<!-- /* Font Definitions */ @font-face
Mănăstirea Hlincea
Confesiune: ortodoxă
Hram: Sfântul Gheorghe, 23
aprilie
Ctitor: Maria, fiica voievodului Petru Şchiopul
Tip:călugări
Datare: secolul XVI
Ţara: România
Localizare: sat Hlincea(com.Ciurea) , 707083,, judeţul
Iaşi
Acces: din Iasi spre sud, pe DJ248/ str. Nicolina, 3 km,
stanga pe DC29 3 km
Mănăstirea Hlincea este o mănăstire de călugări
amplasată la ieşirea din municipiul Iaşi, la 4 km sud-vest, în localitatea Hlincea (din comuna Ciurea), într-un
cadru pitoresc aflat la poalele dealului Cetăţuia.
Ea datează de la sfârşitul secolului al XVI-lea, fiind ctitorie a domniţei
Maria, fiica lui Petru
Şchiopul, domnitorul Moldovei (1574-1579 şi 1582-1591) şi a soţului ei, spătarul de
origine greacă Zottu Tzigara.
Mănăstirea Hlincea se află la o distanţă de circa 3 km spre sud-vest de Mănăstirea Cetăţuia din Iaşi,
pe marginea liniei de cale ferată Iaşi-Vaslui şi a râului Nicolina.
Ansamblul Mănăstirii Hlincea a fost inclus pe Lista monumentelor istorice
din judeţul Iaşi din anul 2004, având codul de clasificare IS-II-a-A-04180 şi
fiind alcătuit din următoarele 4 obiective:
- Biserica "Sf. Gheorghe" - datând din jurul anului 1587, cu transformări
din 1659-1660, având codul IS-II-m-A-04180.01
- Ruinele chiliilor -
datând din secolul al XVI-lea, având codul IS-II-m-A-04180.02
- Turnul clopotniţă -
datând din secolul al XVII-lea, având codul IS-II-m-A-04180.03
- Zidul de incintă -
datând din secolul al XVII-lea, având codul IS-II-m-A-04180.04
Acces: Este situata la 4 km sud-vest de orasul Iasi. Poate fi
folosit pentru transport troleibuzul 43, autobuzul 9 sau tramvaiul 9.
Este situata
la vest de municipiul Iasi unde se ajunge cu troleibuzul 43 pana la statia
Cetatuia. Se traverseaza soseaua, se merge inapoi cam 50 m si se continua in
stanga pe un drum la inceput pavat, apoi asfaltat, care urca pe langa padurea
ce ramane in dreapta, ca aproape de manastire sa intalnim o plantatie de meri.
Dupa 2 km de la troleibuz ajungem in incinta manastirii, trecand prin gangul
turnului clopotnita aflat la 40 m sud de biserica. Din manastire mergand pe
coama dealului spre vest, se ajunge dupa 3,5-4 km la manastirea Hlincea si tot
cam dupa 4 km spre sud-est la manastirea Tarata.
sau
se foloseşte
troleibuzul, se merge până la pod, apoi pe şoseaua de sub Cetăţuia până la
Uzina de Utilaj Greu şi în continuare pe drumul pietruit. Dacă privim spre
vest, în vale se vede combinatul, după care pe dealul ce continuă se vede satul
Horpaz. Intrarea în incintă se face pe sub turnul din vest, care se află la 15
m de biserică.
alte trasee
Primul
traseu va permite sa ajungeti cu masina, in 10 minute, pe drumul pornind de la
pasarela Nicolina, din sudul municipiului Iasi.
Al doilea
traseu, cel mai indicat, este o invitatie la drumetie, pornind cu piciorul de
la Manastirea Cetatuia pe traseul marcat cu un patrat alb si o dunga verticala
rosie. Drumul dureaza o jumatate de ora si se desfasoara de-a lungul culmii
dealului Cetatuii, pe langa padurea de artari, pini si salcami, padure
declarata zona de protectie silvica
Poate fi folosit pentru transport troleibuzul 43,
autobuzul 9 sau tramvaiul 9.
In complexul
manastiresc distingem:
· Biserica,
· Turnul
clopotnita,
· Baia,
· casa
domneasca,
· staretia si
sala gotica,
· staretia
actuala cu birourile,
· trapeza,
bucataria,
· chiliile
calugarilor si foisorul,
· zidul de
incinta cu metereze..
Istoric
Mănăstirea
Hlincea a fost înălţată pe hotarul oraşului Iaşi, având drept ctitori pe
domniţa Maria, fiica lui Petru Şchiopul, domnitorul Moldovei (1574-1579 şi 1582-1591) şi pe
soţul ei, Zottu Tzigara, fost spătar şi mare vistiernic, de origine grecească,
din oraşul Ianina.
A fost
inaltata pe varful unui deal cu rape de jur imprejur. Traditia spune ca inainte
existase aici o mai veche biserica si cetatuie care erau legate printr-un tunel
de curtea domneasca din Iasi, servind ca refugiu pentru cei asediati.
La anul
1574, mănăstirea a fost închinată de către ctitori ca metoc al Mănăstiririi Dionisiu (Dionisiate) din Sfântul Munte Athos. Domniţa Maria s-a întors în
Moldova în august 1616, în timpul domniei vărului său, Radu Mihnea (1616-1619), şi a regăsit „mănăstirea noastră de
la Hlincea pustie şi toate satele răshirate şi pustiite, căci de la mănăstire
de la Dionisiiate, călugării n-au mai venit, nici au mai purtat de metoh şi de
sate, ci au lăsat tot de s-au pustiit". Ea a luat măsuri de restaurare
a mănăstirii (care nu au dat roade) şi a făcut-o metoc al Mănăstirii Galata din Iaşi (ctitorie a lui Petru
Şchiopul), care la rândul ei era închinată (din 1619) Patriarhiei de la
Ierusalim.
În ziua de 8
septembrie 1591, domnitorul Petru Şchiopul a părăsit Ţara Moldovei, împreună cu
doamna Maria, fiica sa şi soţul acesteia, Zottu Tzigara.
La începutul
veacului al XVII-lea, Mănăstirea Hlincea a început să se ruineze din cauza
faptului că Mănăstirea de la Dionisiate nu a mai trimis călugări şi nu s-a
îngrijit de mănăstire, lăsând-o pustie.
Domnitorul Miron Barnovschi-Movilă al Moldovei (1626-1629, 1633) a
întărit la 17 ianuarie 1626 prin însemne de hotar stăpânirea Mănăstirii Hlincea
asupra terenului din jur.
Lucrări
importante de restaurare au avut loc în timpul domniei lui Vasile Lupu (1634-1653), care a ridicat turla bisericii aflate
deasupra naosului şi a construit chilii pentru călugări, trapeza, pivniţe de
piatră, zidul de incintă, cu turn şi ceardac mare deasupra porţii.
El a
închinat mănăstirea la Arghirocastro de la Adrianopole (mănăstire grecească din Rumelia, astăzi pe teritoriul Turciei europene, numele actual
al Adrianopolei fiind Edirne).
În mai 1653,
cazacii lui Timuş Hmelniţchi au jefuit biserica, au distrus odoarele şi i-au torturat pe călugări.
În jurul
anului 1660, fiul domnitorului, Ştefăniţă Lupu, la rândul lui domn al Moldovei
(1659-1661), s-a îngrijit pe cheltuiala sa de pictarea interioară a bisericii,
apelând la aceeaşi meşteri zugravi care au pictat şi biserica Mănăstirii Golia.
Domnitorul Gheorghe Duca (1668-1672) a pus Mănăstirea Hlincea sub ascultarea Mănăstirii
Cetăţuia (ctitorită
de el şi sfinţită la 29 iunie 1672), rămânând multă vreme ca metoc al acesteia
din urmă (până în anul 1990). Dupa ce a vazut-o terminata a dotat-o cu multe
odoare si vesminte scumpe, dintre acestea mai pastrandu-se numai orarul din
catifea rosie lucrat in fir de aur si argint de Anastasia Doamna, sotia sa.
În schimbul
Hlincei, el oferea mănăstirii greceşti Biserica Zlataust, zidită rapid în 1682.
În timpul
războiului ruso-turco-austriac (1788-1792), precum şi între anii 1806-1812,
mănăstirile Cetăţuia şi Hlincea au fost transformate în spitale militare.
De asemenea,
în vremea holerei celei mari din anul 1848, Mănăstirea Hlincea a fost folosită
ca lazaret pentru bolnavi.
În anul
1854, viitorul episcop Melchisedec Ştefănescu găsea mănăstirea într-o stare
deplorabilă, cu acoperişul spart şi chiliile ruinate.
În anul
1908, Comisiunea Monumentelor Istorice a efectuat o serie de lucrări de
restaurare care au reabilitat lăcaşul degradat. Mănăstirea Hlincea a fost
închisă ca urmare a Decretului 410/1959, când s-au închis mai multe mănăstiri
din România. Biserica mănăstirii a devenit biserică parohială a satului
Hlincea.
Avariată în cutremurul
din 4 martie 1977, biserica a
fost supusă unui amplu proces de consolidare şi restaurare din iniţiativa IPS Teoctist Arăpaşu, Mitropolitul Moldovei şi Sucevei.
Astfel, în
perioada 1980-1984, au fost reparate zidul din incintă şi clădirea chiliilor.
Schitul
Hlincea a fost redeschis în anul 1990, după căderea regimului comunist, fiind
aduşi călugări de la Mănăstirea Horaiţa, în frunte cu ieromonahul Metodie
Oprică, care a fost numit stareţ.
În anul
1991, mitropolitul Daniel Ciobotea al Moldovei şi Bucovinei a scos
Schitul Hlincea de sub administrarea Mănăstirii Cetăţuia şi l-a ridicat la
rangul de mănăstire cu o autonomie administrativă proprie.
În anii
următori, s-au realizat, prin râvna călugărilor, ample lucrări de restaurare şi
construire de noi chilii.
Între anii
1995-1998, cu binecuvântarea IPS Daniel şi cu îngrijirea protosinghelului
Metodie Oprică - stareţul mănăstirii, s-a construit o clădire modernă cu etaj
care are rolul de a adăposti chiliile monahilor, bucătăria şi trapeza.
Mult timp,
drumul de acces la mănăstire era un drum de pământ, nemodernizat, dar în vara
anului 2003, el a fost asfaltat pe o porţiune de circa 3 kilometri.
Descriere
Este o constructie din zid, in plan trilobat.
A pastrat
cunoscuta impartire a spatiului in altar, naos, pronaos si pridvor.
Altarul este
luminat de trei ferestre, una centrala la rasarit si cate una in dreapta si
stanga acesteia.
Catapeteasma
din lemn, ornamentata cu o frumoasa sculptura, se inalta pana la bolta.
Naosul este
luminat de cate trei ferestre pe fiecare absida. Este delimitat de pronaos,
prin arcadele sprijinite pe coloane puternice, octogonale cu capitele patrate
ornamentate sculptural. Pe naos se afla o turla mare, deschisa octogonal, luminata
de patru ferestre.
Pronaosul
este luminat de cate doua ferestre la sud si la nord. Are o turla la exterior
octogonala, luminata de patru ferestre.
Din pridvor
se intra in pronaos printr-o usa masiva de stejar, asigurata si cu un grilaj
metalic.
La intrarea
in pronaos, pe dreapta, este reinhumat Domnul Moldovei Gheorghe Duca, ctitorul
manastirii si inmormantata Maria, fiica sa.
Pe stanga
este inmormantat Saul, fratele lui Gheorghe Duca.
Pridvorul
inchis este luminat de doua ferestre mari, asezate pe zidul de vest.
Intrarea se
face prin sud, pe o usa foarte masiva din stejar, intr-un canat, sculptata.
Zidurile din pridvor sunt captusite cu frumoase lambriuri din lemn, sculptate
de catre I. Constantinescu cu fii.
Pardoseala
bisericii este din marmura.
Fatada
bisericii este impartita in doua de un brau de piatra format din trei suluri
rasucite din loc in loc si fixat pe o banda de piatra alba decorata cu rozete
si frunze de stejar cioplite in relief. Fatadele au stalpi contraforti si
ocnite moldovenesti mari si mici.
In jurul bisericii sunt trotuare largi, betonate. Biserica, amplasata in mijlocul
incintei, este monumentul principal al intregului complex.
Pictura
Pictorii
care au lucrat-o au stapanit serios arta compozitionala, dar si a imaginii
omului. Au fixat in desen, culoare, forme, atitudini si manifestari foarte
variate.
Ei sunt
fratii Mihai si Gheorghe Dima, aromani originari din Turcia, localitatea Enina,
chemati de Gheorghe Duca.
In
documentele istorice se mai pomeneste si de pictori localnici ca Nicolae
zugravul cel batran, Stefan zugravul si altii.
In conca
altarului sunt pictati, Maica Domnului cu Pruncul Iisus in brate pe tron
strajuita de doi ingeri, impartasirea Apostolilor, Sfintii Ierarhi Nicolae,
Spiridon, Grigore Teologul, Vasile cel Mare, Ioan Gura de Aur, Atanasie cel
Mare, Chirii si altii, Viata si Martirajul Sfantului Ioan Botezatorul; 23 de
scene din Acatistul Maicii Domnului.
In naos pe
calota cupolei centrale: Domnul Iisus Hristos cu evanghelia in mana stanga
inconjurat de Heruvimi, Serafimi si cete de ingeri.
Urmeaza:
Pregatirea scaunului de judecata, invierea, Nasterea, Botezul, Schimbarea la
Fata, intampinarea Domnului si alte scene biblice din viata Mantuitorului'. an
pronaos este pictata Maica Domnului cu Pruncul Iisus inconjurata de Serafimi si
Heruvimi, Trei sinoade, Sinaxa-rul, sfinti mucenici si cuviosi, precum si
tabloul votiv al ctitorului cu familia.
In pridvor sunt
pictate scenele: Judecata de Apoi, Arborele lui lesei, Filozofii antici,
Facerea lumii, imparatia mortii, scara Sfantului Ioan Klimax
Biserica Mănăstirii Hlincea
Biserica Mănăstirii Hlincea impune prin proporţiile sale
armonioase, graţioase chiar. Ea se înalţă în mijlocul unei incinte spaţioase,
în formă de patrulater , cu latura de circa 60 de metri, înconjurată de ziduri
înalte de 4 metri, sprijinite în partea de vest de contraforturi puternice.
În incinta
mănăstirii se pătrundea iniţial printr-o intrare boltită, aflată pe latura de
vest, peste care se ridică o construcţie de cărămidă, şi pe sub turnul
clopotniţă, aplasat pe latura nordică. Astăzi intrarea se face numai prin
partea de vest, turnul clopotniţă făcând legătura cu un cimitir.
Biserica
Mănăstirii Hlincea este construită
în plan triconc, cu turlă pe naos, cu pereţii sprijiniţi de patru contraforturi
în trepte, dispuşi, doi câte doi, la o oarecare distanţă de absidele laterale.
Există în această privinţă asemănări cu planul bisericii de la Aroneanu.
Zidurile
bisericii au 1 metru grosime.
Biserica
construita din piatra si caramida, are un pridvor deschis ca al bisericii lui Petru Rares. Planul
bisericii este treflat cu absidele laterale mici.
Peretii bisericii sunt inalti si sustinuti in exterior de patru contraforti in trepte,
amplasati doi cate doi, atingand doua treimi din inaltimea zidurilor.
Biserica
este o construcţie masivă în formă de cruce, compartimentată în altar, naos,
pronaos.
Pridvorul
bisericii este deschis, fiind format din trei arcade largi, susţinute de
coloane rotunde , două lateral (în dreapta şi stânga) şi două în spate şi de
secţiune pătrată la colţuri. El a fost închis cu geamuri.Cu timpul, pridvorul a
fost închis cu geamuri, lăsându-se intrarea prin vest.
Din pridvor
se trece în pronaos, care este despărţit de naos prin trei arcade sprijinite pe
două coloane. Pridvorul are pardoseala din beton.
Intrarea in
pronaos se face pe o usa scunda si stramta, incadrata cu doua caneluri, care se
termina in arc frant, iar pronaosul este despartit de naos prin trei arcade
sprijinite prin doua coloane. Pronaosul este luminat de câte o fereastră la sud
şi nord.
Altarul este
circular, cu tavan boltit luminat de o singura fereastra mare la răsărit.
Catapeteasma
este veche, din lemn de tei, ornamentată deasupra uşilor cu sculptură aplicată.
Naosul are absidele largi, dar puţin pronunţate, pe fiecare absidă fiind
câte o fereastră. Este
delimitat de pronaos prin două coloane laterale, care susţin zidul ce coboară
de la boltă. Deasupra naosului este turlă deschisă circulară, luminată de patru
ferestre.
Ferestrele,
din lemn, se termină în arc şi au două rânduri de geamuri.
Uşa de
intrare în pronaos este masivă, într-un canat, din stejar sculptat, întărită
metalic.
Pardoseala
în biserică este din parchet, pus după 1990.
Pictura Mănăstirii Hlincea a fost lucrată în frescă între anii
1659-1661, în timpul domniei lui Ştefăniţă Lupu, de către pictorul Ioan Matei. Ea
are o deosebită valoare istorică şi artistică. Desi s-ar parea ca pictorul care
a pictat la Hlincea a fost un grec, totusi trebuie remarcate motivele populare
originale cu care el si ajutoarele sale, probabil moldoveni, au impodobit
chenarele si arcurile nartexului.
Ca si la
celelate biserici, si pictura bisericii Manastirii Hlincea cuprinde atat scene sacre, cat si
istorice. Din primul grup fac parte scenele din viata lui Iisus Hristos, a Maicii Domnului, ale Sfintilor, Proorocilor, Sinoadelor Ecumenice, Apostolilor, iar din al doilea grup fac parte portretele ctitorilor etc.
În tabloul votiv de pe peretele de sud al naosului sunt pictaţi noii
ctitori: Vasile Lupu, Ştefăniţă Lupu şi Doamna Ecaterina, îmbrăcaţi în
costumele de ceremonie. Domnitorul ţine în mână un pergament şi o biserică în
miniatură, Ştefăniţă are în mîna dreaptă o fâşie de pergament cu o inscripţie
în greacă, iar în stânga o pungă, semn al ctitorului, ca şi Doamna Ecaterina.
Din pictura
interioară se remarcă în mod deosebit figura arhanghelului Gavriil, precum şi
seria de sfinţi militari: Mercurie, Nichita, Gheorghe, Dimitrie şi Teodor, care
indică realele calităţi portretistice ale pictorului.
De asemenea,
este de remarcat prezenţa emblemei imperiale bizantine - vulturul bicefal
încoronat, zugrăvită într-o nişă de sub fereastra altarului, simbol ce trebuie
pus în legătură cu visurile de mărire ale lui Vasile Lupu, cel "cu fire împărătească, mai mult decât
domnească".
Se remarcă,
de asemenea, motivele populare originale cu care sunt împodobite chenarele şi
arcurile pronaosului.
Pictura din
biserică, în care predomină tonurile culorilor verde-pal, roşu-brun şi roşu de
minium, este o operă de artă care se impune prin realismul scenelor şi
calitatea desenului. Prezintă totuşi urme de retuşări de mai târziu.
Patrimoniu
O nota
aparte face iconostasul vechi, din secolul al XVIII-lea, de o certa valoare artistica
de patrimoniu. El provine de la Manastirea Cetatuia, atunci cand, la sfarsitul
secolului al XIX-lea, aici s-au realizat ample lucrari de reparatii.
Turnul Clopotnitei
Turnul
Clopotnitei este la 40 m sud-est fata de biserica aflata in mijlocul incintei.
La
nivelul drumului de straje a fost realizata o capcana in care putea cadea
dusmanul in cazul ca ar fi escaladat zidul.
Intrarea
din vest avea un pod mobil care se ridica cu ajutorul unei scripete. Baia.
Alecu
Russo scria despre ea: in dreapta portii, langa zidul Cetatuiei despre Prut,
este o zidarie de forma rotunda a carui bolta este o adevarata minunatie de
eleganta si maiestrie. Lumina o primeste pe deasupra ca domul Pantheonului.
Casa
domneasca, construita in partea nordica la mica distanta de zidul incintei, a
fost resedinta de vara a lui Duca Voda cu familia. Acum, aici este muzeul
manastirii.
Staretia
si sala gotica sunt luminate de unsprezece ferestre asezate spre nord.
In
axul principal al salii gotice sunt placati doi stalpi octogonali de piatra cu
capitelele patrate si decorate fiecare cu un brau de torsada.
Pe
acesti stalpi si pe consolele de piatra cioplita aplicata in pereti, se reazima
opt nervuri care formeaza sase bolti de caramida in ogiva.
In
aceasta sala a functionat renumita tipografie de limba greaca.
Partea
vestica a cladirii este ocupata de vechea staretie.
Noua
staretie se afla in corpul chiliilor din nordul incintei, cladire ce a fost
construita in anii 1911-1912.
Iata
ce aflam din placa memoriala fixata in zidul salii gotice: Manastirea Cetatuia
zidita de Gheorghe Duca in 1669, fosta resedinta de vara a voievozilor si
mitropolitilor Moldovei, adapost de lucru al Mitropolitului Dosoftei si
invatatului Dimitrie Cantemir.
Avand
o tipografie ajunsese in timpul din urma in stare de parasire in deosebi
palatul Domnesc, Sala Gotica si gospodaria erau in completa ruina. Asa fiind
prin staruinta iPS Dr. Pimen Georgescu, Mitropolitul Moldovei, cladirile vechi
au fost refacute de Comisiunea
La
aceasta stralucita serbare la care au fost prezenti si delegatii
Universitatilor straine sositi la Iasi pentru Jubileul Universitatii, a contribuit
foarte mult aviatorul Aurel Vlaicu care a zburat pe aparatul inventat de el,
plecand de la scoala normala « Vasile Lupu »peste
Iasi si facand mai multe viraje in jurul dealului cu manastirea Cetatuia in
admiratia invitatilor straini si a multimii poporului. A fost primul zbor de
aviatie la Iasi.
Zidul
de incinta construit din piatra, este inalt de 7 m si de 1,4 m grosime,
prevazut cu metereze geminate* pentru armele de foc si arcuri, iar cele mai
largi pentru tunuri.
La
colturi sunt turnuri de aparare. Zidul inconjoara incinta. Incinta este foarte
bine intretinuta.
Aleile
betonate sunt strajuite de gard viu de Buxus, iar prin peluzele cu iarba deasa
sunt trandafiri si arbori de tuia. Rolul cultural al manastirii.
Cu
sprijinul material al Domnitorului Gheorghe Duca, manastirea a avut un rol
important in raspandirea culturii crestine ortodoxe. Pentru comunitatile care
se serveau de limba greaca, rolul cultural al manastirii Cetatuia a crescut
dupa infiintarea tipografiei grecesti in 1682.
Tipografia
a fost incredintata unor calugari romani in frunte cu Ieromonahul Mitrofan,
ajuns episcop de Husi.
La
Cetatuia au desfasurat o bogata activitate carturareasca Ioan Comen, Ieremia
Cacavela, Cezarie Daponte, Mitropolitul Dosoftei si Dimitrie Cantemir.
In
aceasta manastire au functionat scoli, iar biserica si incaperile manastirii au
servit ca spital pentru raniti din marele razboi, in care armata noastra sub
conducerea regelui Ferdinand I cel viteaz, a luptat cu mari jertfe pentru
dezrobirea fratilor si intregirea neamului
Clopotniţa
este construită la 20 m nord de biserică. Este o clădire din zid, cu gang de
intrare (este a doua intrare în incintă) în formă pătrată şi acoperişul în
formă de mitră arhierească. Este acoperită cu tablă.
În dreapta
clopotniţei se află clădirea pentru chilii, care formează un dreptunghi cu o
clădire construită după 1990 la vest de pridvor.
În stânga
clopotniţei este o altă clădire din zid, cu parter şi etaj, acoperită cu tablă
de aluminiu, construită în anii 1995-1997. Aici se află chiliile, trapeza şi
bucătăria.