<!-- /* Font Definitions */ @font-face
Cult: ortodox
Localitatea: Iaşi
Adresa: Iaşi, Str. Cetăţuia nr. 1
Conducere: stareţ Partenie Petric
Cod LMI (Lista Monumentelor Istorice): IS-II-a-A-03806
Acces: Este situata la vest de municipiul Iasi unde se ajunge
cu troleibuzul 43 pana la statia Cetatuia. Se traverseaza soseaua, se merge
inapoi cam 50 m si se continua in stanga pe un drum la inceput pavat, apoi
asfaltat, care urca pe langa padurea ce ramane in dreapta, ca aproape de
manastire sa intalnim o plantatie de meri. Dupa 2 km de la troleibuz ajungem in
incinta manastirii, trecand prin gangul turnului clopotnita aflat la 40 m sud
de biserica
Mănăstirea
Cetăţuia din Iaşi este o mănăstire de călugări, ctitorită în secolul al
XVII-lea de voievodul Gheorghe Duca.
Aşezată pe un deal ce domină valea râului Nicolina şi cartierul Nicolina şi de unde se
poate vedea o frumoasa panoramă a oraşului, Mănăstirea Cetăţuia domină peisajul
prin silueta sa zveltă, străjuită de un turn impozant şi împrejmuită cu un zid
de piatră măcinat de vreme.
Aici a funcţionat o tiparniţă cu litere greceşti, adusă de la Veneţia. Ajunsă o ruină la sfârşitul secolului al XIX-lea,
mănăstirea a fost restaurată în perioada interbelică la iniţiativa istoricului Nicolae Iorga.
Ansamblul
Mănăstirii Cetăţuia a fost inclus pe Lista monumentelor istorice din judeţul
Iaşi din anul 2004, având codul de clasificare IS-II-a-A-03806 şi fiind alcătuit din următoarele 6 obiective:
- Biserica
"Sf. Apostoli Petru şi Pavel" - datând din perioada 1669-1672,
având codul IS-II-m-A-03806.01
- Sala
Gotică - datând din perioada 1669-1672, având codul IS-II-m-A-03806.02
- Casa
Domnească - datând din perioada 1669-1672, având codul IS-II-m-A-03806.03-
fostul palat al domnitorului Gheorghe Duca,
- Corpul de chilii - datând din
anul 1928, având codul IS-II-m-A-03806.04
- Turnul
clopotniţă - datând din anul 1670, având codul IS-II-m-A-03806.05
- Zidul de incintă - datând din anul 1670, având codul IS-II-m-A-03806.06
Istoricul mănăstirii
Fondarea
Înca din anul 1666, Gheorghe Duca începe sa cumpere, de la diferiti
locuitori ai Iasului, viile din dealul Cetatuia în scopul constituirii
domeniului viitoarei manastiri. Toponimicul de "Cetatuia" de lânga Iasi este
mentionat pentru prima data într-un document din 16 decembrie 1618, referitor
la o hotarnicie a manastirii Balica (Frumoasa de astazi). Se pare ca pe acest
deal ar fi fost cândva în evul mediu timpuriu o cetatuie care apara Iasul dar
nu exista nici un document care sa se refere la vreo constructie bisericeasca.
Sistate temporar din cauza schimbarii sale din domnie, Gheorghe Duca reuseste
ca pâna în aprilie 1669 prin cumparari succesive sa devina proprietarul unei
suprafete de 45 ha. teren în dealul Cetatuii. Pentru a demonstra legalitatea
cumpararilor acestor terenuri Gheorghe Duca cere Sfatului tarii un document
prin care se atesta ca a intrat prin cumparare în proprietatea terenurilor.
În toamna anului 1668, în timpul domniei voievodului Gheorghe
Duca al Moldovei (1665-1666, 1668-1672 şi
1678-1683), s-a început construirea pe un deal ce domină partea de sud a
Iaşului a unei mănăstiri fortificate ce trebuia să îndeplinească şi rolul de
cetate de apărare în cazul unor invazii ale Moldovei. În acest loc se aflau vii, grădini,
livezi sau pădure, iar domnitorul a strâns timp de câţiva ani parcelele de
teren necesare.
Ritmul
construcţiei a fost unul foarte alert, în primăvara anului următor fiind
aproape terminate zidurile bisericii şi, după cum reiese din scrisorile
domneşti pe care le primiseră împuterniciţii domnitorului, se căuta
achiziţionarea de material pentru acoperiş. În acelaşi timp, se comandau la Braşov şi Danzig clopote care urmau să fie amplasate
în masivul turn clopotniţă de la intrarea în mănăstire. Lucrările de
construcţie au fost realizate sub conducerea lui Gligorie Cornescu, un talentat
sculptor şi pictor, care a lucrat şi la restaurarea bisericii de la Mănăstirea Curtea de Argeş, ctitorită de Neagoe Basarab.
Mult dupa
terminarea lucrarilor la manastire, domeniul si averea manastirii a fost
completata fie prin cumparare fie prin diverse danii facute atât de familia
Domnitorului Gheorghe Duca cât si de alti domni. Toate documentele vremii arata
ca lucrurile erau începute în 1669 si terminate în 1672 si ca au început la
toate obiectivele odata adica la biserica turnul si zidul de incinta, chiliile,
palatul, cuhnea.
După cum
reiese din alte documente, la 10 iunie 1670 se finalizase deja construcţia
zidurilor incintei, a bastioanelor şi a turnului clopotniţă. Cu toate acestea,
sfinţirea bisericii a avut loc abia în 1672, după pictarea bisericii şi
înzestrarea ei cu obiecte de cult.
Deasupra
intrării în pronaos a fost pusă o
pisanie pe care se află următoarea inscripţie în limba greacă:
« S-a
ridicat acest dumnezeiesc locaş, cu hramul Sfinţilor vestiţi şi pretutindeni
lăudaţi şi înaintemergători Apostoli Petru şi Pavel de către iubitorul de
Dumnezeu şi strălucitul Domn Io Duca Voievod al întregii Moldove, spre
mântuirea sufletului său, fiind Patriarh al sfintei cetăţi a Ierusalimului Domn
Domn Dosithei şi păstorind Preasfinţitul Mitropolit al Moldo-Vlahiei Domn Domn
Dosoftei, în anul de la zidirea lumii 7180, iar al întrupării 1672 »
Sosit în
Moldova în persoană pentru războiul împotriva Regatului Poloniei, sultanul Mehmed al IV-lea (1648-1687) a urcat la 10 iunie
1672 la Cetăţuia, împreună cu alaiul său şi a fost uimit de măreţia
construcţiei. Conform legendei, el i-a întrebat pe sfetnici câţi bani a
cheltuit ghiaurul pentru a face mănăstirea, iar după primirea răspunsului că
Duca a plătit 30 pungi de aur, sultanul s-a mirat afirmând că fără 100 de pungi
de aur nu s-ar fi putut face o asemenea construcţie. El a prevestit atunci că
mănăstirea se va prăbuşi în următorii 30 de ani ca urmare a faptului că a fost
construită pe un teren instabil, dar prevestirea sa nu s-a adeverit
În clădirile complexului mănăstiresc a fost
instalată o tiparniţă cu litere greceşti, adusă de la Veneţia. Aici au lucrat călugări români cunoscători ai limbii
greceşti, în frunte cu ieromonahul Mitrofan, ajuns apoi episcop de Huşi.
Tiparniţa a început să funcţioneze din anul 1682, dar nu a
funcţionat o lungă perioadă, ultima lucrare tipărită aici datând din anul 1698,
când a fost mutată probabil în altă parte. Această tipografie era la acea vreme
singura de acest fel din întregul Orient.
Mănăstirea a
fost închinată Patriarhiei de la Ierusalim încă din anul 1670, când nici nu
fusese terminată.
Asediată de
austrieci (1717)
În timpul
războiului turco-austriac, izbucnit în 1716, armatele austriece ale împăratului
Carol al
VI-lea de Habsburg (1711-1740)
au trecut în ţările române, dorind să-şi extindă stăpânirea. Ei au pătruns în
Moldova pe la Caşin, instalându-se în mănăstirile fortificate din Moldova şi în
Cetatea Neamţului.
Domnitorul
Mihai Racoviţă, neavând bani să plătească mercenari şi dispunând numai de o
gardă de oameni credincioşi, "se mutase în Cetăţuie, şi nici acolo în
Cetăţuie nu mâne, ce, mâne câte la un locu de nu-lu scia nime; că şi boierii
săi încă nu erau drepţi, ce mulţi dintre dânşii se agiunsese cu catanele"
În ziua de
10 ianuarie 1717, căpitanul belgian François (Ferentz) Ernau a intrat în Iaşi,
cu o oaste de 100 de soldaţi austrieci şi 700 de moldoveni care se aliaseră
trupelor austriece sub conducerea sulgerului Gheorghieş
Velicico din Câmpulung.
Auzind de
apropierea austriecilor, domnitorul Mihai Racoviţă, împreună cu oastea sa, s-a
retras la Mănăstirea Cetăţuia.
Pe la orele
3 ale serii, trupele austriece se aflau în jurul Mănăstirii Cetăţuia. Înăuntru,
slujitorii trăgeau clopotele pentru a-i chema pe tătari în ajutor. Convinşi de
marele vistiernic şi de trimisul turc, pe la orele 5 seara, au sosit din toate
părţile călăreţii tătari.
Din târg
s-au alăturat 500 de ostaşi moldoveni împrăştiaţi de frig pe la casele lor,
precum şi negustorii şi slujitorii domneşti, chemaţi de domnitor.
Atacaţi de
tătari, austriecii au renunţat să mai asedieze Cetăţuia şi au coborât la podul
de peste heleşteul aflat între mănăstirile Cetăţuia şi Frumoasa. Deşi
austriecii foloseau puşti, iar tătarii foloseau săgeţile şi arcanele, în spatele austriecilor au ieşit
ostaşii aflaţi la Cetăţuie purtând năframe albe la braţ, pentru a se deosebi de
cătanele moldoveneşti trădătoare.
Lupta a durat cam trei ore, tătarii lovind năprasnic şi
despuind pe morţi şi pe răniţi. Cătanele austriece au început să se retragă în
pădurile Hlincei, fiind urmăriţi de tătari şi de
moldoveni. Puţinele cătane care au scăpat cu viaţă fugind au degerat de frig pe
timpul nopţii.
A doua zi,
domnitorul Mihai Racoviţă a coborât de la Cetăţuia la Curtea Domnească pentru
a-i judeca pe trădători. Căpitanul Ferentz a fost adus în faţa domnitorului
legat cu o funie de gât de către tătari. La sfatul turcilor, el l-a răscumpărat
pe Ferentz de la Cantemir-Mârza, hanul tătarilor, cu 200 galbeni. După ce l-a
lovit cu pumnii, domnitorul l-a dat pe căpitanul austriecilor pe mâna lui Ali
Agca care l-a decapitat în faţa Porţii de la Curtea Domnească, "ca să
iee pildă şi alţii să nu mai vie la Moldova". (A. Amiras) Trupul
căpitanului a rămas acolo timp de câteva zile ca pildă şi pentru alţii
Domnul a
ordonat ca cei 30 de moldoveni făcuţi prizonieri cu această ocazie să fie
spânzuraţi. Trupurile celor ucişi (în număr de 500-600) printre care se afla şi
cel al lui Ferentz au fost strânse lângă Fântâna Parasca, la drumul cel mare al
Ţarigradului în preajma Cetăţuiei. "Şi-au pus pământ peste dânsele şi
au făcut o movilă mare şi lângă movilă cerdacu de piatră şi au îngropatu şi un
stâlpu de peatră în mijlocul cerdacului pre care au scris toată
întâmplarea." (A. Amiras)
În total,
sub colina pe care se află azi Crucea lui Ferentz, au fost îngropaţi circa 600 de soldaţi austrieci şi moldoveni.
Într-un
document dat de către domnul Mihai Racoviţă la 10 ianuarie 1717 pentru a se
acorda scutiri de dări Mănăstirii Cetăţuia se notează că: "Frinţă
căpitanul au venit cu nemţii şi cu cătane ca să ne ia pe noi, precum au luat pe
domnul muntean de la scaunul din Bucureşti... şi ne-au lovit joi, la 8 ceasuri
din zi. Şi lovindu-ne fără veste în curte cu război, apărându-ne, am mers la
mănăstire la Cetăţuia. Şi în mănăstire, înconjurându-ne, ne-au bătut. Şi
tâmplându-se şi o seamă de tătari la sfânta mănăstire la Aron-Vodă, au venit şi ei întru ajutor şi am
ieşit şi noi din mănăstire şi dând război nemţilor... i-am înfrânt şi o samă
dintre ei însăşi au căzut la robie, iar o samă au pierit la război. Peste
trupurile acelor pieriţi s-au făcut movilă... în care movilă este Frinţă
căpitanul cu alte trupuri.
Cu timpul,
Mănăstirea Cetăţuia a început să se ruineze, efect al cutremurelor şi al
incendiilor. A devenit necesară efectuarea de lucrări de restaurare, care s-au
făcut în perioada 1827-1837.
În mai 1842,
în Palatul lui Duca-vodă, scriitorul Alecu Russo o descria astfel: "o ruină care odinioară a
fost palat domnesc: de pe o înălţime unde odinioară vegheau cete de ostaşi
viteji, ţinând ochii în calea tătarilor, şi unde astăzi se îngraşă dormind
câţiva călugări în compania buhnelor" .
În decembrie
1863, prin Legea secularizării averilor
mănăstireşti a domnitorului Alexandru Ioan Cuza (1859-1866), Mănăstirea Cetăţuia a
fost scoasă de sub tutela Patriarhiei de la Ierusalim, iar călugării greci au
plecat. Mult timp, Biserica Mănăstirii Cetăţuia a fost filială a Parohiei
Galata, aici slujind un preot o dată pe lună.
Alţi
cronicari ai epocii care au vizitat Cetăţuia au putut constata urmele ruinării
acesteia.
În jurul
anului 1870, Vasile Alecsandri prognoza că "ruinele"
de la Cetăţuia "vor dispare poate cu totul".
Episcopul Melchisedec Ştefănescu care a trecut pe acolo în anul 1884
nu a găsit decât o curte presărată "cu pietre şi plină de dudău",
încât îi era frică oricui a "umbla prin ea", iar "casele
egumeneşti se dărâmau".
În anul
1903, Nicolae Iorga scria că "Cetăţuia ... era
singură, pustie şi, într-o seară" când s-a urcat "pe coasta
rotunjită a muncelului", a fost speriat de strigătul huhurezului care
vieţuia "sub bolţile pivniţelor părăsite".
Deoarece
mănăstirea ajunsese o ruină la sfârşitul secolului al XIX-lea, s-au efectuat
lucrări serioase de restaurare în perioada 1910-1911, la iniţiativa Comisiunii
Monumentelor Istorice.
În octombrie
1911, lucrările au fost finalizate, iar mănăstirea a putut fi vizitată de delegaţii
universităţilor străine veniţi la sărbătorirea semicentenarului Universităţii din Iaşi.
În aceeaşi
zi, aviatorul Aurel Vlaicu a zburat deasupra oraşului Iaşi cu
avionul construit de el, făcând mai multe virajuri în jurul dealului şi
Mănăstirii Cetăţuia.
La 30
septembrie 1911 s-a pus piatra de temelie la chiliile călugăreşti de la
Mănăstirea Cetăţuia, în prezenţa familiei regale (Regele Carol I, Prinţul
Moştenitor Ferdinand ş.a.), a mitropolitului Pimen Georgescu al Moldovei, a unor membri ai guvernului şi ai
autorităţilor locale. Mitropolitul Pimen Georgescu al Moldovei a adus aici
călugări de la alte mănăstiri din Moldova şi astfel mănăstirea s-a redeschis.
În timpul
primului război mondial, clădirile din incinta mănăstirii au servit ca spital militar, aici fiind îngrijiţi
ostaşii răniţi.
În anul
1930, la iniţiativa lui Nicolae Iorga, preşedintele Comisiunii Monumentelor Istorice, au
fost refăcute biserica şi încăperile mănăstirii, după cum atestă o placă
memorială amplasată pe clădirea Egumeniei.
Lucrări
importante de restaurare s-au
efectuat în perioada 1964-1971, în urma cărora turnul clopotniţă şi-a recăpătat
forma sa originară, baia, zidurile incintei şi bastioanele au fost refăcute,
iar palatul lui Duca Vodă a fost consolidat.
Printre cei
care au avut mari merite în restaurarea complexului monahal de la Cetăţuia se
cuvine amintit numele arhimandritului Mitrofan Băltuţă (+ 15 iunie 1995),
stareţ timp de 25 ani al mănăstirii şi exarh al mănăstirilor din Arhiepiscopia
Iaşilor.
Biserica Mănăstirii Cetăţuia, cu hramul Sf. Apostoli Petru şi Pavel, este amplasată în mijlocul incintei. Biserica este principalul monument al ansamblului
arhitectural al manastirii .
Ea este construită în plan triconc, fiind
împărţită în pridvor închis, pronaos, naos şi altar, cu absidele naosului şi
altarului semicirculare în interior şi poligonale în exterior, fiecare absidă
având câte 3 ferestre.
Planul bisericii
este treflat cu abside semicirculare la interior si poligonale la exterior si
contraforti masivi care marcheaza în exterior dispozitia încaperilor.
Ferestrele au deasupra câte o cornisa lintel iar dedesubt
banchine.
În timpanul
uşii, într-o cruce cu braţele egale şi rotunjite, este sculptată stema Moldovei: capul de bour care
susţine o coroană ce este prevazută cu o cruce pe mijloc, având câte un leu de
o parte şi de alta.
Pridvorul înalt, de formă dreptunghiulară şi cu bolţi sferice pe
pandantivi, este luminat de două ferestre pe latura vestică. Pridvorul
dreptunghiular acoperit de doua bolti sferice asezate pe pendentivi are doua
intrari pe fatada de S si cea de N si doua ferestre mari cu ancadramente gotice
pe fatada de V.
Zidul dintre
pridvor si pronaos este strapuns de o usa înconjurata de un chenar bogat
decorat.
Între
pronaos si naos separatia se face prin 2 coloane puternice din piatra de forma
octogonala cu capitele de forma patrata.
Pronaosul de forma patrata este suprapus de o turla cu baza
patrata si o baza stelata.
Naosul dreptunghiular este luminat de ferestrele din abside
câte trei pe fiecare latura si este suprapus de o a doua lturla care are la
rândul ei 2 baze una patrata si una stelata.
În biserică
s-au mai păstrat din vechiul mobilier strana domnească şi cea arhierească,
bogat decorate cu frunze, flori aurite şi îngeri cu mâinile întinse.
Iconografia
Pictura este o creatie artistica de aceeasi valoare cu
arhitectura bisericii.
Biserica a
fost pictată în frescă de meşteri aromâni, fraţii Mihai, Gheorghe şi Dima din Ianina (Grecia),
alături de pictori români care lucraseră şi la pictarea Bisericii Trei Ierarhi
(Nicolae "zugravul cel bătrân" şi Ştefan).
Remarcabile
sunt compozitiile ca judecata din urma si lui Iesei. Pictorii bisericii, salii
gotice si palatului sunt fratii Mihai si Gheorghe Dima, din Enina, adusi de
Gheorghe Duca în Moldova. Acestora li se adauga mesterii locali ca Nicolae
Zugravul cel batrân si Stefan Zugravul care au lucrat ca ucenici la pictura
bisericii Trei Ierarhi.
Pictura
originală nu s-a păstrat derccât parţial, restul picturilor fiind modificări din
secolul al XVIII-lea şi din deceniul al treilea al secolului al XIX-lea.
Picturile in pridvor s-au păstrat cel mai bine,
remarcând aici "Arborele lui Iesei", "Judecata de apoi",
"Scara lui Ioan Climax" şi sfintele pictate în medalion.
În pridvor
este pictata si scena care-i reprezinta pe ctitori - Gheorghe Duca alaturi de
sotia sa doamna Anastasia si în planul doi soacra domnitorului, doamna
Ecaterina, care s-a zbatut ca ginerele ei sa fie ales domn. Alaturi îl vedem pe
fiul domnitorului Constantin pe fiicele Elena si Maria si o alta fiica a carui
nume nu se poate deslusi. Toata familia închina biserica Mântuitorului Isus
Hristos care are de o parte si de alta pe Sfintii Apostoli Petru si Pavel.
Din pacate
pictura a fost restaurata în secolul trecut nepotrivit astfel încât unele scene
sunt total deformate.
În pronaos, pe peretele vestic, s-a păstrat tabloul votiv în care este reprezentată familia ctitorului:
domnitorul Gheorghe Duca, Doamna Anastasia, Doamna Ecaterina (probabil soacra
domnitorului), Constantin Duca (care va domni între anii 1693-1695
şi 1700-1703), fiica sa Elena (viitoarea soţie a cronicarului Nicolae Costin), fiica sa Maria, alături de un alt copil, al cărui
nume nu se poate descifra. Ei sunt pictaţi în costume de ceremonial, brodate cu
flori cu fire de aur şi cu brandemburguri .
Sunt de
remarcat şi figurile sfinţilor pictaţi în picioare sub ferestrele din pronaos şi naos, sfinţi care au aureolele
decorate în relief cu ornamente care diferă de la unul la altul.
Necropola
domnească
În pronaos
se află două nişe, unde au fost înrmomântate câte două persoane. În partea
sudică a pronaosului se află nişa unde au fost înmormântaţi domnitorul Gheorghe
Duca şi fiica sa, Maria. Doamna Maria, fiica ctitorului, a fost îngropată acolo
în anul 1672, pe lespedea sa funerară, mică şi frumos sculptată, aflându-se
următoarea inscripţie în limba greacă: "Aici se odihneşte Doamna Maria,
fiica lui Io Duca Voievod, anul lui Hristos 1672 septembrie 13".
În aceeaşi
nişă, mai la vest, se află mormântul ctitorului, Gheorghe Duca (Duca Vodă cel Bătrân). Acesta a
murit la 24 martie 1685 în oraşul Lvov (astăzi în Ucraina), unde fusese dus de poloni. În anul 1693, fiul său, Constantin Duca, Voievod al Moldovei (1693-1695,
1700-1703) i-a adus osemintele în ţară şi i le-a îngropat în nişa de pe
peretele sudic al bisericii Mănăstirii Cetăţuia. Peste mormânt nu a fost pusă
însă o piatră funerară. Mult timp s-a exprimat îndoiala că domnitorul a fost
îngropat aici, din moment ce nu s-a pus nici o lespede pe mormânt, totuşi
cercetările arheologice din 1933 au confirmat existenţa unor rămăşiţe
pământeşti aici
În peretele
nordic al pronaosului se află o altă nişă, care fusese pregătit probabil pentru
Doamna Anastasia, soţia ctitotorului. Mormântul a rămas gol, Doamna Anastasia
fiind înmormântată în Biserica Albă, care se afla pe locul unde este astăzi Catedrala Mitropolitană din Iaşi Mai la sud, în aceeaşi nişă, au
fost înmormântaţi fratele domnitorului, Saul şi fiul său, Ioniţă. Inscripţia de
pe lespedea funerară nu a putut fi descifrată în totalitate, pe ea fiind scris
în limba greacă următorul text: "Aici se odihneşte robul lui Dumnezeu
... frate al lui Io Duca Voievod ... a fiului său Ioniţă cu Maria".
Odoare de
preţ
De asemenea,
în Sala Gotică, se mai expusă o Evanghelie în limba greacă, ferecată în argint,
tipărită la Veneţia în 1737,
care a fost dăruită Mănăstirii Cetăţuia la 20 august 1749 de către voievodul Constantin Mihail Cehan Racoviţă (1749-1753, 1756-1757). Donatorul a
scris la începutul evangheliei o inscripţie de donaţie în limba greacă şi la pagina
85 o inscripţie de ferecare a evangheliei în limbile slavă şi română, ambele
inscripţii terminându-se cu un blestem al donatorului către cei care ar
îndrăzni să strămute cartea din Mănăstirea Cetăţuia.
În curtea
bisericii, lângă turnul clopotniţă, se aflau două clopote vechi aşezate pe
postamente de lemn. Pe unul era scrisă o inscripţie în limba greacă în care
scria că a fost donat de Duca Vodă în anul 1669, iar pe cel de-al doilea se
afla o inscripţie în limbile greacă şi latină în care se arată că clopotul
donat de Duca Vodă în anul 1669 a fost sfărâmat, fiind refăcut cu cheltuiala
panului Iota în anul 1816.
O parte din
manuscrisele de la Mănăstirea Cetăţuia au fost duse la Arhivele Statului din
Bucureşti şi la Biblioteca Academiei Române.
Alte
construcţii
Zidurile de incintă
La colţurile
de pe latura sudică se aflau bastioane, dar a rămas până astăzi în picioare doar bastionul din colţul de sud-est.
Cetăţuia a
fost gândită de la început şi ca loc de refugiu şi rezistenţă armată în caz de
asediu, zidurile sale fiind prevăzute cu metereze mai înguste, pentru puşti (sâneţe),
iar din loc în loc existau deschideri mai largi, pentru tunuri.
Zidurile de
pe laturile de sud şi de est erau cele mai bine apărate, cele de pe laturile de
nord şi vest aflându-se pe o coamă abruptă a dealului, greu de escaladat de
eventualii atacatori. De-a lungul zidurilor se observă existenţa unui
"drum de strajă" din lemn, pentru a permite apărarea la nivelul
meterezelor.
În incintă
se poate pătrunde de pe latura sudică (pe sub turnul clopotniţă construit din
blocuri masive din piatra având laturile de est si vest încastrate în zidul de
incinta) şi de pe latura nordică (o intrare mai mică, apărată de Turnul "Cina
Pelerinului").
Turnul de pe
latura nordică, denumit astăzi Turnul "Cina Pelerinului", are o
înălţime mai mică decât cel de la intrarea sudică şi este prevăzut cu un balcon
închis cu geam, de unde se poate vedea o panoramă a oraşului Iaşi.
Ulterior, ca urmare a alunecărilor frecvente de teren din această zonă, partea vestică a zidurilor s-a prăbuşit, rămânând aşa până la începutul secolului al XX-lea. Zidul de incintă a fost complet refăcut cu ocazia lucrărilor de restaurare desfăşurate în perioada 1964-1971, tot atunci fiind refăcure şi bastioanele de la colţuri.
Turnul
clopotniţă
Turnul
clopotniţă a fost construit în anul 1670 în partea
de sud a mănăstirii, având şi rolul de loc de intrare în mănăstire. El nu
dispunea de metereze, având doar nişte găuri rotunde de ochire, cioplite în
piatră, pentru tragerea cu puşca.
Pe clădirea turnului, desupra intrării, se
află săpată în piatră stema Moldovei (un cap de bour, purtând o coroană pe coarne, şi între coarne o stea; în
dreapta un soare, în stânga o lună, dedesubt o cruce) şi în jurul ei o pisanie
cu următorul text: "Herbul prea luminatului Domn Io Duca Voievod, cu
mila lui Dumnezeu, al Ţării Moldovei. 7178 (=1680)".
Turnul are
două etaje, având următoarea funcţionalitate:
- -la primul etaj este o sală
foarte îngustă, unde se aflau două tunuri
- -la al doilea etaj se află
clopotniţa
În încăperile din turn se pătrunde de pe
drumul de strajă aflat la nivelul primului etaj, de unde se deschide o uşă care
duce în clopotniţă. La al doilea etaj se urcă pe o scară în spirală, foarte
îngustă.
Primul
nivel peste gangul intrarii este boltit, semicilindric iar pe latura de sud
si vest are câte o intrare la nivelul drumului de straja permitând trecerea
dintr-o parte în alta.
Nivelul al II-lea al turnului de intrare adaposteste clopotele. La
acest nivel se ajunge prin 2 scari de piatra taiate în grosimea zidului. Cuhnea
- edificiu cu plan patrat cu latura de 7 m. cu un sistem de boltire interesant
formate din 4 arce puternice peste care se înalta 4 pendentivi la colturi peste
care se înalta un turn lanterna.
La primul etaj se ajunge de pe o scară mobilă
care cobora din clopotniţă, până la nivelul drumului de strajă. Deoarece aici
se aflau tunurile, acesta avea rolul de încăpere care trebuia să fie cucerită
ultima, doar după înfrângerea rezistenţei străjerilor din camera clopotelor.
De asemenea, pe latura de est a turnului s-a
descoperit şi o trapă pregătită pentru prinderea în cursă a eventualilor
atacatori.
Clădirea egumeniei şi Sala Gotică
Pe latura sudică a incintei se află o clădire cu etaj şi cu două rânduri de
pivniţe boltite suprapuse, primul la nivelul terenului, iar al doilea în
subteran. La etaj se
află camerele egumeniei (stăreţiei) şi Sala Gotică, cu rol de trapeză. În pivniţe se păstrează vinul obţinut din podgoriile
mănăstirii.
Interes
prezintă din punct de vedere arhitectural Sala Gotică "Anastasia
Doamna", asemănătoare cu cea de la Mănăstirea Trei Ierarhi şi aflată în stânga clădirii.
Aceasta este o sală cu o lungime de aproape 16 m şi o lăţime de aproape 9 m, cu
pardoseală din cărămizi hexagonale. Ea are şase bolţi din caramida în ogivă,
sprijinite de doi pilaştri puternici de formă octogonală aflaţi în axul central
al camerei şi de console de piatră cioplită aflate pe pereţi. Pe cele câte opt
nervuri de piatră cioplită ale bolţilor se află decoraţii în formă de rozete
pătrate. Sala este luminată prin 8 ferestre care dau spre curtea mănăstirii.
Iniţial, sala gotică a fost zugrăvită în frescă, urme de pictură observându-se
şi astăzi pe pereţii sudic şi estic.
În perioada 1910-1911, clădirea egumeniei a fost restaurată. Cu această
ocazie, s-a refăcut acoperişul şi s-a completat partea superioară a zidăriei de
sub streaşină (care a fost decorată cu un şir de ocniţe din cărămidă aparentă),
s-au construit două foişoare cu scări de acces la cele două intrări principale
şi s-au efectuat unele reparaţii interioare.
În ultimii
ani, în Sala Gotică s-a amenajat un paraclis.
Casa
Domnească
Palatul este construit din piatră, cu bolţi de
cărămidă şi are ferestre şi uşi cu chenare de piatră profilată. Alecu Russo
afirmă că încăperile palatului au fost pictate în frescă, dar ca urmare a
faptului că pereţii au fost văruiţi de mai multe ori de-a lungul timpului,
astăzi nu se mai observă nici o urmă de pictură. Palatul este alcatuit dintr-un
nivel al pivnitelor înalte boltite semicilindric si nivelul etajului la care se
ajunge din exterior printr-o scara din piatra si un foisor.
În clădire
se intră printr-o scară lipită de perete care duce la un balcon mic, care se
afla deasupra intrării în pivniţe. Etajul cuprinde cinci camere: două pe partea
stângă şi trei pe partea dreaptă. În tindă sunt două uşi care duc la cele două
rânduri de încăperi. Încăperile din partea stângă cuprind sala de primire a
domnitorului (cu trei ferestre spre curte) şi o cameră boltită. Încăperile din
partea dreaptă au două camere mai mici, una dintre acestea fiind odaia
domnitorului şi o încăpere cu rol de iatac al doamnei la care se pătrunde
printr-o scară care duce sub dormitorul voievodului.
Beciurile
sunt boltite şi aflate de-a curmezişul palatului, la ele intrându-se printr-o
scară aflată sub balcon. Între boltile pivnitelor si planseul încaperilor
etajului sunt cele 3 tainite ale edificiului, la care se ajunge printr-o usa
mica rotunda.
Traditia
spune ca un tunel ar fi legat casa domneasca, fântâna si cripta de sub masa
altarului din bisericaÎn pivnite se poate patrunde si din exterior prin trei
deschideri dar si prin interior direct printr-o scara taiata în grosimea
zidului. Ancadramentele ferestrelor si a usilor sunt bogat decorate cu chenare
din piatra cioplita.
Clădirea are
mai multe încăperi secrete, în care se putea ascunde oricine în caz de
primejdie. Conform legendei, exista un tunel care lega Sfânta Masă a altarului
cu palatul domnesc, pentru a se salva odoarele bisericii în caz de necesitate.
Ieşirea din tainiţe era foarte aproape de ieşirea prin latura nordică a zidului
de incintă. N.A. Bogdan povestea că ar fi existat nişte hrube ce făceau
legătura între Palatul domnesc de la Cetăţuia şi Curtea domnească din Iaşi.
Alecu Russo descrie astfel tainiţele: "Iar
intrarea în tainiţe se găseşte în peretele palatului care priveşte spre oraş. O
uşă mică, rotundă şi ridicată de la pământ ca de vreo doi coţi, duce într-un
fel de tindă îngustă, în al cărei fund se deschide o vizunie ce are multă
asemănare cu un cuptor de pitărie; nivelul ei e mai ridicat decât acel al
tindei. În stânga se vede o cameră boltită, tupilată, întunecoasă, în al cărei
colţ, de-a stânga, se arată o gaură prin care de-abia încape omul, pentru ca să
intre în o altă cameră, asemenea întocmai ca cea dintâi. Amândouă sunt zidite
pe aceeaşi linie cu iatacul doamnei".
Casa
Domnească a fost parţial distrusă în timpul Revoluţiei de la 1821. A fost
consolidat în urma lucrărilor de restaurare din anii 1964-1971.
Astăzi, casa
domnească adăposteşte un muzeu de artă feudală conţinând 112 obiecte de cult:
broderii, icoane pictate pe lemn şi îmbrăcate în argint, catui, cărţi ferecate
în argint, cruci sculptate şi ferecate în argint sau argint aurit, sfeşnice,
manuscrise ş.a, provenind din depozitele mănăstirii şi al centrului
mitropolitan
Baia
domnească
Staretia cu sala gotica - constructie cu etaj si 2 rânduri de pivnite suprapuse are un foisor principal la care se ajunge printr-o scara monumentala si o intrare de mai mica importanta tot printr-o scara; ambele amplasate pe fatada spre biserica.
Corpul de
chilii
La 30
septembrie 1911 s-a pus piatra de temelie la chiliile călugăreşti de la
Mănăstirea Cetăţuia, în prezenţa familiei regale (Regele Carol I, Prinţul
Moştenitor Ferdinand ş.a.), a mitropolitului Pimen Georgescu, a unor membri ai
guvernului şi ai autorităţilor locale.
Se presupune
că au existat chilii şi pe latura de vest care se prăbuşise cu mult timp
înainte.
Alte
obiective
Pe lângă
aceste construcţii, în incinta mănăstirii, lângă turnul clopotniţă, se mai află
un postament de piatră cu un clopot vechi pe care se află o inscripţie în
limbile greacă şi latină în care se arată că clopotul donat de Duca Vodă în
anul 1669 a fost sfărâmat, fiind refăcut cu cheltuiala panului Iota în anul
1816.
De asemenea,
în apropiere de zidul vestic al mănăstirii, se află mormântul arhimandritului
Mitrofan Băltuţă (1 iulie 1927 - 16 iunie 1995), stareţ al Mănăstirii Cetăţuia
(1971-1995) şi exarh al mănăstirilor din Arhiepiscopia Iaşilor (1981-1995), sub
ocârmuirea căruia s-a realizat restaurarea complexului monahal.
Ansamblul
manastirii a fost restaurat la începutul secolului în perioada 1910-1915 dupa
planurile arhitectului N. Ghica Budesti si sub îndrumarea arhitectului
Baicoianu.
Lucrari importante de restaurare s-au realizat
în deceniul al 7-lea al secolului nostru finantate de Directia Monumentelor
Istorice si conduse de arhitectii Ioana Grigorescu si Nicolae Diaconu.
Manastirea Cetatuia este unul dintre cele mai
importante monumente de arta feudala din peisajul Iasului pastrând pâna astazi
- cladirile care formau programul unei manastiri întarite loc de adapost la
vremuri de restriste pentru domni si ierarhi.
Ctitor
Domnitorul Gheorghe Duca în cea de-a doua domnie 1668-1683 Mesteri Dupa
relatarile din acele timpuri istoricul Constantin Bobulescu afirma ca unul
dintre cei ce au lucrat în piatra a pictat si a condus lucrarile de la
manastirea Cetatuia, este nemesul moldovean Grigore Cornescu.
Alte documente arata ca lucrarile de finisare
a manastirii erau încredintate unui merster venetian Cassini sau Cassino.
Functie initiala manastire de calugari închinata înca de la înfiintare
“Sf.Mormânt” la Ierusalim Functie actuala manastire de calugari.