Mănăstirea Dobrovăț si Comuna Dobrovăţ <!-- /*
Mănăstirea Dobrovăț si Comuna Dobrovăţ
Mănăstirea Dobrovăț
Hram: Pogorârea Sfântului Duh (duminica a opta după Paşti)
Ctitor: domnitorul Ştefan
cel Mare
Tip: călugări
Datare: 1504
Ţara: România
Localizare: Dobrovăţ-Ruşi, Iaşi
Adresa: Sat Dobrovăţ – Ruşi, Com. Dobrovăţ , Jud. Iaşi
Cod LMI
(Lista Monumentelor Istorice): IS-II-a-A-04150
Acces:Este situata la 25 km sud-est de Iasi, la 35 km nord
de Vaslui (la 13 km de soseaua nationala Iasi-Vaslui), la 10 km nord de
localitatea Codaesti, jud. Vaslui si la 16 km sud-est de gara Barnova. La
nord-vest se afla comuna Grajduri, iar la nord-est, comuna Schitul Duca.
Asezamantul este construit intr-un decor plin de frumusete, la poalele unei
paduri de carpen, fag si brad, in sud-vestul satului Moldoveni si la cateva
sute de metri nord-vest de satul Rusi. Imprejurimile, cu un relief variat, sunt
dominate in nord-vestul comunei, de dealul Rotunda avand o inaltime de 456 m.
Mănăstirea
Dobrovăţ este o
mănăstire de călugări amplasată în satul Dobrovăţ-Ruşi din comuna Dobrovăţ (judeţul Iaşi) şi este ultima ctitorie a lui Ştefan cel Mare, acesta murind înainte de finalizarea construcţiei.
Mănăstirea
se află la o distanţă de 25 de kilometri sud-est de Iaşi şi la 35 de kilometri nord de Vaslui, într-o
fostă poiană înconjurată de codri seculari, pe malul pârâului Dobrovăţ.
Drumul prin
pădure spre Mănăstirea Dobrovăţ este nemodernizat şi foarte greu de străbătut.
Regina Maria a României a vizitat Dobrovăţul la 1 iunie
1917, scriind următoarele:
"După dejun, am plecat la
Dobrovăţ, unul dintre Domeniile Coroanei. Drumul trece prin păduri de toată
frumuseţea, dar e lung şi neînchipuit de rău... Netăgăduit, acest colţ de ţară
e cât se poate de frumos, cu codri aproape neumblaţi, dar drumurile sunt
îngrozitoare".
Nici până în
prezent, drumul nu a fost modernizat.
Ansamblul Mănăstirii Dobrovăţ a fost inclus pe Lista monumentelor istorice
din judeţul Iaşi din anul 2004, având codul de clasificare IS-II-a-A-04150 şi
fiind alcătuit din următoarele 4 obiective:
- Biserica "Pogorârea Sf. Duh" - ctitorita de Stefan cel Mare, datând din anul
1503-1504, având codul IS-II-m-A-04150.01
- Biserica paraclis "Sf. Gheorghe" - o bisericuta mai mica construita pe ruinele
unui paraclis, realizat de domnul Simion Movila în 1607 pentru înhumarea
fiului sau Pavel,având codul IS-II-m-A-04150.02
- Turnul clopotniţă -
datând din anul 1743, având codul IS-II-m-A-04150.03
- Zidul de incintă - având codul IS-II-m-A-04150.04
Alegerea
acestui loc pentru manastire nu este intamplatoare deoarece documentele din
secolul al XV-lea amintesc de existenta pe valea Dobrovatului in satul
Calugareni a unui schit a lui Giurgiu Calugarul cu hramul Schimbarea la Fata si
a unei manastiri de la obarsia Dobrovatului.
La data de 27 aprilie 1503, după cum precizează pisania aflată
pe zidul bisericii, s-a început construirea bisericii Mănăstirii Dobrovăţ,
ctitorită de domnitorul Ştefan cel Mare (1457-1504). Printr-un hrisov din 6 octombrie 1503,
voievodul a înzestrat cu cinci sate mănăstirea, care era păstorită pe atunci de
părintele Pahomie.
Pe peretele
vestic al pridvorului, în dreapta uşii de intrare în biserică, a fost pusă o
pisanie pe care scrie cu caractere slavone următoarele: Binecinstitorul Domn
Io Ştefan Voievod, din mila lui Dumnezeu Domnul Ţării Moldovei, fiul lui Bogdan
Voievod, a zidit acest hram în numele Pogorârii Sfântului Duh, care s-a şi
început a se zidi în anul 7011 (=1503), luna aprilie, in 27 zile şi s-a sfârşit
în anul 7012 (=1504), iar al domniei sale anul al patruzeci si sapte şi o luna
din al optulea curgator,luna… ". Inscripţia nu a mai fost finalizată,
domnitorul murind la 2 iulie 1504, înainte de terminarea construcţiei.
Biserica a fost pictată în frescă, în stil bizantin, atât pe interior, cât
şi pe exterior.
Între
pronaos şi naos se află camera mormintelor (gropniţa), aici fiind pictat
sinaxarul (sfinţii de peste an).
Printr-un
document din 26 martie 1651, la
elaborarea căruia şi-au dat acordul mitropolitul Varlaam Moţoc al Moldovei, episcopii şi membrii Sfatului Domnesc,
voievodul Vasile Lupu (1634-1653) a închinat Mănăstirea
Dobrovăţ către Mănăstirea Zografu de la Muntele Athos. Domnitorul a justificat această închinare prin
faptul că Mănăstirea Dobrovăţ se afla părăsită de călugări şi într-o stare de
ruină.
În câteva
rânduri mănăstirea a fost călcată de tătari in 1658, de turci şi de muscali,
toată averea şi lucrurile străine care erau adăpostite aici fiind luate. Dupa
luptele din septembrie 1739 dintre muscali, turci si tatari, muscalii stabiliti
la sud-est de Dobrovat, au pradat manastirea, luandu-i toata averea si
lucrurile straine adapostite aici. Prejudicii mari au fost aduse si de miscarea
Eteriei din 1821-1822, pentru ca in 1864 sa fie saracita complet,
În plus, cărţile sau manuscrisele de valoare au fost duse la muntele Athos de
egumentul Nathanail de la manastirea Zografu
Mănăstirea
Dobrovăţ a fost prădata de tătari în anul 1658. Ulterior, familia boierilor Racoviţă a
transformat-o în necropolă, aici aflându-se şapte pietre funerare cu chenare şi
inscripţii între 1664 şi 1685. Boierii Racoviţă au efectuat lucrări de
restaurare a complexului monahal după anul 1663.
Mănăstirea a
trecut apoi prin noi perioade de restrişte.
Ruşii
stabiliţi la sud-est de Dobrovăţ în timpul luptelor din septembrie 1739 dintre Imperiul Otoman şi Imperiul Ţarist au jefuit mănăstirea de toate odoarele scumpe aflate
aici. De asemenea, Eteria care a fost implicată în Revoluţia din 1821 a produs prejudicii mănăstirii.
În decembrie 1863, prin Legea secularizării averilor mănăstireşti a
domnitorului Alexandru Ioan Cuza
(1859-1866), Mănăstirea Dobrovăţ a fost scoasă de sub tutela Mănăstirii
Zografu, iar călugării greci au plecat.
Lipsită de
sursele sale de venituri, mănăstirea a decăzut. Aici a fost instalată "vestita
puscarie de la Dubrovat" (în perioada 1865-1900), un orfelinat de fete
(1900-1903) şi în cele din urmă o şcoală de agricultură (1903-1930) care a fost
defiinţată abia în 1930, când Ministerul Agriculturii a cedat clădirile şi 44
de hectare de teren.
Din 1948 şi
până la 1970 mănăstirea funcţionează din nou ca şcoală iar apoi, până în 1990
este folosită ca biserică de mir.
În anul
1990, Dobrovăţul şi-a redobândit destinaţia iniţială de aşezământ monahal, cu
obşte de maici. Începând din anul 1992, are obşte de călugări.
Cu timpul,
pictura bisericii s-a degradat, astfel că în anul 1907 se puteau distinge doar
portretele ctitorilor zugrăvite pe tabloul votiv din naos.
Între anii 1930-1936, Comisia Monumentelor Istorice, aflată sub preşedinţia
lui Nicolae Iorga, a patronat restaurarea
picturii bisericii.
Deşi, regele Carol I al României a
reînfiinţat Mănăstirea Dobrovăţ prin decretul regal din 14 mai 1913, abia în
anul 1930 a putut fi populată de călugări.
Dobrovăţul a funcţionat ca
mănăstire de călugări doar până în anul 1948, când în complexul monahal s-a
stabilit din nou o şcoală şi un atelier de împletit coşuri din răchită.
Începând din anul 1970, biserica ştefaniană şi paraclisul lui Simion Movilă
au fost administrate de Mitropolia Moldovei şi Sucevei sub forma unor biserici
parohiale.
În perioada 1974-1976, au avut loc lucrări ample de restaurare ale bisericii sub conducerea arhitectei Ioana
Grigorescu, urmărindu-se să se redea monumentului înfăţişarea sa originală din
epoca ştefaniană. Cu această ocazie au fost înlăturate cele trei turle, iar
biserica a fost acoperită cu o învelitoare unitară din tablă de cupru. S-a început restaurarea zidului de
incintă, dar lucrările au fost brusc întrerupte de desfiinţarea în 1977 a
Direcţiei Monumentelor Istorice.
Restaurarea
complexului mănăstiresc a fost reluată abia în anul 1994, fiind începute
lucrările de consolidare ale turnului clopotniţă, lucrari care sunt şi în
prezent în curs.
Arhitectura
bisericii
Biserica a
fost ridicata numai in zidarie, restul lucrarilor fiind terminate de Bogdan al
III-lea. Pictura bisericii s-a executat mai tarziu, intre anii 1527-1531, in
timpul lui Petru Rares.
Dupa
particularitatile de constructie, se crede ca mesterii sunt aceeasi ca ai
bisericii de la Arbore. Fara turla si sanuri, are coloane in naos si in
pronaosul boltit cu o calota mica.
Zidurile sunt intarite cu trei contraforturi pe fiecare latura. Spre vest se
deschide portalul in arc frant larg. Pronaosul este luminat de doua ferestre
mari, in arc frant. Restul incaperilor sunt luminate de ferestre cu baghete
incrucisate, cu partea superioara a deschiderii rotunjita. Biserica a fost
construită în plan dreptunghiular din piatră brută (soclul), piatră cioplită
(pereţii) şi cărămidă (bolţile). Ea este înconjurată la partea superioară a
naosului şi pronaosului de două rânduri de ocniţe suprapuse, două ocniţe din
partea de sus corespunzând uneia din partea de jos. Absidele laterale sunt
înscrise în grosimea zidului, iar absida altarului este semicirculară.
In 1851
boltile naosului si pronaosului au fost sparte pentru a permite constructia
unor turle, iar in gropnita s-a construit o turla falsa, din lemn, tencuita.
Cu prilejul
restaurarii din anii 1974-1976, turlele au fost inlaturate si biserica
acoperita cu invelitoare din tabla de cupru. In biserica se intra printr-o usa
lucrata in romburi, cu piroane groase si tabla de fier, incadrata intr-un
chenar format din stalpi de piatra bogat sculptati la baza.
Usa este asezata in peretele vestic.
Fatadele
exterioare, nepictate, au ornamente de piatra, de forma unor ocnite, si un rand
de firide, lucrate in caramida.
Construită din
piatra, în stil moldovenesc, biserica lui Ştefan cel Mare se remarcă prin două
trăsături definitorii:
- lipsa turlelor şi
- intercalarea între pronaos şi
naos a unei gropniţe (cameră a mormintelor), element arhitectonic întâlnit
şi la biserica Mănăstirii Neamţ
Biserica
este formată din patru încăperi: pronaos, gropniţă, naos şi altar şi nu are
pridvor, intrarea făcându-se direct în pronaos.
În
construcţia sa se observă prezenţa mai multor elemente de stil gotic cum ar fi
contraforturile, ancadramente de ferestre şi uşi, cu vigniete şi muluri, care
impresionează pe vizitatori.
Biserica are
câte trei contraforturi pe laturile de nord şi sud, spre apus deschizându-se
portalul în arc frânt.
Cupola
semisferica a naosului il reprezinta pe Iisus Pantocrator, fiind refacuta in
1974-1976, pentru ca fusese distrusa cu prilejul construirii turlei in 1851. In
naos se acorda mare importanta ciclului "Patimilor".
Dintre
scenele deosebite mentionam aparitia pentru prima data in programul de pictura
murala interioara a scenei aducerea moastelor Sf. Ioan cel Nou la Suceava -
eveniment intamplat in 1415 la initiativa domnitorului Alexandru cel Bun. Scena
este pictata in pronaos in registrul inferior.
Pictura a
fost executata in 1529, in timpul primei domnii a lui Petru Rares, de o echipa
de mesteri anonimi, mesterul principal fiind autorul picturilor din naos si al
registrelor superioare din absida altarului si a fost finalizată în anul
1531.Ea este aproape integral păstrată.
Pictura
gropnitei cuprinde scene specifice cultului mortii. Cea mai mare parte a
peretilor acestei incaperi este rezervata ilustrararii "Sinaxarului",
tema care cunoaste aici, pentru prima oara in Moldova, o asemenea dezvoltare. Iconografia
boltilor pronaosului este subordonata ideii de proslavire a Maicii Domnului.
Scene reprezentand cele 7 sinoade ecumenice imprejmuiesc incaperea.
Deasupra uşii din gropniţă care dă spre naos există următoarea inscripţie în
limba slavonă:
"Binecredinciosul şi iubitorul de
Hristos Io Petru Voievod, din mila lui Dumnezeu Domnul Ţării Moldovei, fiul
bătrânului Ştefan Voievod, a zugrăvit şi împodobit acest hram în numele
Pogorârii Sfântului Duh, la mănăstirea de la Dobrovăţ, la anul 703... luna
...". Luna şi anul nu se mai disting.
Pictura a
fost restaurată în perioada 1930-1936, fiind spălată de retuşurile ulterioare
şi de praful şi fumul depuse în ultimele sute de ani.
In partea
stanga a usii de intrare in naos sunt redati Sfintii imparati Constantin si
Elena.
Tabloul votiv aflat pe peretele naosului, in partea dreapta a usii
de intrare, îi prezintă pe domnitorii Ştefan cel Mare alaturi de fiul sau Bogdan, asociat la domnie în anul
construirii bisericii, Bogdan al
III-lea cel Orb şi de fiul
sau Petru Rareş, cel care a împodobit biserica cu
pictura în jurul anului 1529 , închinând biserica la picioarele Mântuitorului,
care este aşezat pe tron.
Prezenţa lui
Petru Rareş aici (în timpul căruia a fost pictată biserica) are sensul de a
sublinia descendenţa acestuia din Ştefan cel Mare. Interesant este faptul că
domnitorii nu sunt reprezentaţi cu familia ca la alte tablouri votive. Ei sunt
reprezentaţi tineri, îmbrăcaţi în haine de brocart, cu coroane şi părul lung căzut pe umeri. Biserica
oferită Mântuitorului nu are turle şi acoperişul este ţuguiat şi şindrilit, cum
arată şi atăzi după înlăturarea turlelor în perioada 1974-1976.
De asemenea,
pe pereţii bisericii ,in pronaos ,sunt şi trei picturi cu caracter demonstrativ
si cu valoare de unicat pentru programul iconografic:
· Minunea Sf.
Atanasie de la Athos,
· Scara Virtuţilor a Sf. Ioan
Sinaitul
· şi Minunea
Sf. Sava de la mănăstirea de lângă Ierusalim.
În încăperea
mormintelor sunt reprezentate în special scene de martiraje. Unele picturi au
grafite datorate ostaşilor din armata lui Ioan al
III-lea Sobieski, care au
trecut pe aici pe la anul 1686.
Biserica a
fost pictată iniţial şi pe exterior, din pictură nemaivăzându-se astăzi decât
unele porţiuni reduse ca suprafaţă, restul fiind şterse de ploi şi zăpezi.
Pietrele funerare, aflate in camera mormintelor, sunt o marturie a
destinatiei ce a avut biserica la inceput, de gropnita domneasca.
Familia
Racovitestilor a asezat in naos sapte pietre funerare cu chenare si inscriptii
intre 1664 si 1685.
În pronaos
(nu în gropniţă cum ar fi trebuit) se află mai multe pietre tombale, dintre
care cea mai veche este a Doamnei Nastasia, prima soţie a lui Bogdan al
III-lea, decedată la 14 octombrie 1513.
Piatra este de o calitate inferioară, iar literele sunt în parte şterse. S-a reuşit totuşi descifrarea inscripţiei următoare: "
Această piatră a făcut-o şi
împodobit-o binecredinciosul şi de Hristos iubitorul Io Bogdan Voievod Doamnei
lui Nastasia; şi ea s-a strămutat în zilele lui la anul 7021 (=1513), luna lui
octombrie 14, la veşnicile locaşuri".
Celelalte
pietre aparţin familiei Racoviţă şi datează din secolul al XVII-lea (decedaţi
în perioada 1664-1685). Hatmanul Nicolae Racoviţă care a făcut unele danii
bisericii a fost considerat ctitor şi, prin urmare, şapte dintre membrii
familiei sale au fost înmormântaţi în naos, lângă mormântul Doamnei Nastasia.
Pietrele
familiei Racoviţă sunt din marmură albă, sculptate îngrijit şi decorate cu
motive florale, contrastând cu piatra de pe mormântul Doamnei Nastasia.
Piatra de
mormant a Ecaterinei Racovita, fiica lui Nicolae Racovita, moarta in 1675, este
impodobita pe intreaga sa suprafata de un desen sapat in piatra reprezentand un
vas inalt cu doua toarte, din care se ridica un lujer prelung, ale carui flori
au corolele inclinate simbolic spre pamant.
Biserica
dispunea de obiecte de cult preţioase, valoroase documente, manuscrise şi
cărţi, majoritatea acestora fiind trimise în anul 1860 la Muntele Athos de către egumenul Nathanail de la Mănăstirea Zografu.
Dintre obiectele de cult valoroase s-au mai
păstrat până astăzi numai
· un Epitrahil
(donat de Ştefan cel Mare)
· şi un Epitaf
(început în vremea lui Ştefan şi terminat în timpul lui Bogdan al III-lea),
aflate astăzi la Muzeul de Istorie al României din Bucureşti,
· precum şi un Potir de argint aurit (donat de
marele vornic Lupu Coci, viitorul domn Vasile Lupu, în 1630-1631), aflat astăzi
în Biserica Golia.
· Dintre
cărţile vechi de cult au mai rămas 12 Minee (dăruite de Ştefan cel Mare), un
Triod (dăruit de Ştefăniţă Vodă în 1525), un Apostol şi alte câteva.
Din punct de
vedere iconografic, epitaful de la Dobrovat se inscrie pe linia traditiei
epitafelor moldoveneşti din secolele XV-XVI, relevand o interesanta sinteza
intre tema liturgica a Jertfei lui Iisus şi cea istorica a Plangerii.
Epitaful de la Dobrovat este un produs de exceptie al scolii de broderie din
timpul lui Stefan cel Mare. Piesa a intrat in circuitul valorilor universale,
prin participarea la expozitii internationale. Este publicata in literatura de
specialitate straina.
Alte
construcţii
În anul 1663
hatmanul Nicolae Racovita face importante lucrari de reparatie si construieste
o cladire importanta cu pivnite mari. Aceasta cladire în totalitate
transformata prin anii 50 adaposteste în prezent chiliile calugarilor trapeza
si un mic paraclis. În incinta se mai afla pe latura de N. ruinele unei
constructii care ar putea fi de la vechea bolnita (spital) de care vorbesc
unele documente.
Capela
construita de Simion Movila pentru a-l îngropa de fiul sau Pavel s-a demolat în
urma cutremurului din l986 si a fost reconstruita inabil si cu multe greseli pe
fundatia veche cu material de la vechea biserica între anii 1990-1992.
Biserica « pogorârea Sf. Duh » este cea mai valoroasa piesa a întregului ansamblu a
manastirii Dobrovat. Biserica are încaperile traditionale programului liturgic
altar, naos, gropnita, pronaos si pridvor marcându-se ca noutate prezenta
gropnitei la fel ca la biserica manastirii Neamtului. Biserica nu are turla pe
naos, spatiile liturgice fiind acoperite cu bolti moldovenesti a caror arta a
constructiei a atins apogeul în aceasta epoca a lui Stefan cel Mare
Turnul
clopotniţă
Turnul
clopotniţă a fost construit în anul 1743 "cu
toata cheltuiala si osardia Sfintiei Sale Chir Macarie Hrisoverghi monah,
pentru vesnica pomenire fost-au sarguitori cu ostenelile dumnealui Stefan
Rusetvel paharnic cu giupaneasa dumnealui Maria Sturza." şi având şi rolul
de loc de intrare în mănăstire.
Turnul construit
in 1743, are trei etaje şi o înălţime de 30 metri şi este întărit cu
contraforturi. În incinta mănăstirii se intră printr-o boltă înaltă şi largă,
decorată cu rozete.
Primul etaj
este de formă dreptunghiulară, iar celelalte de formă octogonală.
La al doilea etaj a fost paraclisul, prevazut cu o cupola semisferica in partea
centrala. Al treilea etaj al clopotelor are ferestre largi, pe fiecare dintre
cele opt laturi. Paraclisul lui Simion Movila, aflat la 50 m sud de biserica
mare, a fost zidit in 1607 de Simion Movila pentru a-l inmormanta pe unul
dintre fiii sai.
O
constructie provizorie, fara temelie de piatra, a fost ridicata din nou, in
1851, cu ziduri lungi de 6 metri. In iunie 1986, avariat grav de vreme si de
ultimele doua cutremure, paraclisul s-a naruit.
Cele trei
etaje aveau următoarea funcţionalitate:
- primul etaj este prevăzut cu
ferestre de tragere aici aflându-se locuinţa pentru paznicii mănăstirii şi
pentru clopotari
- la al doilea etaj se află un
mic paraclis cu hramul Sf. Gheorghe, prevăzut cu o cupolă semisferică în partea
centrală
- etajul al treilea cu ferestre
largi, pe fiecare dintre cele opt laturi, adăpostea clopotniţa
În clădirea
turnului se afla şi o hrubă secretă pentru adăpostirea odoarelor bisericeşti în
vremuri de primejdie.
Pe faţadă
sunt arcaturi oarbe, racordate cu rudimente de capitele de forme rar întâlnite.
Pe clădirea
turnului se află o pisanie cu următorul text:
"Întru
numele Domnului Hristos începutu-s-a acest turn a se zidi din temelie, după cum
să vede înlăuntru, cu paraclis, hramul Sfântului mare mucenic Gheorghe, în
dzilele luminatului domn Io Constantin Voievod, cu toată cheltuiala şi osârdia
sfinţii sale chir Macarie Hrisoverghi monah, pentru vecinica sa pomenire;
fost-au sârguitori cu osteniale dum(nealui) Ştefan Ruset vel pah(arnic) cu
giupâneasa dum(nealui) Marie Sturdza; leat 7251(=1743), mart(ie) 5".
Pe partea
cealaltă a turnului, inscripţia se continuă astfel: "Fost-au la această
vreme egumen Ştefan monah".
Paraclisul "Sf. Mare Mucenic Gheorghe"
La 50 metri
sud de clădirea bisericii ştefaniene, în anul 1607, domnitorul
Simion Movilă a zidit un paraclis cu hramul
"Sf. Gheorghe" pentru a adăposti mormântul fiului său, Pavel, mort la
o vârstă fragedă.
Deasupra mormântului s-a aflat următoarea
inscripţie: "Aici este mormântul lui Io Pavel Voievod, preaiubitul fiu
al iubitorului de Hristos Io Simeon Moghilă Voievod, care s-a mutat la
veşnicile locaşuri în anul 7115 (=1607) luna ...".
Deşi data
decesului (24 mai) nu apare în inscripţie, ea poate fi citită pe lespedea
funerară.
În anul
1851, din iniţiativa aceluiaşi egumen Acachie, a fost extinsă clădirea
paraclisului şi s-a repictat interiorul.
Cutremurul
din 4 martie 1977 a dus la fisurarea gravă a clădirii paraclisului. Icoanele şi
catapeteasma din lemn de tisa şi poleită cu aur a fost mutată la Muzeul
Mănăstirii Golia. La cutremurul din iunie 1986, paraclisul s-a dărâmat,
rămânând în picioare doar peretele vestic şi o parte din pereţii de la nord şi
sud. În perioada 1990-1992, paraclisul a fost refăcut pe vechea fundaţie,
păstrându-se planul arhitectonic iniţial.
Casa
Racovitestilor
Casa Racovitestilor, aflata la 70 de metri vest de biserica, a fost construita de hatmanul Nicolae Racovita in 1663, la inceput cu un nivel, dupa care i s-a adaugat unul. Constructie masiva, a fost folosita de calugari pana in 1863. In perioada 1865-1900 a fost folosita ca puscarie.
Astazi
Infatisarea
de astazi a bisericii este rezultatul unui amplu proces de restaurare
desfasurat in 1970 sub conducerea arhitectei Ioana Grigorescu, proces prin care
i s-a dat monumentului infatisarea sa originala din epoca stefaniana. Ansamblul
manastirii asa cum este astazi cuprinde: biserica ctitorita de Stefan cel Mare,
o bisericuta mai mica construita pe ruinele unui paraclis, realizat de domnul
Simion Movila in 1607 pentru inhumarea fiului sau Pavel, turnul clopotnita
construit in 1743, zidul de incinta si cladirea care adaposteste in prezent
chiliile calugarilor.
Restauarea a
fost brusc întrerupta de desfiintarea în l977 a Directiei Monumentelor Istorice
si a fost reluata mult mai lent abia în l994 când au început lucrarile de
consolidare ale turnului clopotnita, lucrari care sunt si în prezent în curs.
Comuna Dobrovăţ
Comuna
Dobrovăţ este situată în partea de răsărit a României, în sectorul
central-nord-estic al Podişului Central Moldovenesc-subunitate a Podişului
Moldovei într-o regiune de codri seculari.
Spre
marginea de sud a codrilor, într-o poiană mare de pe valea pârâului Dobrovăţ, afluient pe dreapta
al râului Vasluieţ (din bazinul
hidrografic al râului Bârlad), s-au
concentrat aşezări omeneşti din cele mai vechi timpuri.
Ca poziţie pe glob, satul Dobrovăţ este
situat la intersecţia coordonatelor geografice 46°58’ latitudine nordică şi
27°43’ longitudine estică.
În cuprinsul
judeţului Iaşi, comuna Dobrovăţ se află la marginea de sud-est al acestuia, la
departare, în linie dreaptă, de 25 km de centrul oraşului Iaşi.
La sud şi la
vest se margineşte cu comunele Codăeşti
şi Tăcuta din judeţul Vaslui, la
nord-vest cu comunele Grajduri
şi Ciurea din judetul Iaşi,
înspre nord se află comuna suburbană Bârnova
iar spre nord-est şi est se învecinează cu comunele Schitu Duca şi Ciorteşti
din judeţul Iaşi. Între limitele astfel prezentate, suprafaţa comunei Dobrovăţ
este de 9.300 ha, situându-se între comunele mici din judeţul Iaşi.
Zona turistică Dobrovăţ este cuprinsă în aria
de protecţie avifaunistică Pădurea Bârnova (conformHG 1284/2007)
Fosta poiană
îşi mai păstrează încă înfaţişarea ei de altă dată , dar este larg deschisă
către sud-est, unde se întinde ţarina cu păşuni, fâneţe şi terenuri agricole,
valorificate complex de către populaţia locală
Faţă de principalele căi de comunicaţie din Podişul Moldovei, satul Dobrovăţ se
afla la 13 km departare de şoseaua naţională Tecuci-Bârlad-Vaslui-Iaşi (DN 24),
la 10 km departare de comuna Codăeşti şi la 16 km de calea ferata şi şoseaua
judeţeană Vaslui-Buhăeşti-Gara Bârnova-Ciurea-Iaşi.
Forma teritoriului administrativ al comunei Dobrovăţ este aceea a unui triunghi
neregulat, orientat de la nord-vest, lung de aproape 23 km şi cu latimea medie
de 4,7 km