<!-- /* Font Definitions */ @font-face
Mănăstirea Bucium din Iași
Confesiune: ortodoxă
Hram: Duminica
Tuturor Sfinţilor Atonului
Ctitor: Nifon Popescu şi Nectarie
Tip: călugări
Datare: 1853
Ţara: România
Localizare: Strada Păun nr. 14, cartierul
Bucium, situată
la 7 km Sud de Municipiul Iaşi
Mănăstirea
Bucium din Iaşi este o mănăstire de călugări creştin-ortodocşi, cu hramul Duminica Tuturor
Sfinţilor Atonului.
Lăcaşul a
fost construit în anul 1863, ca metoh al schitului românesc Prodromul de la Muntele Athos, de către ieromonahii Nifon Popescu şi Nectarie.
Mănăstirea
se află pe dealul Bucium (într-o zonă retrasă), în partea de sud a municipiului
Iaşi, putându-se ajunge la ea de pe Şoseaua Bucium (aflată pe Drumul Naţional
Iaşi-Vaslui) urmând a doua stradă după Plopii fără soţ (ai marelui poet Mihai Eminescu). Adresa mănăstirii este Strada Păun nr. 14.
În tinutul
pitoresc al Buciumului, între anii 1864-1950, numita comuna Bucium, situata în
sudul Municipiului Iasi, adapostea si Manastirea Bucium .
Dupa anul
1950 acest asezamânt monahal a fost trecut odata cu o mare parte a Buciumului
la Municipiul Iasi, asa cum a fost si pâna la reformele domnitorului Al. I.
Cuza
În această
splendoare a naturii inconfundabile, încărcate de un sol pe care vechile civilizaţii
şi-au lăsat amprenta
· pe dealurile
care o înconjoară: Holmul - 400 m, Păunul – 404 m, Repedea - 353 m, având ca
străjeri plecaţi ai luminăţiei sale Bucium, colinele: Vişan - 200 m, Vlădiceni
- 150 m, Căpriţa - 120 m şi Cetăţuia - 140 m altitudine
· şi îmbelşugatele văi în care forfotesc
locuitorii: Valea Buciumului, Valea Vlădicenilor, Valea Cosmoaiei, Valea
Vămăşoaiei, Valea Bârnovei, Valea Vişanilor şi Valea Mantei Roşii - Doi Peri1
şi-au găsit
un loc de rugăciune vrednici de laudă monahi, fiind aleşi de Dumnezeu să aducă
ofranda întregii lumi înaintea Sa.
Flora aşezării din ţinutul Bucium
este vastă şi impunătoare, formând astfel o veritabilă parte a tezaurului
naţional, comoară de netăgăduit chiar dacă se află în contextul unei reale
ocupări umane, retrase din cauza tulburărilor şi a poluării centrului ieşean
Numele Mănăstirii Bucium
Numele unui
loc, în spatiul geografic, se leaga îndeosebi de activitatea si trasaturile
locului respectiv, prin descrierea acestora într-un singur cuvânt, iar în unele
cazuri, doua cuvinte.
Exemplele
cele mai elocvente în acest caz sunt nenumarate: nume de flori (Floresti,
Liliac, Spinesti, Cucuteni etc.); nume de vai (Valea lui Mihai, Valea Ursului,
Valea Lupului etc.); nume de vaduri (Vadul Moldovei, Vadul Oii etc.); nume de
poieni (Poieni, Poiana lui Pahomie, Poiana lui Chiriac etc.); nume ale unor
vetre de calugari (Calugareni, Sihastria etc.), iar acestea ar putea continua. Tot asa se formeaza si denumirea Manastirii Bucium.
Buciumul este ,, un instrument muzical de suflat în forma de
tub tronconic foarte lung, facut din coaja de tei, din lemn, sau metal si
folosit în special de ciobani pentru chemari si semnale" si vine din
latinescul ,,bucinum" .
Se stie înca
din vechime, ca, la români, cu acest instrument, bucium, se chemau la oaste
ostenii când navaleau popoarele cotropitoare, nefiind exclus ca denumirea
tinutului Bucium sa vina de la acest obiect.
Istoricul Constantin Chirila în ,,Dictionarul geografic al judetului Iasi"
din 1888, p.44, spunea în acest sens: ,,Buciumi, sat în comuna Bucium, Plasa
Codru, se zice ca s-ar fi luat numele de la instrumentul bucium în care în
vechime se servea strajele ce erau puse pe înatimile dealurilor , de a vesti pe
locuitorii din vale despre apropierea urdiilor tatarasti si turcesti cari
veneau pe drumul Vasluiului spre Iasi, capitala tarii …" . De aici stim cu
exactitate ca denumirea tinutului Bucium provine de la acest instrument, nume
care reprezinta de la început si numele Manastirii Bucium - Iasi .
Istoric
În anul
1820, în vremea arhipăstoririi Mitropolitului Veniamin Costachi al Moldovei, a fost fondat la Muntele Athos, Schitul Românesc Prodromu cu hramul "Sfântului Ioan
Botezătorul", întemeierea sa fiind consfinţită prin hrisoavele domneşti
ale domnitorului Grigore Alexandru Ghica al Moldovei la 7 iulie 1853 şi ale
domnitorului Carol I al României la 19 iunie 1871.
Începuturile
acestei manastiri se leaga de Schitul Românesc Prodromu, din Sfântul Munte
Athos, cu hramul "Sfântului Ioan Botezatorul", care s-a constituit în
anul 1820 în vremea arhipastoririi Mitropolitului Veniamin Costachi,
consfintita fiind, însa prin hrisoavele domnesti ale domnitorului Grigore
Alexandru Ghica II, voievod al Moldovei la 7 iulie 1853 , de fostul rege al
României Carol I la 19 iunie 1871. Ctitori si întemeietori au fost ieromonahii
Nifon si Nectarie, în vremea aceea fiind Mitropolit al Moldovei, Înalt Prea
Sfintitul Sofronie Miclescu.
În anul
1853, domnitorul Grigore Alexandru Ghica al Moldovei a cumpărat,
dupa
întemeierea propriu-zisa a Schitului Prodromu din Sfântul Munte Athos, cu banii săi 4,7 ha teren în comuna Bucium, aflată la periferia oraşului Iaşi, spre a avea unde
strânge şi depozita daniile care urmau să fie trimise mai apoi la Sfântul Munte Athos, acestea fiind necesare atât hranei
monahilor moldoveni, cât şi pentru ajutorarea la construcţia schitului atonit.
În acea perioadă, pe teritoriul actual al mănăstirii se afla o vie şi o clădire
modestă (care a fost transformată mai târziu într-o mică biserică unde
călugării să-şi poată face pravila zilnică).
În anul
1863, a fost întemeiat aici Schitul Bucium de către ieromonahii Nifon Popescu,
primul stareţ al Schitului Prodromu din Sfântul Munte Athos şi Nectarie
(conform adresei nr.16/13 mai 1942), ca metoh al schitului atonit.
Paraclisul schitului Bucium, cu hramul
"Sfinţii Atonului", a fost ridicat într-o casă având o dimensiune
mult mai mică decât cea actuală şi a fost sfinţit la data de 19 iunie 1871 de către mitropolitul Calinic Miclescu (1865-1875) al Moldovei.
Slujbele se
ţineau numai ca pravilă pentru părinţii vieţuitori şi deoarece credincioşii
soseau aici rareori, nu existau case în jurul metocului şi nu existau mijloace
de transport din oraşul Iaşi. Acest aşezământ s-a numit până în anul 1918
"Metoh" sau "Conacul Bucium", aici venind adeseori pentru
odihnă IPS Mitropolit Pimen Georgescu împreună cu alţi arhierei, fapt care a făcut să se
schimbe şi denumirea acestui aşezământ în Schitul Bucium.
În casa care
avea înglobat şi paraclisul au funcţionat şi trei chilii pentru vieţuitori,
însuşi metocarul, iar mai târziu stareţul şi economul ocupau două dintre ele.
Iniţial fusese acoperită cu ţiglă, dar din cauza faptului că aceasta începuse
să se degradeze şi să plouă prin ea, a fost acoperită cu tablă de către
arhimandritul Hrisostom Postolache (1884-1979). Părintele Hrisostom venise aici
după ce fusese stareţ la Schitul Prodromu (1919-1921) şi preot slujitor la Schitul Darvari din
Bucureşti (1921-1937). El a fost stareţ al Schitului Bucium timp de 42 ani, în
perioada 1937-1979.
Schitul
Bucium s-a extins considerabil prin cumpărarea de către Schitul Prodromu în
anul 1942 de la principesa Ioana Rosetti-Roznovanu, descendentă a familiei
domnitorului Grigore Alexandru Ghica, a moşiei sale din Bucium însumând 22 ha
teren, "Palatul Roznovanu din Bucium", "Casa cu chilii pentru
muncitori", "Casa de oaspeţi" şi "Atelierele de olane şi
conducte din lut pentru aducţiuni".
În
anul 1942 Schitul Prodromu Iasi cumpara de la Printesa Ioana Rosetti Roznovanu,
descendenta a familiei Grigore Alexandru Ghica Voievod, toata proprietatea din
Bucium însumând 22 ha teren, "Palatul Roznovanu din Bucium",
"Casa cu chilii pentru muncitori", "Casa de oaspeti" si
"Ateliere de olane si conducte din lut pentru aductiuni".
După
alegerea ca Patriarh al României a PF Justinian Marina, a fost schimbată denumirea de Schitul Bucium în cea
de Schitul Prodromu Iaşi, ca urmare a faptului că prin adresa
nr.4707/22.08.1948 a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, toate domeniile
ce aparţineau Schitului Prodromu din Sfântul Munte Athos au fost trecute într-o
singura administraţie (la Bucium), sub tutela Mitropoliei Moldovei şi Sucevei.
Astfel, Schitul Prodromu Iaşi a dobândit următoarele metoace (care aveau în
administrare vii şi se ocupau cu viticultura): Schitul Zanea-Bârnova, Schitul
Şorogari, Schitul Arva-Odobeşti şi Schitul Ţifeşti-Panciu.
În anul
1950, comuna Bucium a fost înglobată în teritoriul
municipiului Iaşi, asa cum a fost şi până la reformele domnitorului Alexandru Ioan Cuza (1859-1866).
Începând din
anul 1954 sub arhipăstorirea mitropoliţilor Sebastian Rusan (1950-1956) şi Iustin Moisescu (1957-1977), biserica a fost reparată şi lărgită,
după un plan întocmit de arhitectul Dimitrie Simotea şi a fost împodobită cu
frescă de pictorul Vasile Pascu în anul 1964 (în vremea stareţului Hrisostom
Apostolache) şi sfinţită în anul 1967.
Între timp,
prin grija Arhiepiscopiei Iaşilor, vatra schitului s-a extins, devenind o fermă
viticolă pentru vin liturgic. În cadrul mânăstirii se află şi cimitirul
călugărilor.
În anul
1991, schitul Bucium a fost ridicat la rangul de mănăstire de către Înalt Prea
Sfinţitul Mitropolit Daniel Ciobotea, formând o comunitate monastică cu 16 vieţuitori.
Aici se află în prezent Casa Roznovanu (reşedinţă mitropolitană), un frumos
parc dendrologic şi principala fermă viticolă a Mitropoliei Moldovei şi
Bucovinei. Deoarace hramul mănăstirii "Sfinţii Atonului" se
sărbătoreşte în ziua de "duminica a doua după Rusalii", numită şi
"Duminica Sfinţilor Români", IPS Daniel a hotărât ca această mănăstire
să aibă şi hramul Sfinţilor Români care sa fie ocrotitorii acestui Sfânt
Locas.
În ultimii
ani s-au efectuat numeroase înnoiri gospodăreşti şi se pregăteşte construirea
unei noi biserici cu hramul "Învierea Domnului".
Dupa
anul 1954 sub arhipastorirea Înalt Prea Sfintitului Sebastian Rusan, a Înalt
Prea Sfintitului Iustin Moisescu, Mitropoliti ai Moldovei, Biserica a fost
reparata si extinsa fiind împodobita cu fresca de pictorul Vasile Pascu în anul
1964 si sfintita în anul 1967.
Începând cu anul 2007, stareţul mănăstirii este ieromonahul Irineu Bălan, îndrumătorul Atelierului de Pictură „Sf. Ioan Damaschin”. Părintele Irineu este licenţiat în teologie şi în arte plastice - Secţia Pictură icoane, având în prezent o bogată activitate artistică atât în zona Moldovei, cât şi în toata ţara.
Ansamblul
mănăstirii este format din:
- Biserica-paraclis - este situată în mijlocul
unei clădiri patrulatere, fiind construită potrivit predaniei apostolice,
în forma crucii "trilobat", cu absidele de la strane circulare
în ambele părţi, iar cu cea de la altar rotunjită numai în exterior.
Bolţile sunt sprijinite pe umerii a două arcade, apărând în lungime
dreptunghiulare, iar în înălţime semicirculare. Bolta
centrala se termina prin doua chenare: unul octogonal si altul circular. Turla ridicată deasupra
naosului are formă octogonală, având patru geamuri lunguieţe.
În partea
dinspre sud a bisericii se află Biblioteca şi Cancelaria Mănăstirii.
Deasupra
naosului se ridica în forma octogonala turla, care este luminata în interior
prin mijlocirea a patru geamuri lunguiete.
Naosul, pronaosul si clopotnita Bisericii sunt acoperite de o bolta
semicilindrica joasa. Pe partile dinspre sud ale Bisericii sunt amplasate
Biblioteca si Cancelaria Manastirii.
În
partea de nord a Bisericii este amplasata în exterior Clopotnita,iar in
interior chilia
stareţului şi o alta pentru paracliser, iar pe partea de sud era amplasată
camera economului care avea o mică cămară cu baie şi un hol.
După decesul
părintelui Hrisostom Postolache (la 22 iulie 1979), cele două chilii de pe
latura nordică sunt folosite numai pentru necesităţile Bisericii (una pentru
veşmântar şi cealalta ca depozit al lucrurilor din cadrul Bisericii), iar
chilia de pe latura sudica devine Cancelarie, după transferarea stareţului
Partenie Mănescu, de la Bucium la Schitul Brădiceşti, la data de 27 februarie 1992.
În anul
2002, ca urmare a degradării unor pereţi interiori la camerele dinspre nord şi
sud din cadrul complexului bisericesc, s-a reparat interiorul Cancelariei
desfiinţându-se cămara şi baia şi făcându-se în locul lor Casieria şi Arhiva
Mănăstirii Bucium.
Tot atunci,
din cele două încăperi de pe latura nordică a bisericii s-a făcut una singură
păstrându-se configuraţia iniţială şi destinaţia (plus aceea de Bibliotecă).
- Clopotniţa
-
construită în anii '60 ai secolului al XX-lea, amplasată în exteriorul bisericii
(în partea de nord-vest), dar formând un corp comun cu aceasta
- Casa
Roznovanu - a
fost construită la începutul secolului al XIX-lea, conform modelului
arhitectural al caselor moldoveneşti. În perioada martie 2003 - iulie
2004, ea a fost reparată, consolidată şi adăugită cu etaj şi mansardă care
adăposteşte şi un paraclis pictat de pictorul Vasile Buzuloi (2004).
- Casa
Roznovanu II - a
fost construită la începutul secolului al XX-lea şi adăposteşte în prezent
chiliile vieţuitorilor. Această clădire a fost renovată în 1959.
- Casa
Trapezei -
proiectată de arhitectul George Matei Cantacuzino (1899-1960) şi construită în 1965, adăposteşte
Bucătăria, Trapeza pentru vieţuitori, o sală de protocol cu 60 de locuri,
chiliile pentru vieţuitori;
- Depozitul
de vinuri al Centrului Eparhial;
- Atelierul
de tâmplărie al Centrului Eparhial;
- Casa
portarului -
situată la intrarea în mănăstire;
- Cimitirul
Monahal situat
în partea dinspre N-E a mănăstirii.
casa Razovanu
Biblioteca manastirii are un numar de aproximativ 1500 carti de cult datând din anul 1856, dar adaposteste si câteva manuscrise ale marelui copist ieromonah Onufrie Bratu.
Printre
obiectele cu valoare istorică şi artistică de care dispune mănăstirea,
menţionăm o cruce cu postament în filigran, provenită de la ierodiaconul
Nectarie Mironescu (1910).
Constructia
În anul
1952, Parintele Hrisostom Apostolache, cu binecuvântarea Înalt Prea Sfintitului
Sebastian Rusan, Mitropolitul Moldovei si Sucevei (1950-1956) , se apuca de
reconstruirea paraclisului, dupa un plan întocmit de arhitectul Dimitrie
Simotea, din Bucuresti.
Schitele pentru reconstruire au fost
mai multe, dar paraclisul a fost construit dupa o îmbinare a tuturor
elementelor din aceste schite, admitându-se chiar ca, de acum nu mai era un mic
paraclis, ci chiar o bisericuta.
Aceasta
biserica a fost încorporata în vechea casa care adapostea paraclisul, dar nu la
dimensiunile vechi, ci unele mult mai mari. S-a constatat ca Biserica nou
construita a fost ridicata din caramida cu mortar de nisip si ciment.
Vechea
constructie a fost facuta tot din caramida, dar a avut ca aliaj de sustinere al
acestora, lutul . Casa în care a fost inclusa noua biserica si-a pastrat
zidurile, dar unele dintre ele au fost reparate prin înlocuirea unor caramizi
montate haotic, având ca aliaj mortarul de ciment si nisip, neexistând între
ele o legatura de durata în timp.
Zidurile de sustinere din interiorul
camerelor dinspre nord si sud a cladirii, nu au fost legate prin centura de
beton. În concluzie, aceste ziduri ale vechii constructii de la casa nu au
suferit o reparatie capitala, ci numai au fost reparate pastrându-se
configuratia si arhitectura vechii case.
Biserica cea noua nu s-a construit în totalitate din caramida si beton,
folosindu-se la bolti si la absidele de la strane constructia din rabit
(scândura cu rabit din trestie); nu se stie care au fost motivele folosirii
acestor materiale usoare.
În anul
1955, s-a terminat constructia Bisericii si renovarea vechii constructii care a
fost încadrata în complexul bisericii, pastrându-se configuratia casei, cât si
a spatiilor locuibile din cadrul ei, fiind sfintita mai înainte, la data de 19
decembrie 1954, de catre Înalt Prea Sfintitul Sebastian Rusan .
Constructia Bisericii a durat trei ani , iar dupa unii, trei luni , la
constructia ei a participat cu unele materiale si Centrul Eparhial Iasi. Tot
atunci Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Iustinian Marina a donat din cheltuiala
proprie un ,,policandru în valoare de lei 4945" .
Terminându-se lucrarile de constructie a Bisericii, se înainteaza de catre
Înalt Prea Sfintitul Tit Simedrea, vicepresedinte al comisiei de pictura a
Bisericii Ortodoxe Române, ,,Devizul si proiectul iconografic pentru pictarea
Bisericii Schitului Prodromu de la Bucium Iasi", fiind aprobat cu nr. 9374
din 6 noiembrie 1956 si comunicat Mitropoliei Moldovei si Sucevei cu nr.15168
din 14 noiembrie 1956.
Acest deviz recomanda conducerii schitului unele modificari cu privire la
arhitectura Bisericii, cum ar fi: închiderea unor ferestre dinspre partea de
rasarit; asezarea pervazului de la fereastra cu vitraliu la nivelul peretelui
interior;
mutarea unor ferestre care erau la absidele de la strane, în turla etc. Unele
dintre aceste modificari recomandate s-au efectuat, dar au aparut si altele
care au schimbat mai mult sau mai putin arhitectura.
În anul
1961, pe data de 20, ale lunii iunie, se cere binecuvântarea pictarii Bisericii
de la Înalt Prea Sfintitului Iustin Moisescu, Mitropolitul Moldovei si Sucevei
(1957-1977) , prin egumenul Paraclisului Sfintei Mitropolii, Parintele
Hrisostom Apostolache , conform Devizului de pictura întocmit de catre Înalt
Prea Sfintitul Tit Simedrea.
Înalt Prea Sfintitul Mitropolit Iustin Moisescu ia la cunostinta despre aceasta
si hotaraste în 1965, sa se mai efectueze o serie de modificari la actuala
Biserica, dupa unele schite întocmite de catre arhitectul Berechet, din
Bucuresti.
Modificarile facute au tinut seama si de utilitatile Bisericii,
astfel: s-a ridicat turla; s-a înaltat podul daruindu-i bisericii o suplete;
s-a darâmat o magazie existenta lânga biserica cu intrare din aceasta; în pod
s-au facut gauri spre interior, în care au fost montate oale de lut, facute special,
pentru ca Biserica sa aiba ecou; iar în partea de nord-vest a chiliilor din
cadrul complexului Bisericii a fost amplasata, pe zidul exterior, Clopotnita cu
un clopot mic.
Configuratia finala a Bisericii prezinta gruparea complexului bisericesc prin situarea
în mijlocul unei cladiri patrulatere, fiind construita potrivit predaniei
apostolice, în forma crucii trilobat, cu absidele de la strane circulare în
ambele parti, iar cu cea de la altar rotunjita numai în exterior.
Sprijinite pe umerii a doua arcade, boltile apar în lungime dreptunghiulare,
iar în înaltime semicirculare. Bolta centrala se termina prin doua chenare:
unul octogonal si altul circular.
Interiorul bisericii, privit în întregime, prezinta eleganta, simplitate si
justete în proportii. Deasupra naosului se ridica în forma octogonala turla,
care este luminata în interior prin mijlocirea a patru geamuri lunguiete.
Naosul, pronaosul si clopotnita Bisericii sunt acoperite de o bolta
semicilindrica joasa.
Pe partea dinspre nord a Bisericii sunt amplasate doua camere, chilia
staretului si o alta pentru paracliser, iar pe partea de sud era amplasata
camera economului care avea o mica camara cu baie si un hol.
Legatura dintre biserica si cele doua chilii de pe partea dinspre nord se facea
printr-un hol despartitor, iar cea dintre camera economului (situata pe partea
dinspre sud) cu holul care ducea în Sfântul Altar se facea printr-un cerdac,
închis pe partea exterioara cu glasvand de corniere de fier cu sticla, acoperit
cu tabla.
Lucrarile de
pictura a Bisericii au început în anul 1964, iar Biserica a fost sfintita în
anul 1967, cu hramul Tuturor Sfintilor Athonului.
Dupa decesul
Parintelui Hrisostom Apostolache, la 22 iulie 1979, cele doua chilii de pe
latura nordica sunt folosite numai pentru necesitatile Bisericii (una pentru
vesmântar si cealalta ca depozit al lucrurilor din cadrul Bisericii), iar
chilia de pe latura sudica devine Cancelarie, dupa transferarea staretului
Partenie Manescu, de la Bucium la Schitul Bradicesti, la data de 27 februarie
1992.
Fiind necesara vinderea de lumânari si efectuarea de slujbe pentru cei adormiti
în afara Bisericii, pentru protejarea picturii, în anul 1995 cu binecuvântarea
Prea Sfintitului Calinic Dumitriu, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Iasilor, se
alipeste de vechea constructie, pe latura de rasarit, un mic Pangar si o Sala
de praznuire, închise cu glasvand de corniere de fier, în ton cu glasvandul de
la holul de la intrarea din spate a Bisericii.
Constatându-se degradarea unor pereti interiori la camerele dinspre nord si sud
din cadrul complexului bisericesc, în anul 2002 s-a reparat interiorul
Cancelariei desfiintându-se camara si baia. În locul
camarii, s-a facut Casieria si, în locul baii renovate, s-a facut Arhiva
Manastirii Bucium.
În acelasi an, s-a încercat repararea peretilor interiori ai celor doua camere
dinspre latura de nord, iar când s-a dat tencuiala veche jos, a cazut tot
peretele despartitor deoarece nu avea nici un sprijin de sustinere, iar tavanul
era deja încovoiat din cauza greutatii acoperisului si a lemnelor vechi care au
fost folosite la constructie în anul 1954.
Înainte de
caderea peretelui interior s-a avut în vedere ca destinatia care se va da
camerelor sa fie pastrata, dar constatându-se ca, de fapt, trebuie avuta o mai
mare grija asupra renovarii capitale a celor doua încaperi, s-a facut una
singura pastrându-se configuratia celor doua si totodata i s-a dat destinatia
de Biblioteca.
Zidurile
Bibliotecii au fost consolidate pe interior, prin înlocuirea caramizilor
macinate si prin injectarea de lapte din ciment în locurile deteriorate, peste
care s-a consolidat cu plasa sudata de fier beton de 0,8cm, administrându-se
apoi mortar din ciment si nisip.
La tavan s-a folosit ca material de constructie regipsul pentru a elimina
greutatea prea mare a altor materiale, în care au fost montate spoturi de
lumina electrica cu becuri de halogen.
Totodata s-a turnat sapa de beton cu izolatie pe care s-a montat parchet de
fag, iar pe peretele dinspre rasarit, cele doua geamuri s-au închis formând
doua nise unde au fost asezate sfinte icoane.
S-au confectionat dulapuri pentru carti si s-a introdus încalzire centrala
proprie pe gaz metan, montându-se în Biblioteca o centrala termica de 25 kw,
care deserveste întreg complexul bisericesc.
Click aici : Legenda_Icoanei_Maicii_Domnului
Atelierul de
pictură Sfântul Ioan Damaschin
Atelierul de
pictură a fost înfiinţat în anul 2003 de către protosinghelul Ioachim Ceauşu,
stareţul mănăstirii, care a încercat iniţial să ajute un grup de tineri, să
pătrundă în tainele iconografiei, obţinând rezultate foarte bune. Tinerii
reuşesc să realizeze atât icoane, cât şi troiţe şi cruci pentru Sfântul
Altar.
Arta
icoanelor de la atelierul Sfântul Ioan Damaschin este îmbinată cu stilul
bizantin, aici putându-se vedea lucrări din cele trei serii:
- Din parfumul trecutului pentru
bucuria prezentului (icoane ortodoxe vechi)
- Floarea
Darurilor (icoane adresate celor
care vor să ofere un dar spiritual)
- Iconostasul (icoane cuprinse în catapetesmele bisericilor
ortodoxe)
Prin
grija Centrului Eparhial Iasi în incinta manastirii functioneaza în prezent un
Atelier de tâmplarie si Anexa viticola cu Depozit de vinuri.
Între timp, prin grija Mitropoliei Iaşi, vatra schitului s-a extins
considerabil, devenind o fermă viticolă pentru vin liturgic.
De numele acestui aşezământ se leagă istoria minunată a pictării icoanei Maicii
Domnului - Prodromiţa.
Biserica Manastirii Bucium a fost construita în anul 1871, ca un paraclis,
fiind sfintit de catre Înalt Prea Sfintitul Calinic Miclescu, Mitropolitul
Moldovei (1863-1865 loctiitor; 1865-1875). Acest paraclis a fost ridicat într-o
casa având o dimensiune mult mai mica decât cea actuala, întrucât aici nu prea
veneau credinciosi si nici vietuitori nu erau multi, deoarece locasul functiona
ca metoc, iar atributiunile metocarului erau acelea de a colecta fonduri si
alimente pentru Schitul Prodromu din Sfântul Munte Athos.