Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
Vizitam orasul Iasi
8 juillet 2010

<!-- /* Font Definitions */ @font-face

Transporturi şi comunicaţii

Istoria R.A.T.P-ului ( Regia Autonoma de Transport Public)

“Aducem la cunostiinta onor public din Iasi, ca in ziua de 17 februarie (1 martie) 1900, vom preda circulatiunei prima linie a tramvaiurilor electrice, dintre Gara si Hala. Primul vagon va pleca in fiecare zi, la ora 7 dimineata de la bariera Garei, iar cele l’alte ii vor succeda in intervale regulate de cate 7 jum.minute, in fiecare directiune, inspre Hala si de la Hala spre Gara, urmand astfel, pana la 11 noaptea.” – Anunt din ziarul Ecoul Moldovei din 24 februarie 1900

_bilet_din_anul_1937_jpgprimul_bilet_de_tramvai_di_anul_1871_

La 25 februarie 1898 regele Carol I promulga legea 713 pentru concesionarea tramvaiului din Iasi, lege ce reprezinta actul de nastere al tramvaiului din orasul nostru.
    In baza acesteia, la 19 martie 1898 se semneaza contractul definitiv intre Primaria Iasi (primar N.Gane) si firma A.E.G. Berlin, pentru realizarea transportului cu tramvaiele electrice la Iasi.
Din partea AEG contractul a fost semnat de ing. Carol Litarszek, numit in 1898 director al tramvaielor din Iasi (1898-1901).
   
La 6 mai 1899 Iasul poseda prima uzina electrica comunala (“Uzina de lumina”).
    In 1900 pe strazile Iasului circulau tramvaie electrice, prima linie fiind cea dintre Gara si Hala (17 martie 1900) iar pretul unui bilet de calatorie dus-intors era de 15 bani.
    Urmare a mai multor modificari, in anul 1901 traseele, deservite de 19 vagoane, erau:
    • Gara – Piata Unirii
    • Pacurari – Nicolina
    • Copou-Socola
    • Str.Alba-Abator
    • Tg.Cucu-Sararie
    In anul 1901, la 31 ianuarie este numit la conducerea Directiei tramvaielor din Iasi, ing.A Grattian.
    Prin definitivarea retelei de tramvaie, Iasul se situa pe locul I, ca lungime de retea (17,307 km) intre primele orase din tara in care s-a introdus tramvaiul electric in perioada 1894-1901 (Iasi, Braila, Galati, Timisoara, Bucuresti).
    Odata cu intrarea Romaniei in razboi, se trece la preluarea de catre Comuna Iasi a averii fostei societati AEG, la data de 8 iunie 1924 fiind constituita Societatea comunala de electricitate Iasi (SCEI) al carei director era ing. Mircea Volanschi.
    Pentru imbunatatirea transportului de calatori la Iasi, incepind din 1929 au fost aduse primele autobuze iar primele trasee autorizate de primarul Oswald Racovita au fost:
    • Nicolina (statia CFR – tirgusorul Nicolina);
    • Pacurari (bariera Pacurari - tirgusor Pacurari).
    In perioada celui de-al doilea razboi mondial pentru Societatea de Electricitate si Tramvaie Iasi au fost ani dificili, fapt ce determina decaderea acesteia, inclusiv demiterea directorului ing.Mircea Volanschi (in urma evenimentului dramatic din 20 septembrie 1941 cind la uzina electrica a fost un mare incediu, ing. Volanschi impreuna cu intregul personal de exploatare fiind acuzati de sabotaj, arestati si deferiti Curtii Martiale) si inlocuirea acestuia cu ing.Anton Motet.
    Daca in anii 1938-1943 parcul inventar de vagoane al uzinei era de 45, in anul 1945 acesta scade la un numar de 19.
    In perioada imediat urmatoare razboiului, Societatea Comunala de Electricitate Iasi a suferit numeroase modificari organizatorice. Astfel, in anul 1961, la 1 iulie, se formeaza doua intreprinderi separate: Intreprinderea Regionala de Electricitate (IRE) Iasi si Intreprinderea de Transport Iasi - director Nicoleanu Eugen.
    Mentionat ca importanta perioada in care la conducerea Serviciului Comunal de Electricitate – Tramvai a fost ing. Petre Nazarenco, care, ca si ing.Volanschi, a fost mereu aproape de problemele uzinei fiind numit „tata Nazarenco”.
    Etapa 1961-1970 este marcata de importante lucrari de investii, in anul 1970 parcul inventar al intreprinderii fiind de: 128 tramvaie, 184 autobuze, 48 taximetre si 5 furgonete, conducerea unitatii fiind asigurata din anul 1967 de ing. Negulescu Anghel.
    Perioada 1971-1985 inseamna pentru Iasi, modernizarea transportului, in anul 1977 perfectindu-se contractul pentru procurarea noilor tramvaie tip T4R (TATRA) din Cehoslovacia.
    Anul 1979 este anul infiintarii Intreprinderii Judetene de Transport (IJTL) Iasi cu un numar total de 2412 angajati, conducerea noii intreprinderi fiind asigurata din anul 1980 de ing. Cambose Gheorghe.
    In anul 1981 incepe livrarea noilor tramvaie TIMIS 3, iar in anul 1985 a fost data in functiune prima linie de troleibuz Pacurari – SIA Bahlui.
    Dupa ce in luna septembrie a anului 1989 directorul general al intreprinderii este numit ing. Urdaru Ioan, in anul 1991, la conducerea noii Regii Autonome de Transport in Comun Iasi vine ing. Cuza Constantin.
    In perioada 1992-1997 parcul de tramvaie s-a marit prin introducerea in exploatare a tramvaielor V2A modernizate la S.C. Nicolina S.A, in anul 1995 recurgindu-se la procurarea din Franta a 50 autobuze second hand tip SAVIEM. Astfel, in anul 1997 parcul inventar fiind de: 159 tramvaie, 46 troleibuze si 147 autobuze.
   
Din luna februarie 1997 a fost numit director general jr.Girlea Petru care a asigurat conducerea regiei pina in anul 2002, cind a fost numit director, ing. Abalasei Neculai.
    Pentru realizarea unui transport civilizat si pentru imbunatatirea relatiei dintre regie si calatori in perioada 1998-2004 s-au efectuat demersurile pentru achizitionarea din Germania a 62 tramvaie GT4 de la Stuttgard si 14 tramvaie T4R de la Halle in regim ”second-hand”, incepindu-se si executia lucrarilor de reabilitare a caii de rulare.
        Pe data de 18.11.2002 regia se divizeaza raminind doar cu activitarea de transport electric (cu tramvaie si troleibuze) sub denumirea de Regia Autonoma de Transport Electric in Comun Iasi, transportul auto fiind preluat de nou infiintata S.C. „Autobuzul” S.A.

Transportul feroviar

Iaşi este un nod feroviar aflat la intersecţia dintre Magistrala Făurei - Tecuci - Iaşi - Ungheni, linia principală Iaşi - Paşcani şi ramificaţiile Iaşi - Dorohoi, Iaşi - Hârlău

În oraş sunt patru gări:

· Gara Centrală Iaşi (Iaşi şi Iaşi Nord)Gara_Ia_i

· Gara Internaţională Nicolina, Gara Nicolina, Gara_Interna_ional__Nicolina1

· Gara Socola   Gara_Socola3

 

Municipiul Iaşi este conectat prin legături directe cu principalele oraşe ale ţării şi cu Republica Moldova.

În prezent, Gara Iaşi Nord se află într-un proces de renovare, început în anul 1989, cu termen de finalizare anul 2008.

Sageata_albastrajpg  Tren

Transportul aerian

În partea de răsărit a oraşului se află Aeroportul Internaţional Iaşi, Aeroportul_int_iasial doilea aeroport din zona Moldovei din punct de vedere al traficului, după cel din Bacău, cu o aerogară modernizată şi cu un proiect de realizare a unei piste de aterizare de 3000 m.

Din Iaşi se asigurǎ legǎturi directe cu Bucureşti, Budapesta, Timişoara şi Viena iar în timpul sezoanelor turistice alte destinaţii sunt completate prin zboruri charter.

Transportul rutier

Reţeaua de străzi a oraşului, dezvoltată în ultimii 50 ani, o continuă pe cea din evul mediu, asigurând un trafic fluent, cu excepţia orelor de vârf, când numărul tot mai mare al maşinilor duce la producerea unor mari ambuteiaje (mai ales în intersecţiile din Centru, Gară, Podu Roş, Podu de Piatră, Fundaţie, Elena Doamna, Baza 3, Ţesătura).

Există planuri pentru realizarea unei autostrăzi Est-Vest (Autostrada A4), ce va face legătura cu "Autostrada Transilvania" (Autostrada A3), la Târgu Mureş, a unei şosele de centură, care să preia traficul greu din oraş şi pentru realizarea pasarelei Octav Băncilă, care să facă legătura între cartierele Alexandru şi Păcurari, cu începerea lucrărilor planificată pentru începutul anului 2008.

Transportul în comun

În anul 1898 Primăria încheie primul contract cu firma germană A.E.G. Berlin, pentru realizarea transportului cu tramvaie electrice la Iaşi.

Astazi, transportul în comun este asigurat prin tramvaie, autobuze şi maxi-taxi, de către Regia Autonoma de Transport Public RATP Iaşi şi prin autobuze şi maxi-taxi de catre operatorul privat Unistil. Printr-un imprumut de la BERD s-a început reabilitarea infrastructurii rutiere a municipiului şi a căilor de rulare tramvai.

Tramvaie

Liniile de tramvai fac legătura între majoritatea cartierelor oraşului.img

În 1989, reţeaua electrică de tramvai din Iaşi a atins maxima dezvoltare, cumulând 35 km de cale dublă activă pe trasee. În 1997 linia de tramvai Podu Roş - CUG II a fost desfiinţată, aceasta nefiind îngropată şi putând fi folosită, deşi este izolată ca urmare a înlăturării macazului din Podu Roş. Rondul Vechi CUG I este abondonat şi nefunctional, fiind îngropat în unele părţi sub pământ.

Toată reţeaua din Iaşi are ecartament metric.

Ca urmare a lucrărilor de reabilitare a liniei de tramvai, începute în 2008, circulaţia tramvaielor pe anumite sectoare a fost oprită până la terminarea lucrărilor.

img_6untitled1_158

Tramvaiul de epoca img_6801

Traseele tramvaielor :

Traseul 1   : Rond Copou – T. Vladimirescu - Tatarasi – Rond Copou

Traseul 2   : Rond Canta – Gara - Podu Ros – Tesatura - Baza III

Traseul 3   : Rond Dancu – Tatarasi - Tg.Cucu - Gara

Traseul 5   : Rond Dacia - Podul de Piatra - Podu Ros - Tutora

Traseul 6   : Rond Dacia - Gara - Tg.Cucu

Traseul 7   : Rond Canta - Tg.Cucu - T. Vladimirescu - Baza 3

Traseul 11 : Rond Dacia - N.Iorga - Tatarasi Nord

Traseul 13 : Rond Copou – Tg. Cucu - Tatarasi - T.Vladimirescu - Baza 3 - Bucsinescu

 

Troleibuze

În 2005 circulaţia troleibuzelor a fost sistată, deşi exista aici o reţea foarte extinsă. Reţeaua a intrat în conservare, dar pe unele trasee s-a început dezafectarea acesteia.

 

Autobuze

Parcul de autobuze RATP Iaşi este format din 50 autobuze noi tip MAZ, 30 autobuze de tip Renault R312 achizitionate din Paris şi 9 autobuze Mercedes O405 achiziţionate din San Sebastian.
Unistil este un operator privat de transport public cu autobuze.Iasi_MAZ_bus_6

Traseele de autobuz din Iaşi:

Linie   Traseu     

19 Rond Canta - Podu Roş - Frigorifer - Rond CUG I27, 

28 Rond Copou - Podu Roş - Piaţa ACB - Rond Dacia 

30 Rond Canta - Nicolae Iorga - Bucium 

41 Rond Copou - Podu Roş - Rond CUG II  

41b Rond Copou - Podu Roş - Rond CUG II - Blocuri Ciurea  

43 Rond Păcurari - Piaţa Independenţei - Iulius Mall - CUG I27, 

43b Rond Copou - Piaţa Independenţei - Iulius Mall - CUG I  

43c Era Shoping Center - Rond Păcurari - Piaţa Independenţei - Iulius Mall - CUG I 

 27 CUG II - Tătăraşi Sud

29 Tomeşti - Baza 3 - Podu Roş  

44 Piaţa Dacia - CUG II 

121 Dacia - Pasajul Nicolina - Podu Roş - Tătăraşi Sud

Microbuze

Traseul 14   : Rond Copou – Tg. Cucu - Podu Ros - CUG II – Prim. Ciurea

Traseul 20   : Tg.Cucu - Pacurari - Metro

Traseul 21   : CUG – Podu Ros – Gara - Billa

Traseul 28   : Rond Copou - Podu Ros - Piata ACB - Dacia

Traseul 6b   : Dacia - Gara - Bd. Independentei - Breazu

Traseul 18   : Pacurari - Bucsinescu - Tatarasi Sud

 pliant_210

Publicité
Commentaires
Vizitam orasul Iasi
Publicité
Vizitam orasul Iasi
Albums Photos
Newsletter
Derniers commentaires
Publicité