<!-- /* Font Definitions */ @font-face
Transporturi şi comunicaţii
Istoria R.A.T.P-ului ( Regia
Autonoma de Transport Public)
“Aducem
la cunostiinta onor public din Iasi, ca in ziua de 17 februarie (1 martie)
1900, vom preda circulatiunei prima linie a tramvaiurilor electrice, dintre
Gara si Hala. Primul vagon va pleca in fiecare zi, la ora 7 dimineata de la
bariera Garei, iar cele l’alte ii vor succeda in intervale regulate de cate 7
jum.minute, in fiecare directiune, inspre Hala si de la Hala spre Gara, urmand
astfel, pana la 11 noaptea.” – Anunt din ziarul Ecoul Moldovei din 24 februarie
1900
La
25 februarie 1898 regele Carol I promulga legea 713 pentru concesionarea
tramvaiului din Iasi, lege ce reprezinta actul de nastere al tramvaiului din
orasul nostru.
In baza acesteia, la 19 martie 1898 se semneaza
contractul definitiv intre Primaria Iasi (primar N.Gane) si firma A.E.G.
Berlin, pentru realizarea transportului cu tramvaiele electrice la Iasi. Din partea AEG contractul a fost semnat de ing. Carol
Litarszek, numit in 1898 director al tramvaielor din Iasi (1898-1901).
La
6 mai 1899 Iasul poseda prima uzina electrica comunala (“Uzina de
lumina”).
In 1900 pe strazile Iasului circulau tramvaie
electrice, prima linie fiind cea dintre Gara si Hala (17 martie 1900)
iar pretul unui bilet de calatorie dus-intors era de 15 bani.
Urmare a mai multor modificari, in anul 1901 traseele,
deservite de 19 vagoane, erau:
• Gara – Piata Unirii
• Pacurari – Nicolina
• Copou-Socola
• Str.Alba-Abator
• Tg.Cucu-Sararie
In anul 1901, la 31 ianuarie este numit la conducerea
Directiei tramvaielor din Iasi, ing.A Grattian.
Prin definitivarea retelei de tramvaie, Iasul se situa
pe locul I, ca lungime de retea (17,307 km) intre primele orase din tara in
care s-a introdus tramvaiul electric in perioada 1894-1901 (Iasi, Braila,
Galati, Timisoara, Bucuresti).
Odata cu intrarea Romaniei in razboi, se trece la
preluarea de catre Comuna Iasi a averii fostei societati AEG, la data de 8
iunie 1924 fiind constituita Societatea comunala de electricitate Iasi
(SCEI) al carei director era ing. Mircea Volanschi.
Pentru imbunatatirea transportului de calatori la Iasi,
incepind din 1929 au fost aduse primele autobuze iar primele trasee
autorizate de primarul Oswald Racovita au fost:
• Nicolina (statia CFR – tirgusorul Nicolina);
• Pacurari (bariera Pacurari - tirgusor Pacurari).
In perioada celui de-al doilea razboi mondial pentru
Societatea de Electricitate si Tramvaie Iasi au fost ani dificili, fapt ce
determina decaderea acesteia, inclusiv demiterea directorului ing.Mircea
Volanschi (in urma evenimentului dramatic din 20 septembrie 1941 cind la uzina
electrica a fost un mare incediu, ing. Volanschi impreuna cu intregul personal
de exploatare fiind acuzati de sabotaj, arestati si deferiti Curtii Martiale)
si inlocuirea acestuia cu ing.Anton Motet.
Daca in anii 1938-1943 parcul inventar de vagoane al
uzinei era de 45, in anul 1945 acesta scade la un numar de 19.
In perioada imediat urmatoare razboiului, Societatea
Comunala de Electricitate Iasi a suferit numeroase modificari organizatorice.
Astfel, in anul 1961, la 1 iulie, se formeaza doua intreprinderi
separate: Intreprinderea Regionala de Electricitate (IRE) Iasi si
Intreprinderea de Transport Iasi - director Nicoleanu Eugen.
Mentionat ca importanta perioada in care la conducerea
Serviciului Comunal de Electricitate – Tramvai a fost ing. Petre Nazarenco,
care, ca si ing.Volanschi, a fost mereu aproape de problemele uzinei fiind
numit „tata Nazarenco”.
Etapa 1961-1970 este marcata de importante lucrari de
investii, in anul 1970 parcul inventar al intreprinderii fiind de: 128
tramvaie, 184 autobuze, 48 taximetre si 5 furgonete, conducerea unitatii fiind
asigurata din anul 1967 de ing. Negulescu Anghel.
Perioada 1971-1985 inseamna pentru Iasi, modernizarea
transportului, in anul 1977 perfectindu-se contractul pentru procurarea
noilor tramvaie tip T4R (TATRA) din Cehoslovacia.
Anul 1979 este anul infiintarii Intreprinderii
Judetene de Transport (IJTL) Iasi cu un numar total de 2412 angajati,
conducerea noii intreprinderi fiind asigurata din anul 1980 de ing. Cambose
Gheorghe.
In anul 1981 incepe livrarea noilor tramvaie
TIMIS 3, iar in anul 1985 a fost data in functiune prima linie de
troleibuz Pacurari – SIA Bahlui.
Dupa ce in luna septembrie a anului 1989 directorul
general al intreprinderii este numit ing. Urdaru Ioan, in anul 1991, la
conducerea noii Regii Autonome de Transport in Comun Iasi vine ing. Cuza
Constantin.
In perioada 1992-1997 parcul de tramvaie s-a marit prin
introducerea in exploatare a tramvaielor V2A modernizate la S.C. Nicolina S.A,
in anul 1995 recurgindu-se la procurarea din Franta a 50 autobuze second
hand tip SAVIEM. Astfel, in anul 1997 parcul inventar fiind de: 159 tramvaie,
46 troleibuze si 147 autobuze.
Din luna
februarie 1997 a fost numit director general jr.Girlea Petru care a
asigurat conducerea regiei pina in anul 2002, cind a fost numit director, ing.
Abalasei
Neculai.
Pentru realizarea unui transport civilizat si pentru
imbunatatirea relatiei dintre regie si calatori in perioada 1998-2004
s-au efectuat demersurile pentru achizitionarea din Germania a 62 tramvaie GT4
de la Stuttgard si 14 tramvaie T4R de la Halle in regim ”second-hand”,
incepindu-se si executia lucrarilor de reabilitare a caii de rulare.
Pe data de 18.11.2002
regia se divizeaza raminind doar cu activitarea de transport electric (cu
tramvaie si troleibuze) sub denumirea de Regia Autonoma de Transport Electric
in Comun Iasi, transportul auto fiind preluat de nou infiintata S.C.
„Autobuzul” S.A.
Transportul
feroviar
Iaşi este un
nod feroviar aflat la intersecţia dintre Magistrala Făurei - Tecuci - Iaşi - Ungheni, linia principală Iaşi - Paşcani şi ramificaţiile Iaşi - Dorohoi, Iaşi - Hârlău
În oraş sunt
patru gări:
· Gara
Centrală Iaşi (Iaşi şi Iaşi Nord)
· Gara Internaţională Nicolina, Gara Nicolina,
Municipiul
Iaşi este conectat prin legături directe cu principalele oraşe ale ţării şi cu
Republica Moldova.
În prezent, Gara Iaşi Nord se află într-un proces de renovare, început în anul 1989, cu termen de finalizare anul 2008.
Transportul
aerian
În partea de
răsărit a oraşului se află Aeroportul Internaţional Iaşi, al doilea aeroport din zona
Moldovei din punct de vedere al traficului, după cel din Bacău, cu o aerogară
modernizată şi cu un proiect de realizare a unei piste de aterizare de 3000 m.
Din Iaşi se
asigurǎ legǎturi directe cu Bucureşti, Budapesta, Timişoara şi Viena iar în
timpul sezoanelor turistice alte destinaţii sunt completate prin zboruri
charter.
Transportul
rutier
Reţeaua de
străzi a oraşului, dezvoltată în ultimii 50 ani, o continuă pe cea din evul
mediu, asigurând un trafic fluent, cu excepţia orelor de vârf, când numărul tot
mai mare al maşinilor duce la producerea unor mari ambuteiaje (mai ales în
intersecţiile din Centru, Gară, Podu Roş, Podu de Piatră, Fundaţie, Elena
Doamna, Baza 3, Ţesătura).
Există
planuri pentru realizarea unei autostrăzi Est-Vest (Autostrada A4), ce va face legătura cu "Autostrada Transilvania" (Autostrada A3), la Târgu Mureş, a unei şosele de centură, care să
preia traficul greu din oraş şi pentru realizarea pasarelei Octav Băncilă, care
să facă legătura între cartierele Alexandru şi Păcurari, cu începerea
lucrărilor planificată pentru începutul anului 2008.
Transportul
în comun
În anul 1898
Primăria încheie primul contract cu firma germană A.E.G. Berlin, pentru
realizarea transportului cu tramvaie electrice la Iaşi.
Astazi,
transportul în comun este asigurat prin tramvaie, autobuze şi maxi-taxi, de
către Regia Autonoma de Transport Public RATP Iaşi şi prin autobuze şi maxi-taxi de catre operatorul
privat Unistil. Printr-un
imprumut de la BERD s-a început reabilitarea infrastructurii rutiere a
municipiului şi a căilor de rulare tramvai.
Tramvaie
Liniile de tramvai fac legătura între majoritatea cartierelor oraşului.
În 1989, reţeaua
electrică de tramvai din Iaşi a atins maxima dezvoltare, cumulând 35 km de cale
dublă activă pe trasee. În 1997 linia de tramvai Podu Roş - CUG II a fost desfiinţată,
aceasta nefiind îngropată şi putând fi folosită, deşi este izolată ca urmare a
înlăturării macazului din Podu Roş. Rondul
Vechi CUG I este abondonat şi nefunctional, fiind îngropat în unele părţi sub
pământ.
Toată reţeaua din Iaşi are ecartament metric.
Ca urmare a lucrărilor de reabilitare a liniei de tramvai, începute în 2008, circulaţia tramvaielor pe anumite sectoare a fost oprită până la terminarea lucrărilor.
Traseele
tramvaielor :
Traseul 1 : Rond
Copou – T. Vladimirescu - Tatarasi – Rond Copou
Traseul 2 : Rond
Canta – Gara - Podu Ros – Tesatura - Baza III
Traseul 3 : Rond
Dancu – Tatarasi - Tg.Cucu - Gara
Traseul 5 : Rond
Dacia - Podul de Piatra - Podu Ros - Tutora
Traseul 6 : Rond
Dacia - Gara - Tg.Cucu
Traseul 7 : Rond
Canta - Tg.Cucu - T. Vladimirescu - Baza 3
Traseul 11 : Rond Dacia -
N.Iorga - Tatarasi Nord
Traseul 13 : Rond Copou – Tg.
Cucu - Tatarasi - T.Vladimirescu - Baza 3 - Bucsinescu
Troleibuze
În 2005 circulaţia troleibuzelor a fost sistată, deşi exista aici o reţea
foarte extinsă. Reţeaua a intrat în conservare, dar pe unele trasee s-a început
dezafectarea acesteia.
Autobuze
Parcul de
autobuze RATP Iaşi este format din 50 autobuze noi tip MAZ, 30 autobuze de tip Renault R312 achizitionate din Paris şi 9 autobuze Mercedes O405 achiziţionate din San Sebastian.
Unistil este un
operator privat de transport public cu autobuze.
Traseele de autobuz din Iaşi:
Linie Traseu
19 Rond Canta - Podu Roş -
Frigorifer - Rond CUG I27,
28 Rond Copou - Podu Roş - Piaţa ACB - Rond Dacia
30 Rond Canta - Nicolae Iorga - Bucium
41 Rond Copou - Podu Roş - Rond CUG
II
41b Rond Copou - Podu Roş - Rond CUG
II - Blocuri Ciurea
43 Rond Păcurari - Piaţa Independenţei - Iulius Mall - CUG I27,
43b Rond Copou - Piaţa Independenţei - Iulius Mall - CUG I
43c Era Shoping Center - Rond Păcurari - Piaţa Independenţei - Iulius Mall - CUG I
29 Tomeşti - Baza 3 - Podu Roş
121 Dacia - Pasajul Nicolina - Podu Roş - Tătăraşi Sud
Traseul 20 : Tg.Cucu
- Pacurari - Metro
Traseul 21 : CUG –
Podu Ros – Gara - Billa
Traseul 28 : Rond
Copou - Podu Ros - Piata ACB - Dacia
Traseul
6b : Dacia - Gara - Bd. Independentei - Breazu
Traseul
18 : Pacurari - Bucsinescu - Tatarasi Sud