<!-- /* Font Definitions */ @font-face
Mănăstirea Galata
http://www.crestinortodox.ro/manastiri/manastirea-galata-117609.html
Confesiune: ortodoxă
Hram: Înălţarea Domnului (40 de zile
după Paşti)
Ctitor: Petru Şchiopul
Tip: maici
Ţara: România
Localizare: Str. Mănăstirii nr. 4, Iaşi700616,
jud. lasi
Acces: din centru spre sud pe str. Nicolina, dreapta pe Sos.
lasi-Voinesti
Program de vizitare: zilnic, intre orele 07.00-12.00, 13.00-16
Stareta: stavrofora Macrina Lazar;
Mama
bisericilor moldovenesti, Manastirea Galata a fost inaltata intre 1579-1584 .
Biserica,
cu hramul Inaltarea Domnului a fost sfintita in 1584.
Manastirea
Galata se gaseste de 400 de ani pe dealul Miroslava putand fi observata cu
usurinta din diferite locatii ale Iasului.
Mănăstirii
Galata a fost inclus pe Lista
monumentelor istorice din judeţul Iaşi din anul 2004, având codul de
clasificare IS-II-m-A-03940 şi fiind alcătuit din următoarele 4 obiective:
- Biserica "Înălţarea Domnului" - datând din perioada 1582-1583, având codul
IS-II-m-A-03940.01
- Palatul Domnesc -
datând din perioada 1726-1728, având codul IS-II-m-A-03940.02
- Turnul clopotniţă -
datând din anul 1584, având codul IS-II-m-A-03940.03
- Zidul de incintă -
datând din anul 1584, având codul IS-II-m-A-03940.04
Manastirea
Galata a fost inaltata intre 1577-1584 de catre domnitorul Petru Schiopul.
Ca si alte manastiri din zona Moldovei, Galata are un zid inconjurator cu
un turn-clopotnita. Biserica, înconjurată de ziduri prevăzute cu creneluri şi
având un turn clopotniţă înalt la intrare, are aspectul unei fortăreţe, servind
adesea ca loc de apărare şi uneori ca reşedinţă domnească , biserica este
singura clădire a Mănăstirii Galata care se păstrează în forma ei originală.. Ea este un exemplu al influenţei
muntene asupra arhitecturii moldoveneşti
De altfel, Biserica manastirii a fost un model pentru
Biserica Aroneanu (1594), Biserica Manastirii Dragomirna (1608-1609), Biserica Manastirii Trei Ierarhi (1639).
A fost inchinata in 1617 Patriarhiei de la Ierusalim.
Istoric
În seara zilei de 17/29 ianuarie 1591, în Biserica Galata, domnitorul Petru
Şchiopul s-a căsătorit în secret cu Irina Botezat, care era mama fiului său
Ştefan (născut în 1584). Aceasta era o roabă, despre care se presupune că ar fi
doica celorlaţi copii ai domnitorului. La această cununie au participat
mitropolitul Gheorghe Movilă al Moldovei, episcopul Ghedeon al Rădăuţilor,
marele logofăt Stroici, vornicul Ieremia Movilă (viitorul
domnitor) şi egumenul Anastasie Crimca (viitorul
mitropolit al Moldovei).
Numele mănăstirii provine de la cartierul Galata din Constantinopol (azi Istanbul), unde
locuiau domnii moldoveni care mergeau la Înalta Poartă pentru a primi firmanul
de domnie. Galata este un cuvânt de origine turcească care poate fi tradus în
limba română prin cuvântul "poartă".
Fondarea mănăstirii
„Galata din
vale“
Înainte de
construirea actualei mănăstiri, voievodul Petru
Şchiopul al Moldovei
(1574-1577, 1578-1579 şi 1583-1591) ctitorise o primă mănăstire, denumită
"Galata din vale", "Galata de jos", sau "Galata de sub
deal"-
care, precum spune cronicarul Nicolae Costin, « fără zăbavă s-au
risipit » la puţin timp după.
Construcţia
acesteia a fost începută în toamna anului 1577, în prima sa domnie. Se
presupune că sfinţirea bisericii a avut loc înainte de 22 februarie 1578, când
i s-a constituit patrimoniul funciar, adică i s-au dat moşii.
Această
mănăstire a fost construită pe un teren nepotrivit, undeva "sub
deal", în "capul iazului", adică probabil în apropierea locului
unde a fost construită mai târziu Mănăstirea Frumoasa. Deoarece temelia a fost aşezată
într-un loc nesigur, zidurile bisericii s-au surpat la terminarea
zugravirii ei din cauza unei alunecari de teren.
De
la biserica „din vale“ a rămas doar o dveră brodată din 1577 şi clopotul care poartă inscripţia 7087
(1579) luna lui martie 25 ,pe care se
află următoarea inscripţie: "Acest clopot l-a făcut Io Petru Voievod şi
-a dat mănăstirii unde este hramul Înălţării, în anul 7987 (=1579), luna lui
martie 15".
Acesta are o formă deosebită şi este decorat în trei registre, al treilea având
un desen cu capete de bour. Clopotul se păstrează şi azi în curtea actualei
mănăstiri.
Supărat
de dărâmarea acesteia, Vodă a solicitat meşteri din Muntenia, care, împreună cu
cei moldoveni, au gândit şi, în 1582, au început lucrările
înălţând « biserica de pe deal » pe un deal din apropierea
oraşului ce domină valea râului Nicolina, care a fost zidită
după alte norme decât bisericile vechi din Moldova de până atunci. Totuşi,
dispoziţii generale ale planului moldovenesc s-au păstrat.
Eşecul
ctitoriei din vale i-a determinat pe meşteri să consolideze temeinic zidirea
prin construirea unui zid masiv, puternic înfipt în pământ în faţa altarului,
şi încă două consolidări în dreptul absidelor naosului.
Biserica
(care a primit hramul "Înălţarea Domnului" , cunoscută sub numele de
"Galata din deal") a fost construită între anii 1582-1584, fiind
sfinţită în anul 1584.
Odată
cu biserica a fost construit şi corpul de chilii pentru adăpostirea
călugărilor, stăreţia, ca locuinţă pentru stareţ, trapeza, bucătaria şi
arhondaricul pentru cazarea oaspeţilor. Încă de la început, consemnează
izvoarele istorice, Petru Şchiopu a dăruit mănăstirii valoroase odoare, obiecte
de cult, veşminte şi a înzestrat-o cu sate şi domenii.
Zidul
de piatră ce înconjoară Galata s-a construit începând din anul 1735, astăzi
fiind fără turnurile de apărare, iar partea superioară a turnului-clopotniţă
s-a adăugat în vremea lui Mihail Sturzda.
Incendiul
din 19 octombrie 1762 a distrus iconostasul, mobilierul şi obiectele de cult.
Acestea au fost refăcute, iar domnitorul Grigore Caliman (1761-1764 şi
1767-1769) a dotat biserica cu cărţi, veşminte şi obiecte de cult, care au
dispărut cu timpul, neexistând informaţii care să arate unde au fost duse sau
când au fost distruse.
Domnitorul
Petru Şchiopul nu a reuşit finalizarea construcţiei până la scoaterea sa din
scaunul
domnilor
Moldovei, rămânând neterminată pictura bisericii şi a zidului înconjurător
O legendă contemporană spune că aici au fost încarceraţi
pictorii Corneliu Baba şi Ion Jalea, pentru vina de a fi semnat fără prenume în
josul unor picturi care îi reprezentau pe Elena (Baba) şi Nicolae (Jalea)
Ceauşescu.
„Ora et labora...“
Viaţa
în mănăstirea Galata se desfăşoară după principiile Sfântului Vasile cel Mare,
anume rugăciune şi muncă, sau „ora et labora“.
Activitatea
începe la primele ore ale dimineţii, când cele 18 maici vin la biserica
mănăstirii la ora 7:00, când se citeşte Acatistul, Ceasurile şi apoi se face
Sfânta Liturghie. „După Sfânta Liturghie, pe la ora 10:00 începe munca în
atelier. Aici, fiecare maică îşi face ascultarea până la prânz, când mergem
împreună la masă. Urmează, apoi, o scurtă pauză, timp în care maicile sunt
libere să îşi rezolve problemele personale, iar de la ora unu şi jumătate ne
întoarcem la atelier, unde lucrăm până seara. La ora 16:00 avem Vecernia, iar
la ora 23:00 începe Miezonoptica şi Utrenia“, a explicat maica stareţă Macrina.
La
început, mănăstirea a fost de călugări. Primul egumen al mănăstirii a fost
Anastasie, care apare în hrisovul din 28 ianuarie 1588, prin care domnul
Moldovei dă slobozenie Mănăstirii Galata ca satul Voroveşti să plătească 50 de
aspri mănăstirii, scutindu-i în schimb să mai lucreze pentru domnie. Se pare că
acelaşi egumen, Anastasie, a participat la cununia, săvârşită în taină, a lui
Petru Şchiopu cu Irina Botezat, mama fiului său Ştefan, la 17 ianuarie 1591.
Mai
apare în documentele vremii egumenul Paisie, care, după moartea lui Teofan,
patriarhul Ierusalimului, a fost ales ca patriarh în locul acestuia.
Un
alt egumen care s-a remarcat a fost Nectarie, care pe la 1735 s-a străduit să
strângă bani pentru refacerea zidurilor înconjurătoare. Printre călugării
renumiţi ai Galatei a fost şi Gherasim, croitor de veşminte preoţeşti, odăjdii
şi pictor de icoane.
Din
această mănăstire n-a mai rămas decât un clopot. Nemulţumit, Vodă a
solicitat meşteri din Muntenia, care împreună cu cei moldoveni au gândit şi, în
1582, au început lucrările
înălţând biserica de pe deal. Eşecul ctitoriei din vale i-a determinat pe
meşteri să consolideze temeinic zidirea prin construirea unui zid masiv,
puternic înfipt în pământ în faţa altarului şi încă două consolidări în dreptul
absidelor naosului. Aceste întărituri, cât şi faptul că biserica a fost
construită din cărămidă şi piatră cioplită, şi sprijinită pe contraforturi, au
făcut ca zidirea să răzbească prin veacuri zguduită de cutremure şi arsă de
incendii.
O
data cu decaderea manastirii, palatul si cladirile ei au fost folosite ca
inchisoare militara pana in anul 1923. Decaderea, atat materiala cat si a
vietii calugaresti, a inceput dupa anul 1618, cand Radu Mihnea a inchinat-o Sfantului Mormant de la Ierusalim, egumenii si calugarii fiind dupa
aceasta data grecii, care la plecare au luat cu ei manuscrise si odoare
aducand-o in stare de saracie.
Pentru
slujirea in manastire si tinerea legaturii cu populatia satelor, calugarul
Macarie, cu prilejul unui sfat tinut in manastire, a propus episcopului ca
singurul moldovean din manastire, dascalul Dimitrache, sa fie hirotonit preot,
cunoscand perfect slujbele bisericesti. El a slujit impreuna cu fiul sau, pana
in 1800, cand a decedat la varsta 80 de ani.
Toti preotii
au apartinut aceleasi familii (din tata in fiu), pana in anul 1864, cand Popa
Gheorghe, neavand un fiu, l-a lasat urmas pe ginerele lui, Popa Costache, care
moare in 1893, la varsta 63 de ani. A urmat parintele
Constantin Gauca,
acesta remarcandu-se prin deosebita eruditie si grija pentru buna pastrare a
manastirii si patrimoniului ei.
Intre
anii 1914 si 1957 parintele Fabian Botnarescu, fratele poetului Samson
Botnarescu, este strajerul bisericii Manastirii Galata;
sunt timpurile grele ale primului razboi mondial, ale cutremurului din 1940 si
ale celui de al II-lea Razboi Mondial cand biserica sufera mult, fiind in zona
operatiilor militare.
In anul
1865, in incinta manastirii a functionat o scoala de sericicultura, condusa de
M. Viltimescu.
In 1
septembrie 1863 a devenit inchisoare militara, aici fiind transferaţi deţinuţii
care fuseseră închişi anterior în clădirea unde se află astăzi Policlinica
pentru elevi şi studenţi (de pe str. Păcurari nr.9), care a devenit cămin studenţesc.Închisoarea
de la Galata a primit denumirea de Penitenciarul Central Iaşi, aici fiind
înfiinţate ateliere de cizmărie, fierărie, lingurărie, tâmplărie şi olărie,
unde lucrau deţinuţi. Închisoarea s-a aflat în aceste clădiri până în anul
1950, când Penitenciarul Central Iaşi s-a contopit cu închisoarea militară a
Corpului IV Armată şi s-a mutat din Mănăstirea Galata în clădirile închisorii
militare din Dealul Copoului.
Dupa anul
1990 a devenit manastire de calugarite , cu binecuvantarea I.P.S. Daniel, Mitropolitul
Moldovei si Bucovinei,. Maicile si surorile de aici se ocupa cu
confectionarea vesmintelor liturgice si cu arta broderiei. Atelierul de
croitorie bisericeasca de la Galata este apreciat nu numai in Iasi, ci in toata
Moldova.In perioada comunista a fost o simpla biserica de mir, aici făcându-se
slujbe doar duminica.
Din anul
1991 Galata îşi recapătă statutul de mânăstire cu obşte de maici.
Arhitectura
bisericii
Biserica
Galata este un monument reprezentativ al arhitecturii moldoveneşti de la
sfârşitul secolului al XVI-lea, fiind zidită de domnitorul Petru Şchiopul între
anii 1582-1584, în a doua sa domnie.
Biserica, cu hramul Înălţarea Domnului, este amplasată în mijlocul
incintei.
Biserica inaltata in 1583 insa, este prima intre o
serie de monumente care imbina stilurile arhitectonice din toate cele trei tari
romane.
Este
construită din blocuri de piatră cioplită şi rânduri de câte trei cărămizi
asezate alternativ, care conferă monumentului o policromie.
Pereţii
bisericii sunt susţinuţi de nouă contraforturi de piatră, în trepte şi anume:
doi în diagonală la exonartex, doi în dreptul zidului dintre pridvor şi
pronaos, câte doi pe absidele laterale şi unul sub ferestra din mijloc al
absidei altarului. Biserica este luminata de 22 de ferestre mici cu chenare
dreptunghiulare.
În registrul
superior, pereţii bisericii sunt decoraţi cu două rânduri de arcade
asemănătoare cu ocniţele tradiţionale. În registrul inferior, există doar un singur
rând de arcade care înconjoară biserica până la pridvor.
După modelul
creat în a doua jumătate a secolului al XVI-lea în Ţara Românească (la Mănăstirea Dealu, Mănăstirea Snagov, Biserica
domnească din Târgovişte etc.), faţada bisericii a fost împărţită în două
registre inegale separate de un brâu torsada median continuu, element
caracteristic arhitecturii ecleziaste din Tara Romaneasca ,încadrat între două
rânduri de cărămizi,format din elemente decorative inelare dispuse intre doua
randuri de caramizi profilate in dinti de ferestrau. Registrul inferior este
decorat cu o serie de firide inalte, carora le corespund unele mai scunde in registrul
superior. Registrul din partea superioara (deasupra braului) este impartit
inegal, formand sub streasina un rand de ocnite mai mici. in registrul inferior
este un singur rand de firide, de la soclu pana la brau. Se observa asimetria
firidelor din cele doua registre.
Biserica
este construită în plan triconc, fiind împărţită în pridvor închis, pronaos,
gropniţă, naos şi altar.
Soclul este
inalt, in mod deosebit in zona altarului si naosului, datorita diferentei de
nivel a terenului in panta. Altarul are absida boltita semisferic. Deasupra
mesei altarului se gaseste un baldachin de lemn sprijinit pe mici coloane
impodobite cu ornamente asemanatoare florilor de crin.
Pridvorul are o boltă semisferică şi trei ferestre terminate în arc frânt. Intrarea în pridvor se făcea prin
părţile de sud şi nord, prin uşi cu chenare semisferice. Astăzi este
funcţională doar intrarea dinspre sud. Din pridvor se trece în pronaos printr-o
uşă încadrată de patru muluri, cu bazele decorate şi terminate în arc frânt,
portal inalt in arc frant si are chenar de piatra cioplita cu patru profile
gotice. Latura de vest a pridvorului a avut initial trei deschideri terminate
in arc frant, reduse in timp la proportiile unor ferestre obisnuite prin
construirea de parapeti..
Din pronaos
se trece în gropniţă printr-o uşă mică care străpunge zidul. Deasupra lui se
afla a doua turla a bisericii, avand aceeasi forma cu cea din naos, dar ceva
mai ingusta.
Între
încăperea mormintelor şi naos nu se află un zid despărţitor, ci ele sunt separate
prin trei arcade puternice susţinute de două coloane libere şi de alte două
coloane angajate în zidurile laterale, ca la ctitoria lui Neagoe
Basarab de la Mănăstirea Curtea de Argeş. Biserica Manastirii Galata preia
sistemul moldovenesc al arcelor diagonale, bazele stelare si, mai cu seama,
cresterea gradata si avantata a siluetelor
Zidul dintre
naos si gropnita a fost inlocuit prin trei arcade sprijinite pe doua coloane -
astfel s-a marit spatiul interior.
În zidul
nordic al gropniţei se află o uşă săpată în zid, prin care se poate urca pe un
şir de trepte din piatră într-o încăpere secretă, aflată deasupra bolţii
sepulcrale.
Naosul, cu
absidele rotunjite si discret conturate, are deasupra o turla zvelta inaltata
pe doua baze: una patrata, alta stelata si cu corpul poligonal. In ocnitele de
pe cele douasprezece laturi ale bazei stelate, sunt montate discuri ceramice
smaltuite de culoare verde. Naosul este luminat de doua grupuri a cate trei
ferestre.
Deasupra
pronaosului şi naosului se află câte o turlă octogonală zveltă, care se
sprijină în exterior pe o bază pătrată şi pe două stelate. Turla pronaosului
este ridicata pe o succesiune de trei registre de elemente de sustinere,
caracteristica inregistrata pentru prima oara in arhitectura moldoveneasca.
Biserica
Mănăstirii Galata este prima biserică din Moldova construită cu două turle,
până atunci bisericile moldoveneşti având fie o singură turlă, fie niciuna. De
asemenea, tot pentru prima data in Moldova, naosul este despartit de gropnita
prin arcade de stalpi
Absida
altarului este boltită semisferic şi are trei ferestre.
Înconjurată
de un zid puternic
prevazut cu creneluri, cu un
turn-clopotniţă impunător la intrare (partea superioara a turnului clopotnita
s-a adaugat in vremea lui Mihail Sturza), biserica Mănăstirii Galata este o
excepţională realizare arhitectonică, novatoare pentru acea perioadă, rod al
sintezei între elementele tradiţionale moldoveneşti, care domină, şi influenţe
de factură bizantino-munteană, are aspectul unei fortarete, servind adesea ca loc
de aparare si uneori ca resedinta domneasca..Ea este un exemplu al influentei muntene asupra
arhitecturii moldovenesti. Din apropierea bisericii, de pe Dealul Galata, se
deschide o frumoasa perspectiva asupra orasului.
Astfel,
acestei biserici îi sunt caracteristice elemente arhitectonice care nu se mai
întâlnesc în Moldova până atunci: înlocuirea peretelui dintre gropniţă şi naos
cu trei arcade susţinute de coloane, apariţia turlei secundare peste pronaos,
brâul median care împarte faţada în două părţi egale, iluminarea absidelor cu
trei ferestre ş.a.
Biserica
Mănăstirii Galata a servit apoi ca model bisericii Aroneanu (1594), Mănăstirii
Dragomirna (1608-1609), Mănăstirii Trei Ierarhi (1639).
Ca
plan si proportii, biserica Galata este asemanatoare cu unele biserici
moldovenesti zidite de Stefan cel Mare, Petru Rares si Alexandru Lapusneanu.
Odoare de
preţ
Mănăstirea
Galata a fost dotată de ctitor încă de la început cu toate cele de trebuinţă.
Însă, dintre bunurile şi odoarele înscrise în inventarul din 15 noiembrie 1588,
toate au fost pierdute sau trimise la alte biserici.
Menţionăm
următoarele cărţi:
· un
Tetraevanghel ferecat,
· două
Tetraevanghele neferecate,
· un Triod, un
Penticostar,
· trei
Psaltiri, 12 Mineie,
· un Tipic, un
Ceaslov,
· un
Molitvelnic, şapte Liturghiere etc.
De asemenea, mai existau odoare
bisericeşti ca de exemplu: două Chivote de argint, două Potire, două cădelniţe, două sfeşnice, câte un panaghiar,
tipsie şi taler, două cupe, 12 linguri, tate de argint, două sfeşnice de aramă,
numeroase veşminte etc.
Din tot
tezaurul Mănăstirii Galata a rămas în anul 1618 doar o tipsie de argint.
Noile
odoare, cărţi şi veşminte cu care a fost înzestrată de domnitorul Radu Mihnea (1616-1619 şi 1623-1626) şi urmaşii
săi s-au topit în incendiul din 1762. Domnitorul Grigore Callimachi (1761-1764 şi 1767-1769) a
înzestrat-o din nou cu odoare, dar nici acestea nu s-au păstrat, neexistând
informaţii care să arate unde au fost duse sau când au fost distruse.
Paul de Alep
obsevă că în anul 1653 se afla în biserică, lângă tronul arhieresc, un tron
domnesc aurit, având deasupra sa o cupolă cu o cruce şi doi vulturi. Înaintea
altarului ardeau lumânări în patru sfeşnice din lemn aurit, cu sculpturi pe
ele, de o mare valoare artistică. Pe Sfânta Masă a altarului se aflau colonete
de lemn decorate cu flori de crin, frunze şi alte sculpturi aurite, care
susţineau un baldachin din lemn.
O dveră cu
dimensiuni de 117x77 cm, care a fost donată de Petru Şchiopul Galatei din Vale,
a fost găsită în Episcopia Buzăului.
Iconografia
Biserica
Mănăstirii Galata a fost pictată în interior în frescă la începutul secolului
al XVII-lea, în mod sigur în altar şi naos, după cum remarca secretarul
patriarhului Macarie al Antiohiei, arhidiaconul Paul de Alep.
Istoricul
Nicolae Grigoraş îşi exprimă opinia că ar fi fost pictat pe alocuri şi
pridvorul.
Pictura
originală a bisericii a fost distrusă însă într-un incendiu din anul 1762,
odată cu catapeteasma şi alte obiecte bisericeşti. Unele fragmente din pictura
originală s-au păstrat acoperite de tencuieli ulterioare.
Se mai
observă pe peretele nordic al naosului un fragment din tabloul votiv, în care
apar portretele ctitorilor: domnitorul Petru Şchiopul, soţia sa Maria şi fiica
sa Maria (cea care s-a căsătorit cu Zottu Tzigara, fost spătar şi mare
vistiernic). Impresioneaza gama cromatica, cu tonuri calde de ocru, rosu si gri
puse in lumina prin asocieri valorice cu umbra naturala si negru. Tabloul il
reprezinta pe domnitor, cu sotia sa, Maria, si fiica sa, Maria, intr-o
atitudine solemna, purtand coroane princiare pe cap. La restaurarea din secolul
trecut a fost montat peste tablou un amvon care a distrus pictura, afectand
zona cu ingeri si imaginea Fecioarei Maria.
Toate
personajele au aceeaşi înălţime, cu costume de aceeaşi culoare şi coroane
identice.
În afară de
tabloul votiv, se mai păstrează frescele reprezentând Sfânta Treime, un sobor
de îngeri, liturghia îngerească în două tablouri pe cele patru timpane mari,
heruvimi, medalioane de sfinţi pe arce şi motive decorative florale.
Iniţial,
biserica a fost pictată şi în exterior, de asemenea în frescă. Aceste picturi
s-au şters în decursul celor 400 de ani de existenţă ai bisericii. Zugravii au
încercat să imite pictura originală, fără a reuşi să egaleze calitativ
În anul
1811, s-a repictat interiorul bisericii de către zugravul Vasile Dubrovschi,
care a primit 1.600 lei de la arhimandritul Chiril. Vasile Dubrovschi a
repictat in ulei catapeteasma, o parte din naos si pronaos, pridvorul, strana
arhiereasca si cateva icoane. Dar si aceasta a fost refacuta la mijlocul
secolului al XIX-lea in cadrul lucrarilor de restaurare intreprinse de
domnitorul Mihail Sturdza. Pentru a sugera datina si pitorescul pe care le-a
avut initial interiorul bisericii, in tipul lucrarilor de restaurare din 1967
s-au indepartat repictarile din secolul trecut.
La fel au stat lucrurile şi în ceea ce
priveşte pictura din paraclisul "Sf. Ap. Iacov", ctitorit de
Petru Şchiopul în casa domnească zidită alături de biserică. Modul în
care a fost aşezat acest paraclis, în aşa fel încât Domnitorul, aflat în sala
alăturată, să poată asculta sfintele slujbe, vădeşte, încă o dată, evlavia
ctitorului Mănăstirii Galata.
Cu ocazia
lucrărilor de restaurare începute în 1961, a fost înlăturată pictura în ulei
din interior.
Paul de Alep
admiră pictura al fresco, remarcând în special portretele lui Petru
Şchiopul, al soţiei şi cel al fiicei Domnitorului.
Tronul
Domnesc era aurit şi avea deasupra o cupolă cu cruce şi vulturul bicefal.
Sfânta Masă era acoperită cu un baldachin de lemn sprijinit pe colonete
decorate cu flori de crin, frunze şi alte sculpturi aurite. Înaintea altarului
ardeau lumânări.
Pelerinul
antiohian menţionează cele patru sfeşnice sculptate în lemn aurit şi stranele
din abside.
Mănăstirea
nu a fost niciodată înveşmântată total cu pictură la interior. Aşa cum arăta
Paul de Alep în însemnările sale, până ca Petru Şchiopu să se stabilească la
Tirol în anul 1591, s-a reuşit realizarea picturii numai în altar, naos şi o
parte din pridvor.
In
naos mai sunt pictate scenele "Sfanta Treime", un sobor de ingeri si "Liturghia cereasca", iar in pridvor, in stanga usii
de la intrarea in pronaos, este Sfantul Arhanghel Mihail. Deasupra aceleasi usi este reprezentata "Fecioara
cu Pruncul".
Şi în paraclisul aflat în casa domnească mai
există o parte a picturii vechi. Astfel, la uşa de la intrare, în adâncimea
zidului, este pictat Sfântul Iacov, ocrotitorul acestui sfânt lăcaş. Stratul de
pictură original a fost scos la iveală după îndepărtarea picturii în ulei.
Această descoperire duce la concluzia că paraclisul a fost pictat în frescă în
aceeaşi perioadă în care s-a pictat biserica mare
Necropolă domnească
Biserica Mănăstirii Galata a fost folosită şi ca necropolă domnească de
către voievodul Petru Şchiopul. Lucrările de restaurare din anii '70 ai secolului al
XX-lea au scos la iveală 6 morminte, dintre care doar trei au putut fi
identificate ca aparţinând familiei ctitorului.
În biserică
a fost înmormântată fiica domnitorului, Domniţa Despina, care a decedat în
perioada 1587-1588, probabil imediat după naştere.
Pe lespedea
sa funerară se află următoarea inscripţie: "Această groapă a făcut-o şi
a înfrumuseţat-o Io Petru Voievod fiicei sale Despina, care s-a strămutat la
veşnicile lăcaşuri în ... luna mai 15 zile şi s-a născut în anul 7095 (=1587)
luna ...".
De asemenea,
domnitorul şi-a înmormântat aici şi un fiu, pe nume Vlad, care a murit tot la o
vârstă fragedă.
În biserică
se află şi mormântul primei soţii a lui Petru Şchiopul, Maria Amirali,
originară din Insula Rodos. Nu se ştie anul când a murit
aceasta, unii istorici presupunând că este vorba de 1588 (când în Iaşi a avut
loc o epidemie de ciumă). Ca urmare a faptului că mormântul
nu a fost acoperit cu o lespede funerară, acesta nu a fost profanat.
Cu ocazia lucrărilor
de restaurare din perioad 1961-1971, mormântul a fost deschis şi s-au găsit
intacte obiecte de podoabă: un inel cu pecete care are gravat, in limba
slavona, textul: "Maria Doamna lui Io Petru Voievod", doi cercei, sase nasturi, doua
brăţări etc., toate din aur masiv şi frumos lucrate.
Alte
construcţii
Zidurile de
incintă
Iniţial,
Mănăstirea Galata a fost înconjurată de un gard din lemn de stejar.
Aflat în
vizită în Iaşi în anul 1653, Paul de Alep a descris Mănăstirea Galata,
menţionând că aceasta era înconjurată cu un gard de lemn.
Un alt
călător, Erasm Henric Schneider de Weismantel care a trecut prin Iaşi în anul
1713 aminteşte de palisadele din lemn de stejar ale Galatei.
Zidul de
incintă care înconjoară actualmente incinta Mănăstirii Galata a fost construit
în anul 1735 de egumenul Nectarie, cu banii obţinuţi din vânzarea unei jumătăţi
din satul Turbăteşti (din Ţinutul Cârligătura) şi cu ajutorul material al
domnitorului Grigore al II-lea Ghica (1726-1733, 1735-1739, 1739-1741 şi
1747-1748), ziduri de piatră prevăzute cu metereze pentru puşti (sâneţe), sprijinite în interior de
contraforturi de formă poligonală, adaptate terenului. De-a lungul zidurilor,
înspre turnul clopotniţă, se observă existenţa unui "drum de strajă"
din scânduri, pentru a permite apărarea la nivelul meterezelor.
Alţi
istorici susţin însă că Mănăstirea Galata ar fi fost înconjurată încă de la
început de un zid de incintă, deoarece domnitorul Petru
Şchiopul construise
mai multe clădiri anexe. S-a vehiculat ideea că spusele lui Petru de Alep ar fi
fost greşit traduse, mai ales că "Galata din vale" ar fi avut un zid
de incintă.
Casa
domnească
Odată cu
fondarea bisericii "Înălţarea Domnului", Petru Şchiopul a mai
zidit şi casa domnească, unde se retrăgea adesea ,îşi petrecea timpul liber sau
îşi adăpostea familia domnească în timpul epidemiilor, al războaielor şi
răscoalelor. Ulterior
şi alţi domnitori au locuit în casa domnească de la Galata sau şi-au adăpostit
familia în timpul epidemiilor, al războaielor şi răscoalelor.
Locuinta
domneasca a fost marita probabil in anii 1728 si 1733 de catre Grigore al
II-lea Matei Ghica
Ulterior, această casă a cunoscut diverse
modificări arhitectonice (în sec. al XVIII-lea, de pildă, i s-a adăugat
etajul). Însă, acelaşi timp a făcut ca zidurile să se macine şi clădirea să se
degradeze, astfel încât s-a decis dărâmarea unei părţi din ea.
Ceea ce se
mai păstrează din vechea clădire este structura parterului şi pivniţa , ne-a explicat
stareţa mănăstirii, maica Macrina Lazăr.
Printre cei
care au locuit în casa domnească de la Galata menţionăm pe:
- Timuş Hmelniţki, hatman căzăcesc - venit la
Iaşi în mai 1653 cu oaste de cazaci în sprijinul socrului său, Vasile Lupu
- Gheorghe Ghica, domnitor al Moldovei (1658-1659) - şi-a
stabilit reşedinţa domnească la Galata în 1658
- Constantin Şerban Basarab, domnitor al Moldovei (1659,
1661) - şi-a stabilit tabăra aici în noiembrie 1659, după ce oastea sa
fusese înfrântă de cea a lui Gheorghe Ghica. La 13 decembrie 1659,
Mănăstirea Galata a fost ocupată de tătari, care i-au aruncat din
clopotniţă pe ultimii apărători.
- Dumitraşcu Cantacuzino, domnitor al Moldovei
(1674-1675, 1684-1685) - s-a mutat la Galata împreună cu boierii în iunie 1675,
în timpul unei epidemii de ciumă care a ţinut până în ianuarie 1676.
- Grigore
al II-lea Ghica, domnitor al Moldovei
(1726-1733, 1735-1739, 1739-1741 şi 1747-1748) - a construit case noi în
incinta mănăstirii, în perioada 1735-1739, locuind şi el acolo.
Deoarece casele domneşti erau în pericol de prăbuşire, domnitorul Grigore
al III-lea Ghica (1664-1667 şi 1674-1677) a
poruncit la 23 iulie 1765 egumenului Mănăstirii Galata să dărâme vechile case domneşti aflate în stadiu avansat de degradare, păstrând doar palatul construit de Grigore
al II-lea Ghica. Şi ca să scurteze drumul spre palat
a construit un pod de lemn peste Bahlui.
În acest
palat a locuit mitropolitul Leon Gheuca în decembrie 1788 şi apoi şi alţi
mitropoliţi ai Moldovei.
De teama
epidemiei de ciumă din anul 1799, domnitorul Alexandru Callimachi s-a mutat la Galata împreună cu
curtenii săi.
Între anii
1799-1801, domnitorul Constantin Ipsilanti a construit o nouă locuinţă
domnească,
care servea ca loc de petrecere a verii pentru domnitor şi boierii săi, lângă zidul sudic al incintei,
precum şi noi chilii.
Pentru a
uşura accesul la mănăstire, a fost construit un pod de lemn (care ar fi rămas
în picioare până la începutul secolului XX), precum şi o uliţă, care se
numeştre astăzi Strada Ipsilanti.
În anul
1814, un incendiu a mistuit toate construcţiile din incinta mănăstirii, mai
puţin biserica, rămânând doar nişte bucăţi de ziduri afumate. Abia în anul
1847, Ruxanda, sora domnitorului Mihail
Sturdza, a dispus
construirea câtorva case mici, în care a locuit până la sfârşitul vieţii.
În
prezent, Casa domnească adăposteşte paraclisul "Sf. Ap. Iacov" şi un
muzeu al mănăstirii.
În muzeu pot fi admirate exponate de o
deosebită frumuseţe şi valoare artistică, cum ar fi obiecte vechi de cult,
copii fotografice ale documentelor referitoare la trecutul mănăstirii, stampe
vechi, portrete ale familiei ctitorului şi ale domnilor Moldovei care au avut
legături cu mănăstirea, fotografii ale mitropoliţilor Anastasie Crimca, Dosoftei Bărilă, Veniamin Costachi, Leon Gheucă sau Iosif Naniescu, peceţile
Mitropoliei Moldovei, Episcopiilor Romanului şi Huşilor din 1650, a Rădăuţilor,
precum şi un fragment din vechea frescă a mănăstirii, pictată cu aşa-numitul
"roşu de Galata". Aici pelerinul poate admira şi celebrul
"roşu de Galata", într-un fragment din vechea frescă a mănăstirii. În
incintă se mai păstrează clopotul dăruit de Petru Şchiopul bisericii "Galata
din vale". De asemenea, printre exponatele muzeului se găsesc şi
peceţile Mitropoliei Moldovei, Episcopiilor Romanului şi Huşilor din 1650, a
Rădăuţilor, precum şi hărţi ale Iaşului din secolul al XVIII-lea sau pecetea
oraşului Iaşi din 1652.
Colectia
manastirii se pastreaza in Casa Domneasca. Aceasta cuprinde obiecte vechi de
cult, copii fotografice ale documentelor referitoare la trecutul ei istoric,
stampe vechi, portrete ale familiei ctitorului si ale domnilor Moldovei care au
avut legaturi cu manastirea, fotografii ale mitropolitilor Anastasie Crimca,
Dosoftei, Veniamin Costache, Leon Gheuca, Iosif Naniescu;
pecetile Mitropoliei
Moldovei, Episcopiilor
Romanului si Husilor din 1650, a Radautilor; harta lasului din secolul al XVIII-lea, pecetea
orasului Iasi din 1652
De la reşedinţă domnească,
la atelier de broderie şi croitorie
În a
doua jumatate a veacului al XVII-lea, traia la Galata un foarte talentat
calugar, Gherasim, care a lucrat între altele, diferite vesminte si poale de icoane,
comandate de ctitorii unor manastiri din Tara Româneasca.
Vechea
reşedinţă domnească găzduieşte, începând cu anul 1990, un atelier de croitorie
de veşminte liturgice, precum şi de broderie.
În
general, veşmintele cusute sau brodate aici ajung în bisericile din ţară, dar
nu de puţine ori acestea ajung şi peste hotare, unde sunt apreciate ca nişte
adevărate opere de artă.
Dacă
înainte dura chiar şi săptămâni întregi pentru realizarea unei mici broderii,
în momentul de faţă au fost cumpărate maşini care uşurează foarte mult munca.
Când
se brodează manual, prima oară se fixează materialul în gherghef întins, pentru
a putea fi apoi desenat şi lucrat. Urmează desenarea pe pânză, aici existând
mai multe metode, fie cu ajutorul unui creion, direct pe pânză, fie cu indigo.
Dacă se foloseşte indigo, se face desenul prima oară pe hârtie de calc şi se
pune indigoul pe pânză, iar deasupra hârtia de calc şi începe desenarea. Apoi
se începe lucrul cu conturul, cu liniile de bază care formează icoana.
Culorile
sunt alese după modelul original, fiind o strânsă legătură între pictură şi
broderie în ceea ce priveşte alegerea nuanţelor. Când se brodează manual, se
folosesc mai puţine culori, deoarece este mult mai dificil să le îmbini corect
pe toate. De multe ori se pun doar două culori, iar a treia este trecerea între
cele două.
Brodarea
digitală
Dacă
până recent brodarea se făcea manual, în prezent există maşini cu sute de
împunsături pe minut care fac această treabă. Brodarea manuală nu a dispărut de
tot, însă aceste produse sunt de lux tocmai pentru că timpul afectat
finalizării unui model este foarte mare. Fişierul digitizat se încarcă în
memoria maşinii de brodat, apoi aceasta începe să îşi facă treaba, în câteva
minute fiind realizate broderii de o complexitate impresionantă. O maşină de
brodat are în medie 10 până la 15 culori montate, care în majoritatea cazurilor
acoperă necesarul unui model grafic, fără intervenţia operatorului în timpul
procesului de brodare. Pentru că nu se cunoaşte amplasarea culorilor pe ace, un
model brodat nu poartă informaţia despre culoare. După încărcarea modelului în
maşină, operatorul selectează acele şi le atribuie succesiunii din fişier, de
cele mai multe ori pe baza unei fişe tehnologice care vine împreună cu modelul.
Această fişă tehnologică poate să conţină şi alte specificaţii, în funcţie de
tehnologia de brodare şi necesitatea modelului. Odată începută brodarea,
majoritatea maşinilor pot finaliza automat procesul, fără intervenţia
operatorului. Însă un operator va supraveghea permanent procesul automat de
brodare, pentru evitarea erorilor.
Turnul clopotniţă
Deşi nu există surse cu privire la anul înălţării turnului clopotniţă, se
presupune de către istorici că ar fi fost construit tot de Patru Şchiopul,
având şi rolul de loc de intrare în mănăstire.
Construcţia iniţială avea la parter o intrare boltită, pe unde se intra în
incinta mănăstirii, o cămăruţa la primul etaj (unde se ajungea printr-o scară
în spirală) şi o cameră a clopotelor la al doilea etaj.
Domnitorul Mihail
Sturdza (1834-1849)
a adăugat încă un etaj la clădirea turnului clopotniţă, care este delimitat
clar de celelalte două etaje printr-un brâu de piatră. Deasupra
intrării, el a dispus montarea unei steme în relief a Moldovei, care s-a
deteriorat în mare măsură în decursul anilor
Turnul
clopotniţă a fost consolidat ca urmare a avariilor suferite la cutremurul din 4 martie 1977, când au apărut fisuri pe zidul
său.
Clopotele
vechi au fost topite şi returnate în mai multe rânduri, ele aflându-se
actualmente în incinta mănăstirii.
Alte
obiective
Pe lângă
aceste construcţii, în incinta mănăstirii, lângă turnul clopotniţă, se mai află
un postament de piatră cu un clopot vechi dăruit de Petru Şchiopul bisericii
"Galata din vale" pe care se află următoarea inscripţie: "Acest
clopot l-a făcut Io Petru Voievod şi -a dat mănăstirii unde este hramul
Înălţării, în anul 7987 (=1579), luna lui martie 15". Clopotul este
decorat în trei registre, al treilea având un desen cu capete de bour.
Situaţia sa de-a lungul următoarelor
secole
În următorii
30 ani, lipsa de râvnă a călugărilor ce "n-au avut păsare, şi n'au avut
frica lui Dumnezeu întru inima lor" a dus la decăderea mănăstirii.
Chiliile şi trapeza s-au ruinat, iar veşmintele şi odoarele de preţ s-au
risipit.
Doamna
Maria, fiica lui Petru Şchiopul, s-a întors în Moldova în august 1616, în
timpul domniei vărului său, Radu Mihnea (1616-1619). Pentru ca ctitoriile
familiei lui Petru Şchiopul să fie mai bine întreţinute, cu acordul Doamnei
Maria, domnitorul a închinat Mănăstirea Galata la 25 martie 1617 Patriarhiei de
la Ierusalim, iar Mănăstirea Hlincea a făcut-o metoc al Mănăstirii
Galata.
Domnitorul
Radu Mihnea a înzestrat biserica cu noi obiecte de cult.
În anul
1735, a fost construit zidul de incintă care înconjoară actualmente Mănăstirea
Galata de către egumenul Nectarie, cu banii obţinuţi din vânzarea unei jumătăţi
din satul Turbăteşti (din Ţinutul Cârligătura) şi cu ajutorul material al
domnitorului Grigore al II-lea Ghica (1726-1733, 1735-1739, 1739-1741 şi
1747-1748).
În anul 1811, zugravul Vasile
Dubrovski a refăcut pictura interioară a bisericii.
Domnitorul Mihail
Sturdza (1834-1849)
a adăugat încă un etaj la clădirea turnului clopotniţă, care este delimitat
clar de celelalte două etaje printr-un brâu de piatră.
În decembrie
1863, prin Legea secularizării averilor mănăstireşti a domnitorului Alexandru Ioan Cuza (1859-1866), Mănăstirea Cetăţuia a
fost scoasă de sub tutela Patriarhiei de la Ierusalim, iar călugării greci au
plecat. Mult timp, Biserica Mănăstirii Galata a fost biserică parohială, aici
slujind un preot o dată pe lună.
În
apropierea mănăstirii a funcţionat un ospiciu de infirmi, administrat de către
Epitropia Sf. Spiridon.
In perioada 1923-1944, printr-o decizie ministerială,
casele egumeneşti de la Mănăstirea la Galata au functionat ca închisoare, timp
in care a suferit numeroase transformari si degradari.
Din
1821 capătă importante valenţe militare
În
timpul revoluţiei de la 1821, generalul Alexandru Ipsilanti, conducătorul
Eteriei, a avut o vreme cartierul general în Mănăstirea Galata.
Ulterior,
palatul şi clădirile ei au fost folosite ca închisoare militară până în anul
1923. De altfel, mănăstirea începuse să treacă printr-o perioadă dificilă după
anul 1618, când Radu Mihnea a închinat-o Sfântului Mormânt la Ierusalim,
egumenii şi călugării fiind după această dată grecii, care, la plecare, au luat
cu ei manuscrise şi odoare de valoare foarte mare.
Renaşterea
de după 1990
O
adevărată renaştere a mănăstirii a avut loc imediat după căderea regimului
comunist, când, în anul 1990, cu binecuvântarea Mitropolitulului Moldovei şi
Bucovinei de atunci, astăzi Patriarhul României, PF Părinte Daniel, Galata a
reluat cursul rugilor necontenite a vieţii monahale, fiind reînfiinţată, de
data aceasta, ca mănăstire de maici.
După o lungă perioadă în care se slujea doar
duminica, în ultima perioadă Galata fiind o biserică de mir, clopotele
impozantului turn de la intrare au reînceput să bată zilnic, chemând la
rugăciune obştea mănăstirii, dar şi pe credincioşii din jur, doritori de rugăciune
după o lungă perioadă de oprelişti.
De
asemenea, a fost continuată şi tradiţia broderiilor şi a confecţionării
veşmintelor preoţeşti, despre care vorbeau cronicile de după anii 1700.
Restaurarea mănăstirii şi redeschiderea sa
Între anii
1961-1971 s-au efectuat lucrări de restaurare a bisericii, cu sprijinul
Mitropoliei Moldovei şi Sucevei şi a statului.
Cu acest
prilej, au fost consolidate zidul de incintă, turnul clopotniţă şi cele două
turle ale bisericii, a fost curăţat paramentul bisericii de tencuielile
adăugate în decursul timpului şi a fost reconstituit acoperişul.
Amirali
din Rodos, sotia lui Petru Schiopul, decedata in 1588, cand Moldova era
bantuita de ciuma. Mormantul continea obiecte pretioase, scapand nepradat,
intrucat a fost fara piatra funerara.
Cercetările
arheologice din anii '70 desfăşurate aici au dus la descoperirea mai multor
morminte, printre care şi cel al Mariei Amirali din Rodos, soţia lui Petru
Şchiopul (decedată
în 1588, mormânt ce conţinea şi obiecte preţioase) ,Despina şi Vlad, doi copii ai lui
Petru Şchiopul şi Maria Amirali, soţia voievodului.
De asemenea între
anii 1961-1971, a fost reconstruită din imaginaţie o parte din Palatul domnesc
de odinioară, păstrându-se unele ruine conservate la nivelul parterului şi pivniţa.
Până în 1944
au avut loc prefaceri cu multe degradări ale fondului construit.
După 1944,
clădirile ce-au mai ramas în încinta mânăstirii au fost destinate ca locuinţe.
Între anii
1961 şi 1971 s-au întreprins mari lucrări de renovare a construcţiei şi
restaurarea picturii. Marele cutremur de la 4 martie 1977 a pricinuit alte
stricăciuni mânăstirii, fiind necesare noi lucrări de reparaţie.
Restaurarea
a dat ansamblului monastic o unitate compozitionala si stilistica. Astfel,
robustetea bisericii este compensata de zveltetea turlelor, stabilitatea cubica
a palatului domnesc si verticalitatea turnului clopotnitei.