<!-- /* Font Definitions */ @font-face
Mănăstirea
Frumoasa din Iași
Cult: ortodox
Hram: Sf. Arhangheli Mihail şi
Gavriil şi Adormirea Maicii
Domnului
Ctitor: hatmanul Meletie Balica ,Grigore a II-lea Ghica, egumenul Ioasaf Anastasa Voinescu, Mihail Sturza
Mesteri:pentru palat si turnul clopotnita arhitectul Martin Kubelca
Datare: 1586, refăcută în perioada 1726-1733
Ţara: România
Localitatea: Iasi
Adresa: Str. Radu Vodă 1 cartierul Frumoasa, Iaşi
Cod LMI (Lista Monumentelor Istorice):
IS-II-a-A-04006
Functie initiala: manastire de la muntele Sinai
Functie actuala:manastire de maici
Aşezată pe o terasă cu o altitudine relativă de 8-10
metri faţă de şesul Bahluiului,
Biserica Frumoasa domină peisajul prin silueta sa zveltă şi albă şi prin cele
patru cupole ale sale, străjuită de un turn impozant şi împrejmuită cu un zid
de piatră măcinat de vreme.
Ansamblul Mănăstirii Frumoasa
a fost inclus pe Lista monumentelor
istorice din judeţul Iaşi din anul 2004, având codul de clasificare
IS-II-a-A-04006 şi fiind alcătuit din următoarele 6 obiective:
- Biserica "Sf. Voievozi" - datând din perioada 1836-1839, având codul
IS-II-m-A-04006.01
- Palatul de pe ziduri - datând din perioada
1818-1819, având codul IS-II-m-A-04006.02
- Ruinele Palatului "pentru
femei" -
palatul domniţelor, aflat astăzi în ruină, la intrarea în mănăstire;
datând din secolul al XVIII-lea, având codul IS-II-m-A-04006.03
- Turnul-clopotniţă -
datând din perioada 1819-1833, având codul IS-II-m-A-04006.04
- Zidul de incintă -
datând din perioada 1726-1733, având codul IS-II-m-A-04006.05
- Mausoleul lui Grigore Sturdza - datând din perioada 1833 şi aflat lângă
biserică, având codul IS-IV-m-A-04006.05
Istoricul Mănăstirii Frumoasa
Începuturile Mănăstirii Frumoasa
Spre sfârşitul secolului al
XVI-lea, în preajma anilor 1583-1586, Leonte (cunoscut şi sub numele de Meletie
Balica), portar al Sucevei şi hatman al Moldovei, originar din Ţara Românească şi descendent din marea
familie a boierilor Buzeşti, a construit o mănăstire în apropierea locului unde
se află Biserica Frumoasa de astăzi.
Biserica ctitorită de hatmanul
Balica şi de soţia sa, Ana, avea hramul „Sfinţii Arhangheli Mihai şi Gavriil“
şi a fost închinată Mănăstirii „Schimbarea la Faţă“ din Muntele Sinai. Un document din 9 august 1586 consemnează faptul că hatmanul Meletie
Balica era atunci mort, iar mănăstirea fusese deja închinată.
Mănăstirea zidită de hatmanul
Balica a fost înfrumuseţată de urmaşul său, Isac Balica, mare vistiernic şi
apoi hatman al Moldovei, decapitat de Ştefan Tomşa după bătălia de la Cornul lui Sas. Cu toate acestea, în veacul al
XVII-lea, războaiele şi proasta administrare a averilor sale au dus biserica la
starea de ruină.
La 12 februarie 1618, domnitorul Gavril Movilă a ridicat biserica la rangul de mănăstire păstrându-i închinarea la Muntele Sinai.
A doua rectitorire (1727-1733)
Dorind să construiască o reşedinţă de vară unde să se
retragă împreună cu familia şi care să se afle într-o poziţie pitorească,
domnitorul Moldovei, Grigore al II-lea Ghica
(1726-1733, 1735-1739, 1739-1741 şi 1747-1748), a restaurat între anii
1727-1733 ansamblul ruinat al Mănăstirii Balicăi, adăugându-i ziduri de
incintă, un ansamblu de palate minunate după moda orientală „de la Ţarigrad“,
nişte curţi spaţioase, un heleşteu mare în apropiere pe care se puteau plimba
bărci şi caiace, precum şi grădini cu fântâni arteziene.
Acest lucru este consemnat în cronicile lui Ion
Neculce.
„Iară în al treilea an al domniei lui Grigore-Vodă
s-au făcut de cătră toate părţile bună pace. Şi s-au apucat de au acoperit
Mănăstirea Balica cu oale şi au tocmit-o pre dinafară şi au făcutu-i şi tindă,
şi au zugrăvit-o peste tot pri dinlontru, şi zid împregiur, şi clopotniţă, şi
curţi de piatră. Şi au înzăstrat-o cu toate, cu veşminte, cu odoară şi cu
bucate, şi cu robi şi moşii şi vii, ca pre o mănăstire deplin. Aşijdere au mai
făcut curţi scumpe şi hălăşteu cu iaz la Frumoasa să fie de primblare domnilor.
Facut-au şi turnu mare pe poartă, în curtea domnească, şi ceasornic mare, aşiijdere
şi două cişmele, fântâni aduse pre oale, cu multă cheltuială, una denaintea
porţii curţii domneşti şi una denaintea feredeului. ”
Denumirea bisericii
apare pentru prima dată într-o însemnare grecească din 1723 de pe o Evanghelie
a acesteia, găsită în Bucureşti şi răscumpărată de către protosinghelul
Silvestru.
Peste un deceniu, în timpul ocupaţiei ruseşti de la
1739, casele clădite de Grigore Ghica la Frumoasa au fost dărâmate.
În primăvara anului 1740, Ghica a pus să se clădească
alte case în incinta Mănăstirii Frumoasa.
Urmaşii la tron ai domnitorului Grigore Ghica au
folosit şi ei clădirile din complexul mănăstiresc ca reşedinţă de vară, unde se
retrăgeau în zilele toride de vară.
În anul 1753, domnitorul Matei Ghica
(1753-1756), fiul lui Grigore al II-lea Ghica, a
efectuat o serie de lucrări de restaurare ale Bisericii Frumoasa.
În timp
primele constructii s-au degradat si demolat astfel ca domnitorul Grigore al
II-lea Ghica este nevoit între anii 1726-1733 sa faca ample lucrari de
reparatii si reconstructie. Domnul reconstruieste biserica si construieste un
ansamblu de palate minunate dupa moda orientala "de la Tarigrad"
amenajeaza un lac mare pe care se puteau plimba barci precum si gradini cu
fântâni arteziene. Tot ansamblul rezultat al acestor amenajari era atât de
frumos si atât de mult i-a impresionat pe contemporani încât traditia spune ca
numele manastirii Frumoasa s-a tras tocmai de la frumusetea locului.
În timp, o
parte din constructii s-au degradat, motiv, pentru care arhimandritul Ioasaf
Moldovan construieste între anii 1819-1833 turnul clopotnita care se mai
pastreaza în conditii foarte bune si astazi.
Între anii
1836-1839 - arhimandritul Ioasaf Anastasa Voinescu construieste actuala
biserica în stil neoclasic de influenta rusa. Interiorul
bisericii a fost pictat, pictura fiind terminata în 184l. Catapeteazma a fost
realizata si montata în biserica în 1838.
În fostul palat în totalitate
transformat dupa planurile arhitectului Martin Kubelca în 1819 si cunoscut sub
denumirea de "palatul de pe ziduri" a fost amenajat în 1841
paraclisul "Sf. Ecaterina".
În incinta manastirii se mai afla ruinele unui
fost palat din sec. XVII. Un alt ctitor important a fost Mihail Sturza care a
împodobit interiorul bisericii si a ridicat alaturi, spre N, un mausoleu pentru
familia sa.
Monumentul
din marmura reprezinta un înger sprijinit pe un obelisc care are reprezentate
stema Moldovei asa cum arata ea în prima jumatate a sec. XIX si o clepsidra.
Acest monument este unul dintre primele monumente din Moldova, marcând începutul
sculpturii statuilor si a monumentelor de for public.
Pe latura de
E. a ansamblului manastirii în zidul împrejmuitor mai este o a doua poarta
cunoscuta sub denumirea de "poarta spânzuratilor".
Traditia
spune ca aceasta poarta face legatura cu un maidan, loc unde se organizau
executiile publice în special în zilele de iarmaroc.
Mănăstirea Frumoasa în prezent
Actuala clădire a bisericii datează din perioada
1836-1839, fiind ctitoria egumenului Ioasaf Voinescu, care a rezidit-o din
temelie, după cum arată şi pisania care aminteşte pe lângă Sf. Arhangheli
Mihail şi Gavriil, un al doilea hram în cinstea Adormirii Maicii Domnului
(Uspenia).
Biserica actuală este un monument din prima jumătate a
secolului al XIX-lea, construită în stil ucrainean. Ea este construita in forma
de nava si se intinde pe o lungime de 37 metri si o latime de 15 metri.
Biserica este monumentală ca proporţii, planul ei
asemânându-se cu cel al Bisericii "Sf. Spiridon" din Iaşi.
Noua concepţie arhitecturală se bazează pe ideea tratării unitare a spaţiului
interior, pridvorul, pronaosul şi naosul fiind aproape egale ca dimensiune şi
separate doar printr-un arc dublou median încadrat de arcade longitudinale,
sprijinite pe coloane degajat.
De un efect plastic deosebit este si turnul clopotnita
care marcheaza intrarea in incinta manastirii. Peste registrul inferior, masiv
si strapuns de gangul intrarii, se afla camera clopotelor, ale carei fatade
sunt decorate de douasprezece coloane ionice
„Această
Sfântă şi Dumnezeiască biserică s-a zidit din temelie precum se vede de Prea
Cuviosul Arhimandrit şi Cavaler Chir Ioasaf Anastasă ce-i zic Voinescu, cu
toată cheltuiala sa, întru cinstea marilor Voievozi Mihail şi Gavril şi întru
cinstea Prea curatei Adormirei Maicii Domnului, spre vecinica pomenire. Rog pe
cei din urmă ocârmuitori, ca să facă pomenire la zilele acestor Praznice şi
pentru cel ce a zidit acest Sfânt Lăcaş. S-a început zidirea la 1836 şi s-a sfârşit la 1839.“
Faţadele sunt ornate în stil
clasic cu panouri şi pilaştri angajaţi. Faţada are intrarea decorată cu un înalt
portic doric format din patru coloane, cele din mijloc fiind unite printr-o
arcadă în plin centru ,care sustin un fronton
decorat. Stilobatul solid pe
care se ridică coloanele ca şi friza bogat decorată cu motive ornamentale în
formă de frunze de palmier şi cornişa cu mutuli se continuă de jur împrejurul
clădirii sporindu-i aspectul monumental.
Pe sub streaşină biserica este
încinsă cu o friză decorată cu palmete şi de cornişă cu mutuali.
Pridvorul
este alcatuit din 3 spatii - intrarea propriu-zisa flancata de 2 încaperi de
forma ovala din care cea dinspre S adaposteste scara care duce la cafas si apoi
la pod iar cealalta arhiva si biblioteca.
Pronaosul si
naosul fac în planul parterului o singura încapere fiind marcate la nivelul
boltilor prin 2 cupole suprapuse, despartite printr-un arc puternic.
Altarul
dreptunghiular are spre E o absida mica în forrma de sector de cerc cu
fereastra în ax si este acoperit de o bolta în mâner de cos.
Ferestrele
ample spre nord si sud sunt flancate de coloane atât în naos cât si în pronaos.
În exterior încaperile traditionale altar, naos, pronaos si pridvor sunt
marcate prin câte o turla falsa construita dupa modelul turlelor bisericilor
rusesti.
Deasupra bisericii se înalţă patru turnuri false
construite după modelul turlelor bisericilor ruseşti şi dispuse în linie; două
mari care exprimă în exterior cele două cupole ale navei şi două mai mici
aşezate, respectiv, deasupra pridvorului şi altarului. Monumentul se prezintă
ca o îmbinare dintre forme simple, sobre, de factură clasică şi forme
răsăritene, imprimând bisericii un caracter exotic.
Tablou din biserică în care este reprezentat Sinodul de la Iaşi (1642)
Interiorul bisericii este
bogat ornamentat. Nicolae Iorga descria astfel interiorul
bisericii:
„Înăuntru priveliştea e însă în adevăr măreaţă: turnurile de tinichea, fără
zid, şi croite numai ca acoperişuri de turnuri, cresc prin boltirea lor
întinderea, liberă de orice piedici, a clădirii luminoase. Opt stâlpi de
marmură vărgată cu roşu împodobesc şi sprijină, întinându-se sus, cu capitele
de stuc albastru, aurit. Pe pereţi se văd sfinţi foarte frumoşi şi chipurile
Ghiculeştilor.”
—Nicolae Iorga
Pictura bisericii este
realizată în tempera, în culori vii, fiind bine conservată. La intrare sunt
pictate portretele familiei lui Grigore al II-lea Ghica. Pe peretele din stânga este pictat domnitorul
(îmbrăcat într-o ţinută somptuoasă) alături de Doamna Zoiţa şi de cei doi copii:
Matei Ghica (viitor domnitor al Munteniei: 1752-1753 şi al Moldovei: 1753-1756) şi
Ruxandra. Pe peretele din dreapta, este pictat celălalt fiu al domnitorului, Scarlat Ghica, domnitor al Moldovei (1757-1758) şi al Munteniei (1758-1761 şi
1765-1766).
În pronaos, pe peretele din dreapta, a fost pictat egumenul Ioasaf
Voinescu. Acesta a fost zugrăvit în culori închise, sobre, ţinând în mână
ctitoria sa, lângă portretul său aflându-se următoarea inscripţie: „s-a
început zidirea bisericii la anul 1836 şi s-a sfârşit la anul 1841, octombrie
30“. Pe arcul-dublou dintre pronaos şi naos, alături de cele şapte sinoade
ecumenice, a fost zugrăvit şi "Sinodul de la Iaşi" (15 septembrie -
27 octombrie 1642), oraşul vechi fiind zugrăvit pe fundal
Catapeteasma bisericii a fost
realizată şi montată în biserică în anul 1838.
În pronaosul bisericii se află
mormântul Domniţei Ruxandra, fiica lui Grigore Ghica Vodă, îngropată în anul
1780. Lespedea funerară este frumos decorată cu diferite ornamente (soarele şi
luna, simbolizând viaţa şi moartea) şi stemele domnitorilor Moldovei.
Pe piatra de mormânt este
săpată o inscripţie în versuri în limba greacă, care a fost tradusă astfel de către profesorul N.G. Dossios ("Studii
Greco-Române", p. 60):
"Pe
cine din cei de demult ascunzi în interiorul rău, spune morminte!
Nici
de cum pe unul din ce de mult, ci remăşiţele pământeşti ale unui nobil pământean.
Cel
puţin spune-mi numele său, neamul ascuns şi viaţa.
Acesta
este neamul slăvit al Ghiculeştilor,
Cu
o viaţă glorioasă (însă) şi cu multă suferinţă:
Cât
priveşte de înţelepciune a avut o mare faimă
Respectata
Doamna Ruxandra, a cărui trup mult necăjit zace aici;
Iară sufletul ei planează în
locaşurile fericiţilor.
Deşi
o Ruxandro, te-a răpit moartea cea crudă
Şi
te-a doborât, vai, schirosul, care roade mădulările corpului,
Pe tine cea din neam renumit
şi cu viaţă aleasă,
Însă
în împărăţia cerului, unde de curând ai sosit,
Te
au primit cu bucurile locaşurile cele plăcute ale lui Dumnezeu
Şi
cu bucurie te-ai dus, căci vei primi răsplata ostenelelor tale."
Domnitorul Mihail Sturdza a împodobit interiorul bisericii şi a ridicat alături, în anul 1833, un mausoleu de marmură albă pentru a adăposti mormintele membrilor familiei sale. Monumentul aminteşte de începuturile sculpturii statuare din Moldova.
Dintre odoarele de preţ cu care a fost înzestrată
biserica s-a mai păstrat o icoană de argint a Maicii Domnului, purtând pe cap o
coroniţă de aur încrustată cu pietre preţioase, dăruită de Doamna Ecaterina,
soţia lui Constantin
Mavrocordat.
Pe latura inferioară a icoanei
se află următoarea inscripţie în limba greacă:
„Din evlavie pentru Maica Domnului,
Ecaterina a îmbrăcat cu argint această icoană cu banii ei. Era
fata lui Constatin Roset iar doamnă a unui stăpânitor, om foarte bun,
Mavrocordat, adică Constantin. Ecaterina, doamna lui Constantin Mavrocordat“.
Istoricul N.A. Bogdan
menţionează în monografia sa dedicată municipiului Iaşi că, în Biserica
Mănăstirii Frumoasa, exista înainte de primul război mondial un Epitaf
cusut în fire de aur şi argint, unic, poate, în ţară în privinţa bogăţiei şi
frumuseţii sale.
Este de semnalat şi Dvera care datează din anul
1841, având o frumoasă broderie marginală în fir de aur pe catifea de culoare
vişinie, purtând pe latura de sus următoarea inscripţie: „Eu sunt uşa cea
adevărată. Prin mine de va intra cineva se va mântui şi va intra şi va ieşi şi
păşune va afla. 1841“
Obiecte de arta integrate monumentului:
· Mormântul cu
lespedea de marmura a domnitei Ruxandra, fiica lui Grigore a II-lea Ghica.
· Mausoleul de marmura a familiei
domnitorului Mihail Sturza pe latura de N a bisericii în exterior.
· Catapeteazma din 1841.
Cu anul 1863 averile bisericii sunt trecute in
patrimoniul statului, iar casele domnesti de aici sunt transformate in cazarma
si mai tarziu in spital militar.
Palatul „de pe ziduri“
În curte se află casa numită „palatul de pe ziduri“
sau „Palatul Sturdza“, construită între anii 1818-1819 cu parter şi etaj după
planurile arhitectului Martin Kubelka, care a realizat şi planurile
turnului-clopotniţă, restaurată ultima dată în 1982-1983. Planul palatului este
de forma dreptunghiulara, cu doua iesiri: una pe fata dinspre Sud, in
interiorul incintei si alta pe fatada opusa, intercaland zidul incintei, de
unde numele de "Palatul de pe ziduri". Marele salon al palatului se
intinde peste zidul incintei, oferind de la etaj o vedere panoramica asupra
Iasului.
„Palatul de pe ziduri“ prezintă o structură tripartită, iar ca o caracteristică
aparte a construcţiei menţionăm faptul că tradiţionalul foişor a devenit aici
un peron de acces, iar la etaj, o terasă acoperită.
Acest edificiu este o construcţie cu o arhitectură
neoclasică cu parter şi etaj având intrarea principală în curtea mănăstirii.
Palatul a fost o construcţie gândită ca un palat din
timpul renaşterii italiene.
Iniţial faţada opusă intrării în palat dădea spre
grădină şi lacul amenajat în jurul mănăstirii, pe unde se intra cu barca
printr-o intrare cum erau cele pentru caleşti, care astăzi a fost zidită.
Astăzi această faţadă iese din planul zidului mănăstirii spre exterior.
În „palatul de pe ziduri“ a fost amenajat în anul 1841
paraclisul „Sf. Ecaterina“. Frumoasa şi palatul domnesc din incinta ei au
continuat să fie preferate ca reşedinţă de vară mai ales în vremea domniei lui Mihail Sturdza
(1834-1849) şi a lui Grigore
Alexandru Ghica (1849-1853 şi 1854-1856). La palatul de pe ziduri
s-au efectuat lucrări de consolidare între anii 1966-1970, ultima restaurare
datând din perioada 1982-1983.
Ruinele Palatului domniţelor
Un alt monument istoric din cadrul Mănăstirii
Frumoase, sunt conform listei monumentelor istorice din judeţul Iaşi elaborată
în anul 2004 de către Institutul Naţional al Monumentelor Istorice din cadrul
Ministerului Culturii, şi aşa-numitele Ruine ale Palatului „pentru femei“.
Domnitorul Moldovei, Grigore al II-lea Ghica (1726-1733, 1735-1739, 1739-1741 şi 1747-
1748), care restaurase Mănăstirea Frumoasa între anii
1727-1733, a construit „un ansamblu de palate minunate după moda orientală de
la Ţarigrad“. Peste un deceniu, în timpul ocupaţiei ruseşti de la 1739, casele
clădite de Grigore Ghica la Frumoasa au fost dărâmate. În primăvara anului
1740, Ghica a pus să se clădească alte case în incinta Mănăstirii Frumoasa.
Palatul domniţelor avea două mari incinte la parter,
de unde se putea intra în camerele domniţelor. Sub palat, se aflau nişte
pivniţe, cu mai multe încăperi. Palatul avea tavanul susţinut de pilaştri
legaţi între ei prin nişte arcuri de piatră. În prezent, palatul domniţelor
aflat la mică distanţă de turnul-clopotniţă este în ruină
Turnul clopotniţă şi zidul de
incintă
Din construcţiile ridicate de
către Grigore al II-lea Ghica, se mai păstrează astăzi
zidul de piatră cu metereze care înconjoară incinta, având o înălţime de 4
metri. Pe latura de vest a incintei, la mijloc, se află turnul clopotniţă,
construit în manieră neoclasică, purtând pe cele patru laturi coloane zvelte în
stil ionic. Autorul planului turnului clopotniţei este arhitectul Martin
Kubelka, care a realizat şi planurile „palatului de pe ziduri“.
Turnul clopotniţă a fost
construit între anii 1819-1833 de către arhimandritul Ioasaf Voinescu (în locul
unui alt turn de piatră care se ruinase), el păstrându-se şi astăzi în condiţii
foarte bune.
Pe frontonul clopotniţei, este săpată o inscripţie în
care este scris:
„La anul
1819 s-a început zidirea acestei clopotniţe de mine, smeritul arhimandrit
Ioasaf Moldovan, proistosul Mănăstirei Frumoasa şi din rele întâmplări s-a
sfârşit de tencuit şi zugrăvit la anul 1833.“
Turnul-clopotniţă este încorporat în ziduri şi are o
serie de elemente de o frumuseţe plastică aparte.
Nivelul inferior este masiv, fiind străpuns de gangul
intrării, deasupra sa înălţându-se camera clopotelor, ale cărei faţade sunt
decorate cu coloane ionice angajate. De asemenea, cupola de tablă de forma unui
bulb alungit accentuează caracterul zvelt al turnului.
După cum aminteşte o pisanie amplasată pe partea
dinspre biserică a zidului turnului, clopotniţa a fost renovată în anul 1952 cu
sprijinul IPS Mitropolit Sebastian Rusan al
Moldovei şi Sucevei, cu cheltuiala şi osârdia enoriaşilor arhitecţi A. Ionescu
şi N. Sofronie, lucrările fiind executate sub coordonarea meşterului Giovani
Masari.
Turnul clopotniţă şi zidul de incintă au fost supuse
unor ample lucrări de protecţie între anii 1966-1970, cu scopul de a le
consolida împotriva alunecărilor de teren (datorate infiltraţiei apei în sol),
precum şi a eroziunii materialelor folosite la construcţia acestor monumente
arhitectonice.
Poarta Spânzuraţilor
Pe latura de est a zidurilor de incintă, se poate
deschide şi astăzi o poartă din lemn cunoscută drept Poarta Spânzuraţilor. In zilele de iarmaroc, pe aici erau scosi,
pe platoul din fata, condamnatii la moarte spre a fi ridicati in furci.
Poarta este confecţionată din lemn şi are două uşi
care se deschid pe interior şi se închid cu un zăvor. Totuşi, neexistând nici
un drum de acces astăzi spre această poartă, ea rămâne mai tot timpul închisă.
În decursul existenţei sale, Mănăstirea Frumoasa a
avut mai multe întrebuinţări, de-a lungul timpului funcţionând aici şi o secţie
a unui spital militar şi chiar o închisoare. Rectitorită de către domnitorul Grigore al II-lea Ghica,
Mănăstirea a continuat tradiţia primului locaş de cult fondat pe acest
amplasament în secolul al XVI-lea de către hatmanul Meletie Balica.
Tradiţia spune că cei condamnaţi la moarte erau scoşi
pentru executare din curtea mănăstirii pe Poarta Spânzuraţilor. Ieşirea din
mănăstire pe această poartă dădea către un maidan, loc unde se organizau
execuţiile publice (prin spânzurare) ale tâlharilor, în special în zilele de
iarmaroc.
Monumentul funerar al familiei
Sturdza
În curtea Mănăstirii Frumoasa,
în partea stângă a bisericii, domnitorul Mihail Sturdza a ridicat un mausoleu de marmură albă pentru
mormintele membrilor familiei sale.
Mausoleul este realizat în anul 1842 de către
sculptorul italian Francisc Vernetta şi are încrustat la baza sa stema
Moldovei. Acest monument este unul dintre primele monumente din Moldova,
marcând începutul sculpturii statuilor şi a monumentelor de for public. Este
cavoul ridicat de domnitorul Mihail Sturza "spre pomenirea preaslavitului
logofat si cavaler Grigore Sturza, nascut in 1758 si savarsit in 1833"
La baza monumentului se află o placă de marmură albă
care pe o parte are încrustată stema Principatului Moldovei aşa cum arăta ea în
prima jumătate a secolului al XIX-lea, iar în partea opusă are inscripţionat un
text cu caractere chirilice. Acest cavou este alcatuit dintr-un grup statuar
biblic, dominat de un inger care se sprijina gratios de un mic obelist. Soclul,
de pe care se inalta statuia, este impodobit cu sculpturi reprezentand stema cu
capul de bour si leul, steaguri, arme si o jerba de flori, iar la cele patru
colturi ale acestui soclu ornamental vegheaza cate un alt inger care se roaga.
Lângă placă, de o parte şi de alta a acesteia, sunt
patru femei îngenuncheate cu mâinile împreunate, care susţin o altă placă de
marmură pe care se află o coloană prevăzută cu o urnă mare în partea de sus, de
care se sprijină o femeie înger. La baza celei de-a doua plăci este încrustată
o clepsidră cu aripi, simbolizând timpul în permanenta sa scurgere.
În acest mausoleu este înmormântat marele logofăt
Grigore Sturdza (1758-1833), tatăl domnitorului moldovean Mihail Sturdza.
În partea anterioară a monumentului, este înscrustată
în marmura albă următoarea inscripţie în limba română cu caractere chirilice:
„Pietatea
cea fiiască a domnitorului Moldovei, MIHAIL STURZA, au ridicat acest monument
spre pomenire pre-strălucitului mare logofăt şi cavaler Gri. Sturza născut la
1758 săvârşit la 1833 martie 13 zile.“
În partea din spate a monumentului este intrarea pe o
scară în trepte în criptă, ale cărei uşi sunt permanent deschise pentru a nu
permite instalarea umezelii în criptă. În părţile laterale ale monumentului de
marmură albă sunt alte două monumente de fontă prevăzute cu cruci în partea de
sus, având pe ele inscripţii cu caractere chirilice, astăzi ilizibile.
În mausoleu au mai fost înmormântaţi şi alţi membri ai
familiei Sturdza dintre care doi înrudiţi cu familiile Vogoride şi Mavrogheni.
Este vorba de principesa Olga Sturdza (născută Ghica), Elena Mavrogheni,
principele Dimitrie Grigorie Sturdza (1856-1872), principesa Olga Vogoride
Sturdza (1859-1880) şi Ioana Mavrogheni (1859-1860).
Alte construcţii
În curtea bisericii se mai află şi o cruce ridicată în
memoria soldaţilor români căzuţi pe front în primul război mondial (1916-1918).
Crucea este amplasată în faţa Palatului de pe ziduri.
"Pentru oaspeti ilustri si pentru trimisii
Inaltei Porti este destinat, in partea sudica a orasului, un palat numit
Frumoasa, pe malul unui incantator lac ce ne aduse oarecum aminte de
splendidele peisaje ala lacului Albastru sau Ghioc-su din Anatolia".
(1763, ministrul rus Ahmed Efendi)
Biserica noua(1836) a mai vechii manastiri Frumoasa,
se afla situata la poalele dealului Cetatuia, pe un damb ce domina zona
inundabila a paraului Nicolina.
Asa cum ne apare azi, manastirea Frumoasa si celelalte constructii ale
complexului arhitectonic de aici sunt rezultatul unor lucrari care au inceput
acum patru secole si au suferit, in epocile urmatoare, transformari radicale.
Aceste locuri au intrat in istorie in timpul celei de-a doua domnii a lui Petre
Schiopul, iar ctitorul primei biserici de la Frumoasa(1583) a fost Melentie Balica,
boier ce a detinut inalte dregatorii in divanul Moldovei.
Numele manastirii Frumoasa trebuie pus in legatura cu
"pitorescul de basm" al locului, unde se inaltau biserica si curtile
domnesti. "Iazul inconjurator, care
intregea splendoarea decorului natural, facea din manastirea Frumoasa o mica
cetate de insula."
Dintre constructiile din timpul lui Grigore Ghica se
mai pastreaza zidul cu metereze, ce inconjoara intregul complex arhitectonic de
la Frumoasa. Acest zid a suferit unele transformari in a doua jumatate a
secolului al XVIII-lea avand o inaltime de 4m, exceptand latura de Vest care
este mai inalta, o grosime de 0,80 m si un perimetru de o jumatate de
kilometru. De asemenea, in partea sudica a zidului se pot vedea ruinele unuia
din cele doua palate ce alcatuiau "Curtea scumpa" a domnitorului
Grigore Ghica.
Până la secularizarea averilor mănăstireşti în anul
1863, Mănăstirea Frumoasa era una dintre cele mai bogate mănăstiri din Moldova,
având 16 moşii în Moldova, Bucovina şi Basarabia. După secularizare, Guvernul a
transformat curţile domneşti în cazarmă pentru diferite regimente de cavalerie,
închisoare militară a Corpului IV Armată, apoi s-a instalat un spital militar
cu specializare oftalmologică. Biserica Frumoasa a devenit biserică de parohie.
În anul 1930, închisoarea militară a Corpului IV
Armată s-a mutat din casele egumeneşti ale Mănăstirii Frumoasa într-un depozit
de cereale şi furaje de pe dealul Copoului (pe Str. Dr.Vicol), ce aparţinea
Corpului IV Armată.
După o perioadă destul de tulbure în istoria sa,
aceasta ctitorie voievodală şi boierească a redevenit mănăstire, în vara anului
2003, cu binecuvântarea IPS Daniel Ciobotea,
mitropolitul Moldovei şi Bucovinei. În prezent, la Mănăstirea Frumoasa
vieţuieşte o obşte de călugăriţe care au venit de la Mănăstirea
Văratec din judeţul Neamţ.
În decursul vremii, Biserica Frumoasa a fost vizitată
de către diverşi călători străini, aflaţi în trecere prin Iaşi. Aceştia au
evocat în notele lor de călătorie pitorescul locului şi frumuseţea palatului domnesc.
Ministrul turc Resmi Ahmed
Efendi a trecut prin Iaşi în anul 1763 în drum spre „raiaua“ Hotin, scriind:
„Aici [la Iaşi] pentru
oaspeţii iluştri şi pentru trimişii Înaltei Porţi este destinat în partea
sudică a oraşului un palat numit Frumoasa, pe malul unui încântător lac, ce ne
aduce oarecum aminte de splendidele peisaje ale lacului Albastru sau Ghioc-su,
din Anatolia. ”
—Resmi Ahmed Efendi
O altă descriere interesantă a
curţii domneşti de la Frumoasa şi a împrejurimilor sale este realizată de către
abatele Giuseppe Boscovich, care îl însoţea pe ambasadorul englez James Porter
în călătoria sa din anul 1761 prin Moldova:
„Ni se pregăti o plăcută vilă
numită Frumoasa, pe care prinţul o posedă în vale, la picioarele colinelor de
pe care coborâsem. Palatul aproape deşert, dar mare şi comod, era împrejurat de
un zid mare, care înconjura grajduri, şuri, palatul prinţului şi un alt palat
pentru dame. Se mai află în interior în partea palatului al doilea
o grădină de preumblare şi o alta de fructe. În palat se intră printr-o sală
mare, care este despărţită printr-o balustradă, fiind ferestre mari care ocupau
toată faţada, cu privire într-un lac ce se termina pe la poalele colinelor.
Lacul este format dintr-un izvor care curge de la picioarele colinelor şi e
oprit de un dig puternic, întărit cu pari şi pământ şi care e aproape de o 1/2
milă de lung. În mijlocul digului este o deschizătură cu un canal prin care
curge apa la o moară apropiată. Lacul e plin de peşte şi are şi bărci de
preumblare, dar în partea dinspre apus e plin de stuh şi alte buriene de baltă.
”
—Giuseppe Boscovich